Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AutoSleep + Wake On Lan  (gelezen 747 keer)

Offline mart79

  • Lid
AutoSleep + Wake On Lan
« Gepost op: 2012/08/07, 19:02:44 »
Hallo Allemaal,
Ik heb een uitdaging voor de linux guru's en voor mezelf.

De voorgeschiedenis:
Ik heb een WD MYBOOK LIVE 2 TB aangeschaft. Maar die had beperkte DLNA mogelijkheden. Nadat ik via wat handleidingen het programma serviio had geinstalleerd (draait op debian) en wonder boven wonder werkend heb gekregen kwam ik er achter dat de MBL niet krachtig genoeg is om de transcoding werkzaamheden uit te voeren. Via het commando TOP zag ik dat de FFMPEG en de Java van serviio het geheugen en de processor volledig benutte met enorme laadtijden en stotterende films tot gevolg.

HET NU:
Helemaal enthousiast geworden van dat gepiel in dat zwarte schermpje (putty). heb ik een oude AMD x64 van een jaar of ....ehm veel...oud gepakt en daar UBUNTU server opgezet. Wonderbaarlijk genoeg is ook dat gelukt. Tevens serviio weer geinstalleerd. Ook dat is gelukt, en na een dag of 3 *********en is het gelukt om een vaste mount naar de WDL te maken en serviio dus daar de files vanaf te laten halen.
Nu staat serviio al drie dagen  de mediadatabase van 500 gb bij te werken en kan ik dus niet testen of het nu wel naar behoren werkt.  Via top zie ik dat ie het er druk mee heeft.
Is serviio zo zwaar? Alles is via GB lan aan elkaar verbonden. Maar het werkt wel want alle files zie ik via het tail commanda voorbij komen een voor een. IS ook deze pc te oud om serviio goed te kunnen draaien op een ubuntu server? Nog trucs om de performance te verbeteren? (tevens is het zojuist gelukt om de linuxbak om te toveren in een sambaserver....weet niet waarom maar moest het gewoon proberen.

De toekomst: 
Wat wil ik? Ik wil dat de pc als ie geen streams hoeft af te spelen automatisch uit gaat. En dan als ik op de TV de opgeslagen DLNA server aanklik dat ie dan een pakketje doorstuurt naar de linuxbak en dat die dan weer opstart.
(deze functionaliteit heeft de WDLIVE ook dus dat zou moeten kunnen dacht ik)

Maar ik krijg het niet voor elkaar.
Waar moet ik beginnen? Kan dit uberhaupt (heb wel al gecheckt of Wake on LAN op de pc bestaat, en dat zit er op).
Is dit te hoog gegrepen voor iemand die pas een week in LInux bezig is?
Kortom alle hulp is welkom.

Hartelijk dank voor de genomen moeite.
gr
Mart

 

Re: AutoSleep + Wake On Lan
« Reactie #1 Gepost op: 2012/08/08, 19:34:22 »
Mart,

Is ethtool ge-installeerd op je server?
Die heb je nodig om je NIC WOL klaar te zetten, zo niet:
sudo apt-get install ethtool

Dan zal je in /etc/rc.local de bewuste opdracht regel moeten zetten, maar voor exit 0.
Deze opdracht regel moet elke keer bij het aanzetten worden uitgevoerd om je NIC WOL klaar te zetten.
Er vanuit gaan dat je NIC eth0 is, wordt de opdracht regel:
/sbin/ethtool -s eth0 wol g

Dan hopen dat je NIC geen nVidia is, anders heb kans dezelfde probleem te hebben als ik.
Zie: http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-netwerk/nvidia-mcp51-nic-%28forcedeth%29-wol/
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556