Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP  (gelezen 14082 keer)

Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Gepost op: 2013/11/09, 17:51:18 »
VANAVOND, 9 nov. 2013:
Misschien een gelegenheid om via het tweede scherm: live.kassa.vara.nl
Ubuntu als alternatief onder de aandacht te brengen.

pablo k

Offline rja

  • Lid
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #1 Gepost op: 2013/11/09, 19:49:02 »
Ik heb de aflevering gezien.

Een andere Ubuntu variant werd aangeprezen Mint.


Offline Wout55

  • Lid
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #2 Gepost op: 2013/11/10, 07:22:59 »
Ik heb het gisteren gezien en me behoorlijk boos gemaakt. Mint werd in anderhalve zin aan het eind van het topic gepresenteerd. Het zou juist iets voor Kassa zijn geweest om een echt alternatief aan bod te laten komen. Want voor verouderde PC´s met weinig geheugen is Windows 8.1 bepaald geen alternatief. Zo werd het ook min of meer gezegd: ¨Koop dan maar een nieuwe PC¨. 

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #3 Gepost op: 2013/11/10, 09:51:50 »
Her de link voor diegenen die de uitzending gemist hebben:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/wat-zijn-de-alternatieven-voor-windows-xp/speel/1/

Het is niet zo raar dat Linux in de vorm van Ubuntu, Mint, etc, zeer weinig aandacht heeft gekregen. Hans Bos, de topman van MS NL zat aan tafel, dus is het logisch dat alternatieven niet echt genoemd worden. Dat zou nl. tegen het commercieel model van MS indruisen, maw je weet niet welke afspraken er zijn gemaakt. Het valt nog mee dat Linux genoemd werd en aan de lichaamstaal van Bos kon je zien dat het niet in goede aarde viel.

Ben het idd eens met voorgaande posters dat Linux als alternatief gepromoot zou moeten worden door organisaties als Kassa, zeker ook om de aanschaf van een nieuwe PC te voorkomen. Maar we hebben nog eventjes en er zijn al diverse initiatieven om Linux als alternatief neer te zetten.

Overigens staat bij de reacties wel een aantal keer Linux genoemd, Lubuntu + Ubuntu + Mint.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 10:16:15 door markba »

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #4 Gepost op: 2013/11/10, 11:19:11 »
Ik heb het gisteren gezien en me behoorlijk boos gemaakt. Mint werd in anderhalve zin aan het eind van het topic gepresenteerd. Het zou juist iets voor Kassa zijn geweest om een echt alternatief aan bod te laten komen. Want voor verouderde PC´s met weinig geheugen is Windows 8.1 bepaald geen alternatief. Zo werd het ook min of meer gezegd: ¨Koop dan maar een nieuwe PC¨. 

Dat van dat geheugen vind ik een slap argument. Ik heb hier een Lenovo E525 van een paar jaar oud. Ubuntu 12.04 t/m 13.04 draaide er altijd zeer belabberd op (hele slechte performance). Nu staat Windows 8.1 erop voor iets belangrijks en het draait als een tierelier. Ik ben zeker geen Windows-fanboy, maar ik vind wel dat het een beetje overdreven is om zomaar te zeggen dat Win 8.1 slechte performance heeft op oude hardware. In tegendeel, ik heb er positieve ervaring mee.

@markba: Hans Bos is National Technology Officer (technisch verantwoordelijke), dat is niet hetzelfde als een topman. Overigens is hij wel een voorstander van open formaten. Hij heeft o.a. meegewerkt aan Open XML. Pro-Linux? Nee. Maar hij is niet tegen open source.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 11:22:35 door Vistaus »

FrSu

  • Gast
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #5 Gepost op: 2013/11/10, 12:30:26 »
Heb het ook gezien en inderdaad was de info over de Mint mogelijkheid helaas zeer beperkt. Voor de vele XP gebruikers is een dualboot eenvoudig te realiseren als men er op gewezen wordt en eventueel geholpen via ons forum. Maar met Win 8 is het helaas bagger en ik spreek uit ervaring.... :'(




Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #6 Gepost op: 2013/11/10, 21:26:36 »
@markba: Hans Bos is National Technology Officer (technisch verantwoordelijke), dat is niet hetzelfde als een topman.
Hans Bos is gewoon een Microsoft-man in hart en nieren. Hoe je ' m dan precies noemt is niet relevant.

