Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?  (gelezen 1714 keer)

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Gepost op: 2008/03/04, 09:42:49 »
Op mijn Xubuntu installatie heb ik gewoon toegang tot mijn draadloze netwerk zolang ik inlog met mijn administrator account.

Als ik inlog met een niet-administrator account, dan krijgt Xubuntu geen verbinding. Als ik dan het netwerk wil configureren, vraagt het systeem om mijn administrator password. Als ik die dan ingeef, wordt het niet geaccepteerd. Wanneer ik de gewone gebruiker administrator rechten geef, kan ik het netwerk instellen en verbinden, maar zodra die gebruiker dan zijn rechten kwijt is, is ook de netwerk verbinding weg.

Ik heb dus een rechtenprobleem
- gewone gebruiker kan niet op netwerk
- administrator wachtwoord wordt niet geaccepteerd in gewone gebruiker omgeving (kan er wel als administrator mee inloggen)

Wie heeft er ideeën waar dit aan ligt en hoe ik dit op kan lossen? Dank daarvoor.

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/05, 09:35:08 »
eehhh,

- Heb ik mijn probleem niet goed omschreven?
- Is mijn probleem niet bekend?
- ?

Iemand met ideeën waar dit aan ligt en hoe ik dit op kan lossen? Dank daarvoor!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/05, 09:39:35 »
Er bestaat geen administrator (root) wachtwoord in Ubuntu. Als hij om een wachtwoord vraagt, dan is dat het wachtwoord van de gebruiker waarmee je bent ingelogd. Als die gebruiker geen root rechten kan krijgen via sudo, dan werkt het dus niet.

Maar om het draadloze netwerk via de netwerkmanager in te stellen heb je toch geen root rechten nodig?
Gewoon klikken op het netwerk icoontje in het paneel zou genoeg moeten zijn, dan kan je kiezen uit de verschillende netwerken.

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/05, 13:01:41 »
Ik krijg (bij het intypen van het gewone wachtwoord van de gebruiker) de melding:

Failed to run network-admin as user root.

The underlying authorization meachanism (sudo) does not
allow you to run this program. Contact the system
administrator.


Vandaar dat ik dacht het administator wachtwoord te moeten gebruiken.

Daarna kan ik de "manual configuration" van het netwerk niet meer starten.

Wat is dan het onderscheid tussen "administer the system" (in User priveleges in de account properties bij gebruikers en groepen)? Dat is het enige verschil tussen de gewone gebruiker en de administrator gebruiker.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/05, 13:33:34 »
Je logt toch niet in als de gebruiker root?

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/05, 13:38:08 »
Het probleem zit dieper denk ik. Als ik het systeem boot, komt er de melding:

The configuration could not be loaded

You are not allowed to access the system configuration


Ik heb dit weggeklikt, geen idee wat het was. Maar nu zie het icoontje van het netwerk, dus kennelijk gaat er sowieso iets mis met de netwerk services / instellingen / rechten.

Googelen op die fout levert niet zoveel op.... :-(

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/05, 13:39:43 »
Citaat van: Johanvd
Je logt toch niet in als de gebruiker root?
Nee, maar ik heb een gebruiker met administrator rechten en die heet "administrator". Alle andere gebruikers zijn "gewone" gebruikers met alle rechten, bahalve "administrator".

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/05, 13:53:34 »
Dus "administrator" is de enige die sudo mag gebruiken?
In dat account werkt het wel, maar in de rest van de accounts niet?
Werken andere keuzes uit het menu systeem>beheer>... wel allemaal?

Werkt de rest bij de andere accounts wel normaal?
Heb je al eens een nieuw account aangemaakt en het daarmee geprobeerd?

En heel belangrijk: welke foutmeldingen krijg je precies?

Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/05, 14:30:13 »
Ik vrees dat voorstad het  rechten idee van windo gekopieerd heeft naar Linux.

En zo werkt Linux niet.

@voorstad

In Linux ( Ubuntu) word geen root met adminrechten aangemaakt, dit heeft een doel.

In Ubuntu maak je gewoon gebruikers aan, net zoals de 1e gebruiker die aangemaakt word tijdens de installatie.
Die gebruiker kan in zijn eigen omgeving alles doen, echter bij bepaalde handelingen moet je het wachtwoord ingeven om te voorkomen dat een programma zomaar iets kan uitvoeren op je PC.

De volgende stap is dan admin rechten.
Indien je iets moet installeren of een handeling uitvoeren die de veiligheid in gevaar kan brengen heb je admin rechten nodig.

