Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kernel upgrade voor k8 processor  (gelezen 1771 keer)

yesplease

  • Gast
kernel upgrade voor k8 processor
« Gepost op: 2005/11/02, 18:36:11 »
Ik heb een AMD k8 processor, single core. Omdat de 64 bit drivers en software nog onvolledig is wil ik nog geen 64 bits OS, maar toch een betere performance verkrijgen door de i368 kernel te upgraden.

 uname -m geeft i686 als advies. Dat zou best kunnen maar er is ook een k7-kernel.

Ik vind tegenstrijdige info over de k7 kernel in forums (wel/geen prestatie verbetering, wel/niet voor athlon xp).

Waar kan ik nu informatie vinden waar de k7 voor gemaakt is en of de k7 echt beter presteerd dan de i686 variant.

Edit: een praktisch antwoord op deze vraag vindt je hier (geen achtergrondinformatie, maar ach); http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=85917

jpjacobs

  • Gast
kernel upgrade voor k8 processor
« Reactie #1 Gepost op: 2005/11/04, 10:53:53 »
volgens mij draaien 32-bit programmas even vlot onder de 64 bit kernel, en hangt dit enkel af van hoe de programmas gecompileerd zijn.
Ik heb zelf ook de K8 kernel thuis draaien, en heb er helemaal geen problemen mee.

yesplease

  • Gast
kernel upgrade voor k8 processor
« Reactie #2 Gepost op: 2005/11/04, 12:03:36 »
Dat klopt, de AMD processors hebben iets extras tov andere merken; ze ondersteunen native 32 bit en 64 bits. Dus is er geen emulatie van 32bits nodig.

Je kunt Ubuntu 64 bits installeren en dan een 32 bits chroot opzetten voor programmas die nog geen 64 bits drivers hebben.

Ik vind het aardig om de performance op te voeren maar als nieuweling wil ik niet constant met 64 versus 32 bits problemen bezig zijn. Ik kande Howto voor de chroot wel nadoen, maar niet eventuele problemen oplossen.

Bovendien zijn de huidige 64 bits drivers niet optimaal. Dat leid ik af uit het feit dat 64bits op het moment niet sneller is ondanks dat alle eigenschappen van de k8 processor gebruikt worden.

Mijn vraag gaat dan ook over de huidige eigenschappen van de k7 kernel en de i686. Ik heb me helemaal suf gezocht maar kan geen onderbouwde info vinden. Mischien gaat de i368 kernel al goed om met dual memory van de k8, want de performance is helemaal niet zo slecht.

De meest betrouwbare info leek mij dat er vrijwel geen performance verschil is, i368 kan alleen niet met 1GB geheugen overweg. Maar als je weet waar betrouwbare info staat dan hoor ik het graag.

Edit: zojuist vond ik dit (gloednieuwe post :) ) http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=85917