Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar  (gelezen 4347 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Bijzonder vervelend, om niet te zeggen dramatisch: ik kan in Libreoffice geen menubalk meer oproepen. Alleen door scherm van LibreOffice eerst te verkleinen, dan te verzetten en vervolgens terug te maximaliseren, kan ik de menubalk (met o.a. opmaak, bestand enzovoort) oproepen. Ik kan géén menu opmaak bereiken, noch erop klikken. Als ik pagina-opmaak aanklik, krijg ik ... niks. Idem voor alinea-opmaak.

Aangezien ik LibreOffice echt wel veel gebruik, moet dit zo snel mogelijk terug in orde worden gebracht. Wat loopt er mis en hoe kan ik het oplossen?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 19:56:03 »
Het heeft blijkbaar te maken met een invoerfilter, want het probleem doet zich voor met een doc-bestand. Als ik LO opstart en een odt-bestand open, kan ik wél de paginalayout en dergelijke aanpassen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/30, 20:35:49 »
Het heeft blijkbaar te maken met een invoerfilter, want het probleem doet zich voor met een doc-bestand. Als ik LO opstart en een odt-bestand open, kan ik wél de paginalayout en dergelijke aanpassen.
Ik heb precies hetzelfde fenomeen,  Doc maar ook met calc als ik een xls open  :o

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/30, 20:39:19 »
Ik heb het ook even gecontroleerd met Cairo-dock en het vreemde is dat  het dan wel normaal werkt.

Ik zie met Unity de Libreoffice menubalk met opstarten heel even voorbij flitsten. Onder Cairo werkt LibreOffice normaal 
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 20:43:57 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/30, 21:37:46 »
Een oplossing gevonden
Eerst Writer starten, ga naar   bestand/ openen/ open een doc ,dan gaat het wel goed. 
Een dubbel klik via Nautilus op een .doc bestand gaat dus fout 
Idem voor Calc
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 21:40:50 door RikRik »

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/30, 22:26:55 »
Niet helemaal opgelost bij mij, ook als ik open door eerst LO op te starten.
Ik moet zeggen dat er m.i. problemen zijn met zowel LO als OpenOffice, want ook op mijn windows-laptop heb ik last met sommige bestanden in OpenOffice (hoewel ik dus liever LO zou gebruiken).
Nu ben ik echt absoluut geen fan van MS Word, integendeel, maar ik vind dat een tekstverwerker in Ubuntu zonder enige fout MOET kunnen draaien, anders wordt wat mij betreft heel het Ubuntu-verhaal ongeloofwaardig.
Ik hoop echt dat de LO-mensen deze fout gaan rechtzetten.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/30, 22:57:39 »
Integendeel. Helemaal niks opgelost, dus.
Ik werk nu al een half uurtje aan een uit Word afkomstig document, dat ik bewust heb omgezet naar LibreOffice Writer en lap ... ik kan de menu's niet meer oproepen. Zo kan ik bv. geen pagina-opmaak meer doen, maar ook de andere menu's blijven hangen.

Om wanhopig van te worden!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/30, 23:11:37 »
Integendeel. Helemaal niks opgelost, dus.
Ik werk nu al een half uurtje aan een uit Word afkomstig document, dat ik bewust heb omgezet naar LibreOffice Writer en lap ... ik kan de menu's niet meer oproepen. Zo kan ik bv. geen pagina-opmaak meer doen, maar ook de andere menu's blijven hangen.

Om wanhopig van te worden!
Probeer het eens met de Cairo desktop, zonder de Unity desktop zijn bij mij alle problemen verdwenen. Cairo staat in softwarecentrum, installeren , afmelden en weer inloggen met Cairo.

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/31, 01:20:21 »
OK, ik wil dat doen, maar moet ik er dan de Unity af gooien? Ik doe dit liefst wel, want anders zit mijn harde schijf vol met programma's en aanverwanten die ik toch nooit gebruik.
En als ik er effectief Unity moet afgooien, hoe doe ik dat dan goed en zuiver?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/31, 08:08:40 »
OK, ik wil dat doen, maar moet ik er dan de Unity af gooien? Ik doe dit liefst wel, want anders zit mijn harde schijf vol met programma's en aanverwanten die ik toch nooit gebruik.
En als ik er effectief Unity moet afgooien, hoe doe ik dat dan goed en zuiver?
Een groot voordeel van Cairo is dat het niet je Unity desktop verstoort of aantast. Je zou het tijdelijk kunnen gebruiken tot er een update beschikbaar is die de problemen met Unity oplost. Met een klik in softwarecentrum kan je Cairo weer verwijderen. 

