Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?  (gelezen 3714 keer)

Offline aartje

  • Lid
Ik heb al een paar maanden geleden het belastingprogramma
"aangifte 2012"  opgehaald en geinstalleerd onder Ubuntu 12.04
Geen probleem mee gehad (op wat aanpassinkjes betreffende fonts)
na, zie andere bijdragen van mij aan dit forum.

Maar nu heb ik een heel andere vraag. Hoe haal ik nu de vooraf
door de belastingdienst opgehaalde gegegevens op van mijn  vrouw
(fiscale partners) en mij , achteraf?
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 15:07:27 door aartje »

Re: Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/09, 13:33:53 »
Als je het programma opent krijg je de vraag of je een bestand wilt openen of dat je de gegevens wilt downloaden. Als je voor dat laatste kiest kun je inloggen met DigiD en dan kun je de boel ophalen (je kunt op die website ook aangeven voor wie je het ophaalt dus voor je vrouw kun je het ook meteen ophalen).

Offline aartje

  • Lid
Re: Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/09, 13:42:46 »
Als je het programma opent krijg je de vraag of je een bestand wilt openen of dat je de gegevens wilt downloaden. Als je voor dat laatste kiest kun je inloggen met DigiD en dan kun je de boel ophalen (je kunt op die website ook aangeven voor wie je het ophaalt dus voor je vrouw kun je het ook meteen ophalen).
Bedankt Vistaus voor je reactie. Dat heb ik ook gezien toen ik het programma voor het eerst
opstartte, maar toen waren die gegevens nog niet beschikbaar en toen heb ik het programma toch
doorgestart en nu vraagt hij dat niet meer. Verder heb ik ~/belastingdienst.nl/ibdxxxxxx (bij xxxx komt mijn sofinummer)
weggehaald, maar dan vraagt hij die vraag over al ingevulde gegevens nog niet
« Laatst bewerkt op: 2013/03/09, 13:50:07 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/09, 14:22:00 »
Hallo aartje,

Je kan die gegevens ook achteraf downloaden. Dat staat prima beschreven op de website van de belastingdienst.nl. Het is wel een wat groot verhaal. Volg  deze link en hou je DIGID bij de hand:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/aangifte_inkomstenbelasting/aangifte_doen_over_2012/vooraf_ingevulde_aangifte/gegevens_downloaden

Dat bestand open je dan later als vooraf ingevulde aangifte in het programma en het draait.

Het enige echte verschil dat er nu iets te downloaden valt vergeleken met toen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/09, 14:32:48 »
Beste dame en jongens

Hartelijk dank voor de reacties, maar ik heb het ook al bij de belastingdienst
gevonden, de "methode Femke" , alles van ib2012 weghalen en opnieuw
installeren (ik gebruik de tar-ball) en nu komt ie wel met de vraag of je je
gegevens mbv digid wil ophalen. Hij doet het ! Het verbaast me hoeveel de
belastingdienst al van je weet  ??? ...... Nog wel even controleren natuurlijk :o

Nogmaals, mijn hartelijke dank

Re: Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/09, 15:05:40 »
Hier is een directe link om je ingevulde formulier op te halen https://webdiensten.belastingdienst.nl/VIADownload2013/index.html
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: [Opgelost] Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/09, 20:03:30 »
Beste dame en jongens

Hartelijk dank voor de reacties, maar ik heb het ook al bij de belastingdienst
gevonden, de "methode Femke" , alles van ib2012 weghalen en opnieuw
installeren (ik gebruik de tar-ball) en nu komt ie wel met de vraag of je je
gegevens mbv digid wil ophalen. Hij doet het ! Het verbaast me hoeveel de
belastingdienst al van je weet  ??? ...... Nog wel even controleren natuurlijk :o

Nogmaals, mijn hartelijke dank

Ja, maar sommige dingen weten ze ook niet zoals veranderingen in je inkomen bijvoorbeeld. Zo is mijn vader in de problemen geraakt omdat de aangifte precies opgaf zoals hij zich er ook van bewust was maar achteraf bleek er wat veranderd te zijn in het inkomen en de Belastingdienst zei doodleuk "Ja, wij krijgen wijzigingen niet door, dat moet u zelf bijhouden" en nu betaalt ie de komende jaren dus een flinke som geld terug...

Offline aartje

  • Lid
Re: [Opgelost] Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/09, 20:37:53 »
Bedankt voor de waarschuwing Vistaus, dus alles goed nakijken dus.

Re: [Opgelost] Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/10, 13:01:13 »
@femke: Wat een hetze zeg. Het is helemaal niet mijn vaders schuld want de hij had het wel degelijk alles 3 keer nagekeken en zoals het er stond was het dus ook bij hem bekend. Alleen achteraf bleek het dus niet te kloppen zonder dat mijn vader ooit bericht had gekregen over inkomenswijziging. Ik zeg toch niet dat de belastingdienst de schuldige is? Ik zei alleen wat hun aan de telefoon zeiden. Ik zeg gewoon dat er ergens in het proces iets mis is gegaan buiten mijn vaders 'macht' om en of dat nu de belastingdienst of het UWV of PostNL was, maakt mij het uit. Feit is dat er ergens iets mis is gegaan waar hij geen schuld aan heeft gehad (dat heeft de belastingdienst ook bevestigd ondanks dat ie moet afbetalen).

Verder einde discussie vanaf hier, ben er niet van gediend dat je op zo'n manier over mijn vader praat zonder dat je meer dan deze samenvatting gehoord hebt of ook maar inzicht hebt in mijn ouders' situatie want zelfs zonder dit afbetalen ging het ze financieel al moeilijk genoeg af; ik ben al sinds kinds af aan blij er 's avonds een warme maaltijd voor me klaarstaat (vroeger was dat soms ook nog de vraag) en als ik af en toe eens iets leuks voor mijn ouders kan doen. Alvast bedankt voor je begrip!
« Laatst bewerkt op: 2013/03/10, 13:04:00 door Vistaus »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: [Opgelost] Belastingprogramma, hoe haal ik achteraf eigen gegevens op ?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/10, 13:08:19 »
Terechte waarschuwing van Vistaus: bij mij bleken de vooringevulde gegevens ook onjuist te zijn. Waardoor ik ze handmatig moest verbeteren.  :)

Was trouwens voor het eerst dat ze niet klopten; andere jaren was alles altijd wel in orde. Vreemd....