Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snap niks meer van die rechten  (gelezen 2849 keer)

Offline JLW

  • Lid
snap niks meer van die rechten
« Gepost op: 2011/01/12, 11:30:54 »
wie kan mij helpen met de rechten onder ubuntu 10.10

regel matig loop ik tegen hetgeen aan dat ik de rechten niet heb of iets in die richting.
het gaat over het algemeen met een download van een tar.gz bestand uitpakken in /home/john maar in /root/opt/lampp/htdocs niet.
ik denk dat ik wel zo een beetje alle varianten van sudo heb gebruikt en toch lukt het niet.

het gaat erom dat ik joomla op mijn webserver kan zetten maar ja het blijft een probleem.
Hieronder een voorbeeld:

john@Basis:~/Downloads$ sudo tar zxfv DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs
[sudo] password for john:

gzip: stdin: decompression OK, trailing garbage ignored
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
john@Basis:~/Downloads$


Offline FratzBC

  • Lid
    • zomg.eu
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/12, 11:37:14 »
john@Basis:~/Downloads$ sudo tar zxfv DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs
[sudo] password for john:

gzip: stdin: decompression OK, trailing garbage ignored
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
john@Basis:~/Downloads$

Probeer even "sudo su -" zo wordt je root.
pak het dan uit middels tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs

Dan even de rechten controleren, ik weet zo uit m'n hoofd niet hoe dat met lampp zit maar bij de standaard apache gebruik ik www-data als owner. (chown -R www-data:www-data /opt/lampp/htdocs) dan zeurt joomla ook niet over rechten e.d.

-edit-
daarna weer even "exit" geven om terug te gaan naar je eigen user/shell

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/12, 11:55:50 »
Waarom heb jij de bestanden voor LAMP in /root/opt/ staan? Ik zie geen enkele reden om dit onder de gebruiker root te draaien. Het grootste nadeel is minder veiligheid. Daarnaast zit je nu te klooien met die rechten. Je moet root zijn om bestanden in /root te plaatsen.

Standaard zet je dit soort dingen in /var/www (maar ergens anders mag ook). De bestanden zijn dan van www-data (www-data is eigenaar en groep van de bestanden).

Zelf zet ik meestal mijn gebruiker als eigenaar van de bestanden. Dan kun je bijvoorbeeld makkelijk bestanden plaatsen (dus ook uitpakken). Dit werkt prima totdat je via php bestanden wilt toevoegen ofzo.
chown -R $USER /map/waar/lamp/staat/
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JLW

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/12, 12:06:56 »
ok alle bedankt voor de tips ik ga ff uit proberen
daarna geef ik reactie

Offline JLW

  • Lid
reactie
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/12, 12:13:49 »
john@Basis:~$ sudo su
[sudo] password for john:
root@Basis:/home/john# cd Downloads
root@Basis:/home/john/Downloads# tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs

gzip: stdin: decompression OK, trailing garbage ignored
tar: Child returned status 2
tar: Error is not recoverable: exiting now
root@Basis:/home/john/Downloads#

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/12, 12:17:51 »
Weet je wel zeker dat je het bestand goed gedownload hebt?
Het lijkt erop dat die corrupt is, of niet compleet.

Offline JLW

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/12, 12:18:08 »
/var/www bestaat niet
dus kan ik daar ook niks plaatsen toch??
 of is het gewoon  mkdir /var/www???
en dan alles daarin plaatsen??

Offline JLW

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/12, 12:19:18 »
onder windows haalde ik het ook daar vandaan bij dutsh joomla

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/12, 12:22:38 »
root@Basis:/home/john/Downloads# tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs
Die opdracht klopt niet, als je het wilt uitpakken in een andere map, moet je -C gebruiken.
Je krijgt dan:
tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz -C /opt/lampp/htdocs/

Als ik dit onderwerp nu zo bekijk ga je heel veel vragen stellen voordat je er uiteindelijk uitkomt. Misschien kun je via IRC chatten om hulp vragen, dan kunnen mensen direct meekijken en helpen. Dat werkt voor dit soort problemen een stuk sneller dan het forum.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JLW

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/12, 12:26:27 »
ok dan ga ik ff op  chat kijken of ze mij daar kunnen helpen
alvast bedankt.

ik heb net even ook geprobeerd om in downloads uit te pakken maar dat wil ook niet
denk dat ik ff een downloads ga halen bij de joomla.com

Offline dropl

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/12, 12:33:47 »
root@Basis:/home/john/Downloads# tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs
Die opdracht klopt niet, als je het wilt uitpakken in een andere map, moet je -C gebruiken.
Je krijgt dan:
tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz -C /opt/lampp/htdocs/

Als ik dit onderwerp nu zo bekijk ga je heel veel vragen stellen voordat je er uiteindelijk uitkomt. Misschien kun je via IRC chatten om hulp vragen, dan kunnen mensen direct meekijken en helpen. Dat werkt voor dit soort problemen een stuk sneller dan het forum.

Als je het mij vraagt klopt dat nog steeds niet en moet de - voor zxvf weg:
tar zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz -C /opt/lampp/htdocs/
Ge wit dit oit noit nie

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/12, 12:36:59 »
root@Basis:/home/john/Downloads# tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz /opt/lampp/htdocs
Die opdracht klopt niet, als je het wilt uitpakken in een andere map, moet je -C gebruiken.
Je krijgt dan:
tar -zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz -C /opt/lampp/htdocs/

Als je het mij vraagt klopt dat nog steeds niet en moet de - voor zxvf weg:
tar zxvf DutchJoomla_1.5.22-Full_Package.tar.gz -C /opt/lampp/htdocs/
Op Ubuntu kan beide. Dus met of zonder -
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline JLW

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/12, 12:49:58 »
Het probleem is denk ik dat erop  /opt/lampp/htdocs  dat is wat ik zag om te kijken naar rechten van de map htdocs is dat er nobody heeft rechten

Offline JLW

  • Lid
Re: snap niks meer van die rechten
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/12, 12:54:53 »
wel ff een nieuw bestand gedownload bij joomla.org nieuwere versie 1.6 die kan ik uitpakken op downloads dat werkt zowel in bestandbeheer als terminal
dus wat er fout gaat is dan bij xampp met install die geen rechten geeft aan de map htdocs.