Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lexmark x74 all in one  (gelezen 2194 keer)

Offline edwinv

  • Lid
lexmark x74 all in one
« Gepost op: 2009/05/14, 10:21:01 »
Iemand een idee hoe de lexmark x74 in ubuntu jaunty aan het werk te krijgen ?  ik heb verschillende drivers van lexmark geprobeerd (die standaard in ubuntu zitten waaronder de x73) maar geen enkele werkt.  er is een driver voor de z35 op de site van lexmark die schijnbaar ook  werkt met de x74, maar ik weet niet hoe ik dit moet installeren.
kan iemand misschien een stap voor stap howto maken hiervoor (of enige andere printer)

hier link naar driver (maar ubuntu staat er niet bij)
http://downloads.lexmark.com/perl/downloads/downloads.cgi
« Laatst bewerkt op: 2009/05/14, 10:32:47 door edwinv »

Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/14, 20:48:31 »
Kan je het precieze adres opgeven van de driver? Ik kom alleen Window drivers en Mac drivers tegen. Het type bestand mag ook bijv z34.tar.gz . Of je download de driver en je voegt dit bestand toe, onder je bericht wat je typt staat Extra opties, daar kan je de bijlage opzoeken en er bij zetten.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/14, 20:59:41 »
Hier vind je een driver en installatie-instructies. Kom je d'r niet uit: gil XD
http://home.online.no/~enrio/
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline edwinv

  • Lid
Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/15, 07:43:59 »
gil, gil

dit lijkt me meer op chinees

is er geen stap voor stap uitleg mogelijk met wat er precies in de terminal moet ingetypt worden

@gijsbert
er is geen linuxdriver voor de x74 op de site van lexmark maar wel voor de Z35 en volgens een engels forum zou die ook moeten werken op de x74

Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/15, 09:41:14 »
Ik heb gisteren avond even de driver van de link van Prosper gedownload, opzich is het niet moeilijk te installeren. Bij mij stopte de installatie omdat de printer niet gevonden kon worden, logisch ik heb geen lexmark printer. Ik zit nu even op een PC met W., vanavond zal ik een stap voor stap plan neerzetten voor je.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline edwinv

  • Lid
Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/15, 09:53:54 »
dank u wel voor de hulp

beetje bij beetje leer ik ubuntu wat nauwer kennen dankzijk jullie bereidwillige hulp

het is geruststellend dat er een forum is waar je hulp kan krijgen -

wat ik wel geleerd heb is dat mijn volgende printer geen lexmark zal zijn




Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/15, 15:03:12 »
Ach ja, een HP-printer is over het algemeen makkelijker, echter bij de all-in-one wilt de scanner wel eens problemen geven. Ok laten we beginnen met de installatie:
1) We gaan eerst via Synaptic nautilus-open-terminal installeren. Niet iedereen is even handig met de terminal te navigeren, of gewoon lui, ik dus ;) Open Synaptic klik op zoeken en vul in nautilus-open-terminalklik op zoeken, vink het programma aan en laat het installeren. Sluit na de installatie Synaptic af. Open Nautilus, klik links boven op Bestand als het goed is zie je nu een symbool van de terminal met de tekst In Terminal venster openen, zie je dit niet moet je de computer opnieuw opstarten.
2) Ga met Nautilus naar de map waar je het bestand neergezet hebt. Klik nu rechts op het bestand, nu kan je in het menu kiezen voor Hier uitpakken en klik er op. Als je naar bovenscrollt staat er nu een mapje met de zelfde naam als de tar.gz.
Open het mapje lx74-cups-0.8.4.2 Open nu de terminal via Bestand Terminal venster openen.
Je ziet gelijk in de terminal het pad staan van de map waar je inzit.
3)Zorg dat je printer aangesloten is we gaan nu in de terminal het installatie script starten
Type in de terminalsudo sh lxx74.install Misschien krijg je een foutmelding zet deze dan hier. Loopt het wel door, zal je waarschijnlijk nog vragen moeten beantwoorden of niet.
Helaas kan ik je hier van af niet verder helpen, omdat ik geen lexmark heb. Ik zie vanavond wel of het gelukt is en of dat we misschien toch de andere driver moeten installeren. In ieder geval succes.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline edwinv

  • Lid
Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/15, 15:33:06 »
dank je wel ga ik dit weekend proberen - niet vanavond ben pas laat thuis - laat nog weten hoe het afgelopen is

Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/15, 17:51:50 »
Prima, op verder hulp zal je even moeten wachten mocht het storm lopen morgen op de Release Party in Den Haag.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/15, 20:09:35 »
Dank Gijsbert, voor je bereidheid om de uitleg in mijn linkje even te verduidelijken. XD

Mocht het hiermee niet lukken, of laat de kwaliteit te wensen over, dan kunnen we eens terug zoeken naar die driver voor de Z35. We gaan er dat hier eerst niet tussenzetten.

PS: ik heb zelf een Lexmark, heb daar twee weken mee geklooid, maar nu draait ie al bijna twee jaar en zoveel releases zonder enig probleem. XD
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: lexmark x74 all in one
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/15, 20:59:57 »
Als je eenmaal de juiste driver vind en deze goed kan installeren, lukt het verder ook wel. Ik heb ook wat aparte drivers en instellingen, daar maak ik wel aantekeningen van zodat bij een migratie naar een volgende versie, de boel ook vlekkeloos loopt. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.