Om die tijdelijk te krijgen typ je "sudo" in terminal.
Dan heb je tijdelijk admin rechten en kan je bijzondere verrichtingen uitvoeren.

Tot slot heb je werkelijk op systeem niveau admin rechten zijnde root.
Nogmaals die worden standaard niet gezet in Ubuntu.

Je moet dan eerst een admin wachtwoord zetten en indien je iets wilt doen als root typ je eerst sudo -s en dan het admin/root wachtwoord.

Dus wat je nu gedaan heb is alle rechten van je systeem gebruikers overhoop gegooid.

Zorg eerst ervoor dat iedereen weer normaal gebruik kan maken van de pc.
Of kiep alle gebruikers eraf en begin ff opnieuw met instellen.

anders gaat dit niet goed werken, want zeker bij installeren gaat straks van alles fout....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/07, 11:44:39 »
Windows XP blik... tja, daar probeer ik juist een beetje vanaf te komen. Ik ben Xubuntu (alternate CD) aan het downloaden en ga opnieuw installeren.

En ik zal me inlezen in het rechten verhaal.... Lijkt me toch dat het mogelijk moet zijn om een kindvriendelijke inlog te maken (wel internet / pidgin) maar niet alle instellingen kunnen veranderen.

voorstad

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/07, 17:50:35 »
Ok, ik denk nu te begrijpen dat iedereen een "gewone gebruiker" is, en dat je allen administrator rechten hebt met sudo. Maar dat is tijdelijk en zonder wachtwoord.

Ik heb nu alleen nog het probleem dat ik iedere keer een wachtwoord in moet geven als mijn draadloze netwerk wil verbinden:

"Enter password for default keyring to unlock"

The application 'nm-applet' (usr/bin/nm-applet) wants access to the dfeault keyring, but its locked.

En tja, wat ik terugvind op internet is dat je dit verhelpt door het root wachtwoord in te geven. Maar ja, die heb ik dus niet....

hosti

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/07, 22:30:59 »
Citaat van: voorstad
Ik heb nu alleen nog het probleem dat ik iedere keer een wachtwoord in moet geven als mijn draadloze netwerk wil verbinden:

"Enter password for default keyring to unlock"

The application 'nm-applet' (usr/bin/nm-applet) wants access to the dfeault keyring, but its locked.

En tja, wat ik terugvind op internet is dat je dit verhelpt door het root wachtwoord in te geven. Maar ja, die heb ik dus niet....
ja neen, je moet de tekst lezen: je moet niet je admin paswoord ingeven (tenzij dit hetzelfde is als je default keyring paswoord.

Voor de duidelijkheid:
je kan kiezen om je gnome/whatever omgeving standaard al je paswoorden te laten onthouden: bv. je mailsettings, je internetsettings (als je wilt aanloggen hier bv.), ... zowat alles - (maar niet je rootpaswoord (dacht ik) doch dit is terzijde)

je gnome/browser/... VRAAGT 1) ofdat-ie je paswoorden moet onthouden en 2) indien je JA hebt ɡeantwoord vraaɡt-ie een standaard paswoord. Dit standaard paswoord moet je ingeven wanneer-ie dat vraagt, dan kan het syteem het desbetreffende paswoord opgvragen en invullen in jou plaats.

potter

  • Gast
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/03/22, 12:42:23 »
Ik heb gisteravond/nacht ook xubuntu (alternate-cd) geinstalleerd op een P2-350 met maar 64 Mb RAM en kreeg daardoor de low-ram install. Nu heb ik hetzelfde probleem met de rechten als ik normaal inlog. Ook ik krijg de melding:

The underlying authorization meachanism (sudo) does not
allow you to run this program. Contact the system
administrator

en als ik opnieuw wil inloggen met de naam root dan krijg ik de melding dat een administrator niet kan inloggen op deze manier.

Ben tot 3 uur vannacht ermee bezig geweest en toen had ik het wel voor gezien. Ik zal nog ff sudo -s proberen maar als dat ook niet lukt dan doe ik gewoon weer ff een clean-install (duurt alleen wel weer een gigantische tijd). Ook wordt bij de install gevraagd welke kernel ik wil installeren. Ik heb hierbij gekozen voor linux-generic maar ik weet niet of dit de juiste keuze was. Misschien heeft hier iemand ook een passend antwoord op.

groet,

potter

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Geen netwerk als gewone gebruiker: rechten probleem?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/03/22, 14:37:38 »
Wanneer krijg je de foumelding eigenlijk? Welk programma wil je draaien?

root kan idd niet grafisch inloggen.

generic kernel zou goed moeten zijn.