Citaat
Overigens is hij wel een voorstander van open formaten. Hij heeft o.a. meegewerkt aan Open XML.
Open formaat volgens MS dan. Want als ze echt voeling zouden hebben met open formaten, dan hadden ze wel aangesloten bij ODF.  Maar laten we die discussie hier niet voeren, daar is in het verleden al veel over geschreven.

Citaat
Pro-Linux? Nee. Maar hij is niet tegen open source.
Waar zie jij dan dat hij voor open source is? En dan het liefst Linux? Verras me.

Offline janj

  • Lid
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #7 Gepost op: 2013/11/10, 22:03:23 »
Even een reactie van de initiatiefnemer van 'Je PC na XP' (zie http://forum.ubuntu-nl.org/promotie-40/project-%27je-pc-na-xp%27-presentatie-op-t-dose-meeting-26-oktober-a-s/) :

Tja dat ging wel erg snel bij Kassa, het noemen van Linux als alternatief voor XP. 'Ubuntu Linux Mint' noemde Danny Mekic het. Brecht van Hulten zat er wat schaapachtig bij te lachen: 'Ubuntu, is dat een merk?' kon ze nog net uitbrengen. Voor de gemiddelde kijker zal de mededeling van Mekic 'dat je dat gratis besturingssysteem zo kunt downloaden' hebben geklonken als dat je zelf een nieuw motorblok voor je auto in 3D kunt printen - oftewel dat gaat de meeste mensen toch een paar bruggen te ver denk ik, als je zoiets poneert zonder enige verwijzing naar hulp- en ondersteuningsmogelijkheden.

Mijn idee bij het initiatief 'Je PC na XP' was om landelijk de bestaande netwerken van Linux-ondersteuners te bundelen, een gezamenlijke website aan te bieden waar hulpvragers en -aanbieders elkaar kunnen vinden, en via de VNG alle gemeenten te vragen om publiciteit te genereren in huis-aan-huisbladen e.d. Op dit moment heb ik niet het idee dat dat haalbare doelen zijn: er hebben zich simpelweg nog te weinig mensen gemeld die deel willen nemen en willen bijdragen aan de totstandkoming van een en ander, en de VNG heeft laten weten dat zij niet als propagandist van Linux wil worden gezien.
Dat betekent dat we toch vooral zijn aangewezen op bottom-up publiciteit, tenzij we bijvoorbeeld via consumentenprogramma's als Kassa nog iets bereiken, maar dat moet dan wel beter dan het gisteren gebeurde, èn er zou idealiter een gezamenlijke ingang moeten worden aangeboden waar mensen terecht kunnen als ze interesse hebben. Vooralsnog zijn we echter aangewezen op de bestaande circuits. In enkele gemeenten wordt geprobeerd om lokale publiciteit op gang te brengen.

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #8 Gepost op: 2013/11/10, 23:41:27 »
@markba: Ik zei niet dat hij voor open source is, ik zei dat hij er niets op tegen heeft. Dat is een heel verschil. En dan zeggen mensen dat ik soms niet goed lees... :rolleyes:

Overigens, MS is wel voor ODF want mijn MS Office 2013 vroeg me tijdens de eerste opstart al meteen of ik het goed vond dat documenten standaard in ODF worden opgeslagen en al mijn ODF-documenten openen ook feilloos. Als ze volgens jou zo tegen zijn, dan moeten ze me niet vragen om ODF als standaard in te stellen bij de eerste opstart van Office 2013...

Sterker nog: ze werkten zelfs mee aan de laatste versie van de specificatie (1.2). En als je me niet geloofd, ODF zegt het zelf op haar site... "And, they contributed to ODF 1.2's security standards, which will make sure you can protect information in your documents."