Offline Jenske

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2012/11/02, 14:07:10 »
Inmiddels is het van kwaad naar erger gegaan. Ik kon onmogelijk nog commando's uitvoeren. Aangezien ik gelukkig een backup had, heb ik "gewoon" heel Ubuntu eraf gegooid, harde schijf gewist en van nul begonnen.

Dit is wel een zeer beangstigende vaststelling, moet ik zeggen, want een aantal bestanden ben ik inmiddels wel degelijk kwijtgeraakt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline marco1800

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2012/11/02, 19:24:57 »
Bij mij ook geen balk meer bovenaan in Libre Office.  Soms wel maar meestal niet.  Mijn Calc bestanden voorlopig openen met Gnumeric. Eventueel voorlopig onder eigenschappen Gnumeric aanduiden dan gaat het nog sneller.

Dus afwachten op de verlossende update..
Laptop BTO 16 Gb Ram / Core I5 8265U
120 Gb SSD M.2 / 500 GB SSD
Ubuntu 22.04 LTS

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2012/11/02, 19:55:48 »
Het probleem ontstaat door de taakbalkintegratie van de Unity desktop. Zoals ik al schreef , met de Cairo Desktop heb je hier geen last van.

Unity is mooi
Taakbalkintegratie:
Unity heeft een erg mooie integratie van applicaties in de taakbalk bovenin. Waar normaal elke applicatie zijn eigen balk nog had die dockte direct onder de taakbalk bovenin, maakt Unity er 1 geheel van. Gnome3 doet dat bijvoorbeeld (nog) niet, gnome 2 deed dat nooit. Dit scheelt weer een balk ruimte in je scherm.
http://mar2zz.tweakblogs.net/blog/7179/unity-canonical-pusht-een-interface.html

Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2012/11/02, 20:20:23 »
sudo apt-get remove lo-menubar

Waarom heeft niemand dat nog geopperd??? Dat zorgt er namelijk voor dat LO de menu's terug in de app krijgt i.p.v. bovenin.

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2012/11/02, 20:30:17 »
sudo apt-get remove lo-menubar

Waarom heeft niemand dat nog geopperd??? Dat zorgt er namelijk voor dat LO de menu's terug in de app krijgt i.p.v. bovenin.
Super tip, ga ik gelijk proberen  :D

Edit: werkt dus niet  >:(
« Laatst bewerkt op: 2012/11/02, 20:34:30 door RikRik »

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2012/11/02, 21:53:55 »
sudo apt-get remove lo-menubar

Waarom heeft niemand dat nog geopperd??? Dat zorgt er namelijk voor dat LO de menu's terug in de app krijgt i.p.v. bovenin.
Super tip, ga ik gelijk proberen  :D

Edit: werkt dus niet  >:(
Ook de volgende code werkt niet met LibreOffice en Ubuntu 12.10
sudo apt-get remove appmenu-gtk3 appmenu-gtk appmenu-qt

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2012/11/03, 12:17:17 »
Er is gisteren een nieuwe versie van Libreoffice verschenen waarin heel veel fouten zijn opgelost. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd met de nieuwe versie, hier een handleiding en info :
http://www.liberiangeek.net/2012/11/libreoffice-3-6-3-is-now-availableinstall-in-ubuntu-12-10-quantal-quetzal/

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2012/11/20, 00:20:26 »
De fout met: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar     is sinds vandaag opgelost !
Via updatebeheer kwam vandaag een grote update binnen van LibreOffice.
Nu dus geen problemen meer met Unity  :D

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice in 12.10 loopt vast: geen menubalk, geen menu's bereikbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2012/12/02, 17:32:24 »
De zware problemen tussen LibreOffice en de launcher lijken inderdaad voorbij in 12.10, maar de lucht is nog niet helemaal helder. Ik werk normaal gezien met een vastgepind icoon voor de libreoffice applicaties. Na verloop van tijd komt het voor dat er naast het gepinde icoon een tweede icoon onderaan bijkomt voor dezelfde LO applicatie. De bug is evenwel heel wat minder erg dan voorheen: het tweede icoon ziet er OK uit en blijft werken. Toch is duidelijk dat de programmeurs het nog niet helemaal voor elkaar hebben.

Zoals ook het vorige probleem, is dit wat moeilijk om te reproduceren. Het treedt pas op nadat je al een tijd met LO gewerkt hebt, en al meerdere documenten hebt geopend en gesloten.

Mijn workaround is: geen iconen voor LO meer vastpinnen.