Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedeelde printer op W2K machine gebruiken onder Ubuntu ( Gusty )  (gelezen 781 keer)

Offline sjampoo

  • Lid
Hallotjes,

Volledig 'nieuw' met Ubuntu bezig als mogelijke vervanger van m'n XP machine.

Also, ik heb thuis een klein netwerkje met o.a. een Windows 2000 Workstation machine (W2K) met daarop aangesloten een HP Deskjet 845c.  Deze heb ik via Windows File/Printer sharing gedeeld, net zoals enkele mappen met data (muziek etc).

Het 'Microsoft' netwerkje heet 'pannekoek' en de W2k machine staat bekend als 'Home-server'

Vanuit Ubuntu kan ik gemakkelijk via 'Places' -> Network -> Windows Netwerk ->  'Pannekoek' -> Home-Server ->' de normale shares zien: C$ Data en D$. (Maar geen printer)

Als ik de pc niet met Ubuntu start maar met XP zie ik op vergelijkbare wijze de netwerkshares, maar nu incl. een share genaamd " HPdeskjet_854c "

Maar goed: Ik probeer de printer dus ook vanuit Ubuntu te gebruiken: Immers, als verse gebruiker wil je eerst internet op, vervolgens alle hardware aan de praat krijgen. (Internet doet t al, muziekje draait ook reeds, nu de printer nog :) .. )

Poging 1:
System -> Administration -> Printing
'Show printers shared by other systems' aangevinkt,
'New Printer' aanklikken
'Searching' (met lampje en searching for printers) verschijnt voor enkele ogenblikken,

Ik kies 'Windows Printer via SAMBA' (neem ik aan dat ik die moet kiezen)
Dan klik op op 'Browse'
(scanning) -> Pannekoek verschijnt, klap ik deze uit (driehoekje), dan verschijnt daaronder:
IS~HOME-SERVER

Deze is NIET aan te klikken/selecteren en verder kom ik er dan ook niet mee.
Authentification required aanvinken met naam en wachtwoord ingevuld biedt eveneens geen soulaas.

Handmatig het adres ingeven werkt ook niet bevredigend:
SMB://pannekoek/home-server/hpdeskjet_845c
zou 't adres moeten zijn lijkt 't, en dat kan ik daadwerkelijk door om een keuze te maken voor drivers enzo, maar printen: Ho maar.

Ik denk dat ik ergens in de basis al wat verkeerd doe?

Offline siegi

  • Lid
Gedeelde printer op W2K machine gebruiken onder Ubuntu ( Gusty )
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/08, 21:13:47 »
Probeer je printer eens toe te voegen via de webgui. Dit werkt bij mij beter.
Surf naar localhost:631 in firefox.

Offline sjampoo

  • Lid
Gedeelde printer op W2K machine gebruiken onder Ubuntu ( Gusty )
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/13, 10:30:00 »
hmm,. Krijg m nu wel geinstalleerd, maar printen: ho maar.

Gekke is dat ik vanaf een Vista machine ook geen prints meer verstuurd krijg,. maar vanaf een XP bak weer wel.. ??
Wellicht toch beter om W2K workstation te wisselen voor ofwel een linux-smb server, ofwel W2k Server