(en Hans Bos heeft meegeholpen aan het vormen van OOXML, vóór zijn tijd bij MS)
« Laatst bewerkt op: 2013/11/10, 23:46:22 door Vistaus »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #9 Gepost op: 2013/11/11, 07:38:16 »
@markba: Ik zei niet dat hij voor open source is, ik zei dat hij er niets op tegen heeft. Dat is een heel verschil.
Waar en wanneer zegt hij dat dan?

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #10 Gepost op: 2013/11/11, 11:05:47 »
Jammer dat er weinig tijd was voor alternatieven. Misschien iets voor op het forum van Kassa? Met een link naar een heldere instructie van hoe te downloaden en installeren / proberen.

Heb overigens niet de indruk dat Kassa zich iets gelegen laat liggen aan wie er aan tafel zitten. Menig leverancier wordt er geroosterd om het maar zo te zeggen. Denk dat dit meer ging om de consumenten te waarschuwen voor de risico's van het doorgaan met XP dan om alternatieven aan te prijzen. MS ziet 'ons' natuurlijk graag overstappen: het einde van XP kan van Windows8 een succes maken????

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #11 Gepost op: 2013/11/11, 11:34:24 »
@markba: Ik zei niet dat hij voor open source is, ik zei dat hij er niets op tegen heeft. Dat is een heel verschil.
Waar en wanneer zegt hij dat dan?


Hij heeft meegewerkt aan OOXML voordat ie bij MS ging werken en MS heeft enkele open source-dingetjes gedaan de afgelopen 2 jaar en wiens idee was dat en wie was daarbij de leider? Meneer Hans Bos. Als ie iets tegen open source had zou ie niet zomaar open source-dingetjes gaan pushen bij MS, laat staan er aan meewerken.

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #12 Gepost op: 2013/11/11, 11:38:22 »
Denk dat dit meer ging om de consumenten te waarschuwen voor de risico's van het doorgaan met XP dan om alternatieven aan te prijzen.

Klopt. En natuurlijk nodigen ze dan ook degene uit om wie het gaat: MS. Als Android iets zou doen zouden ze iemand van Google uitnodigen. Als NS iets zou doen zouden ze iemand van NS uitnodigen. Jammer dat er geen tijd was voor alternatieven, dat is waar, maar het is logisch waarom ze meneer Hans Bos uitnodigden: hij werkt bij MS en dan wil je toch even alles duidelijk van de bron zelf horen :)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #13 Gepost op: 2013/11/11, 11:55:36 »
@markba: Ik zei niet dat hij voor open source is, ik zei dat hij er niets op tegen heeft. Dat is een heel verschil.
Waar en wanneer zegt hij dat dan?


Hij heeft meegewerkt aan OOXML voordat ie bij MS ging werken en MS heeft enkele open source-dingetjes gedaan de afgelopen 2 jaar en wiens idee was dat en wie was daarbij de leider? Meneer Hans Bos. Als ie iets tegen open source had zou ie niet zomaar open source-dingetjes gaan pushen bij MS, laat staan er aan meewerken.
Wat heeft OOXML nu met Linux te maken? En een open formaat != open source.

Citaat
Klopt. En natuurlijk nodigen ze dan ook degene uit om wie het gaat: MS.
Het gaat niet om MS, maar om het probleem wat MS veroorzaakt. Waar het uiteindelijk over gaat is de eindgebruiker, die geconfronteerd wordt door dat probleem. In dat licht hadden alternatieven zoals hierboven ook gezegd veel beter uitgewerkt mogen worden. Simpelweg roepen dat mensen een nieuwe PC moeten aanschaffen (dat is wat MS graag ziet) is dan te kort door de bocht.

Hét alternatief namelijk, de conversie naar Linux is niet in het belang van MS, volstrekt logisch dat dat niet uitgebreid aan bod komt. Het zou mooi geweest zijn als iemand van de werkgroep 'Je PC na XP' in het panel had gezeten. Maar daarvoor is het nog een lange weg te gaan, gezien bovenstaande post van janj. Maar de race is nog niet gelopen....
« Laatst bewerkt op: 2013/11/11, 12:12:17 door markba »

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #14 Gepost op: 2013/11/11, 12:56:39 »
OOXML heeft iets met OPEN standaarden te maken. En lees nu ook eens de zin erachter.

