Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik zie geen dual boot  (gelezen 1268 keer)

beeke007

  • Gast
Ik zie geen dual boot
« Gepost op: 2008/08/27, 22:20:28 »
Ik heb ubuntu gedownload. .iso bestand. Vervolgens met Daemon tools gemount. Ik kreeg een menu te zien en heb gekozen voor "install inside windows". alles ging goed, pc opnieuw opgestart, maar nu kan ik als ik boot niet kiezen tussen vista en ubuntu.

Hoe kan ik nu ubuntu opstarten?

Bijvoorbaat dank voor het antwoord.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik zie geen dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/27, 22:29:00 »
Daemon Tools? Je kunt het beter anders doen.

Zo is het veel makkelijker:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

JimZ

  • Gast
Ik zie geen dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/27, 22:59:47 »
Bedoel je Wubi? Dan zie je er bij het booten inderdaad niets van maar moet Ubuntu in het startmenu van Windows te vinden zijn.

Ubuntu is dan binnen Windows op een virtuele harddisk die als bestand op schijf staat geinstalleerd (c:\wubi\disks\system.virtual.disk).

Gr,
Jim

Ik zie geen dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/27, 23:53:48 »
(Ubuntu is trouwens wel een stuk sneller als je hem apart installerd dus naast windows, dat je dan kan kiezen tijdens het starten)
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Ik zie geen dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/28, 10:53:13 »
Ik heb het ook een keer gedaan met wubi en dat werkte wel goed. Je moet dan een menu bij het opstarten krijgen waarbij je kan kiezen uit ubuntu of windows. Na 15 seconden start hij automatisch windows op.

Ik weet niet hoe jou probleem moet worden opgelost ben ook pas net met ubuntu begonnen ;)

Kijk anders even onder configuratiescherm->software of daar wubbi wel staat anders is de installatie misschien fout gegaan

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ik zie geen dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/28, 12:25:33 »
Het probleem is hier de Daemon Tools.... Die kan de vraagsteller beter niet gebruiken. Gewoon een CD'tje branden en de computer opstarten vanaf die CD:
http://computertip.googlepages.com/ubuntucdbranden

Ik zie geen dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/28, 13:11:24 »
Ik denk dat Beeke007 straks door de bomen het bos niet meer ziet...

Beeke007, je hebt twee mogelijkheden:
1:  Ubuntu binnen Windows, dat noemen we WUBI en is hetgene wat jij hebt geprobeerd.  Dan is je Ubuntu niet meer dan een programma binnen Windows en draait het ook een beetje trager.  Je zou eigenlijk wel bij het opstarten een keuze moeten krijgen voor Ubuntu of Windows. Blijkbaar is er iets misgegaan met je installatie en daar is het gebruik van Daemon-tools misschien niet vreemd aan.  Je kan beter toch een CD branden en die gebruiken voor de installatie.

2. Ubuntu naast Windows: dat is een echte Dual Boot.  Bij het opstarten van je computer krijg je een eenvoudig menu waarin je moet kiezen voor Windows of Ubuntu.  Volg voor deze installatie de uitleg in de verwijzingen van Pjotr123.  Vergeet niet om eerst je belangrijkste bestanden te backuppen: Murphy, weet je wel :)
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...