Offline daido

  • Lid
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #15 Gepost op: 2013/11/11, 14:26:07 »
Ik heb het gisteren gezien en me behoorlijk boos gemaakt. Mint werd in anderhalve zin aan het eind van het topic gepresenteerd. Het zou juist iets voor Kassa zijn geweest om een echt alternatief aan bod te laten komen. Want voor verouderde PC´s met weinig geheugen is Windows 8.1 bepaald geen alternatief. Zo werd het ook min of meer gezegd: ¨Koop dan maar een nieuwe PC¨. 

Dat van dat geheugen vind ik een slap argument. Ik heb hier een Lenovo E525 van een paar jaar oud. Ubuntu 12.04 t/m 13.04 draaide er altijd zeer belabberd op (hele slechte performance). Nu staat Windows 8.1 erop voor iets belangrijks en het draait als een tierelier. Ik ben zeker geen Windows-fanboy, maar ik vind wel dat het een beetje overdreven is om zomaar te zeggen dat Win 8.1 slechte performance heeft op oude hardware. In tegendeel, ik heb er positieve ervaring mee.


Ik ben het hier helemaal mee eens.
Mensen bekijken dingen door een gekleurde bril en durven niet naar de werkelijkheid te kijken. Windows 8 is zo slecht nog niet als je eraan gewend ben en kan zeker een alternatief zijn voor XP en is zeker niet bagger.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #16 Gepost op: 2013/11/11, 15:16:59 »
OOXML heeft iets met OPEN standaarden te maken. En lees nu ook eens de zin erachter.
Heb niet het idee dat dit ergens toe leidt.

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #17 Gepost op: 2013/11/11, 20:12:52 »
Ik heb het gisteren gezien en me behoorlijk boos gemaakt. Mint werd in anderhalve zin aan het eind van het topic gepresenteerd. Het zou juist iets voor Kassa zijn geweest om een echt alternatief aan bod te laten komen. Want voor verouderde PC´s met weinig geheugen is Windows 8.1 bepaald geen alternatief. Zo werd het ook min of meer gezegd: ¨Koop dan maar een nieuwe PC¨. 

Dat van dat geheugen vind ik een slap argument. Ik heb hier een Lenovo E525 van een paar jaar oud. Ubuntu 12.04 t/m 13.04 draaide er altijd zeer belabberd op (hele slechte performance). Nu staat Windows 8.1 erop voor iets belangrijks en het draait als een tierelier. Ik ben zeker geen Windows-fanboy, maar ik vind wel dat het een beetje overdreven is om zomaar te zeggen dat Win 8.1 slechte performance heeft op oude hardware. In tegendeel, ik heb er positieve ervaring mee.


Ik ben het hier helemaal mee eens.
Mensen bekijken dingen door een gekleurde bril en durven niet naar de werkelijkheid te kijken. Windows 8 is zo slecht nog niet als je eraan gewend ben en kan zeker een alternatief zijn voor XP en is zeker niet bagger.


Precies :)

OOXML heeft iets met OPEN standaarden te maken. En lees nu ook eens de zin erachter.
Heb niet het idee dat dit ergens toe leidt.

Ja, aan wie zou dat nu liggen...

Nuja, laten we maar ophouden met deze discussie.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #18 Gepost op: 2013/11/11, 21:59:48 »
Nuja, laten we maar ophouden met deze discussie.

Ja graag!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #19 Gepost op: 2013/11/11, 23:05:23 »
Overigens, MS is wel voor ODF want mijn MS Office 2013 vroeg me tijdens de eerste opstart al meteen of ik het goed vond dat documenten standaard in ODF worden opgeslagen en al mijn ODF-documenten openen ook feilloos. Als ze volgens jou zo tegen zijn, dan moeten ze me niet vragen om ODF als standaard in te stellen bij de eerste opstart van Office 2013...
Mis. Microsoft is door Brussel gedwongen om bovenstaande 'vriendelijkheden' in haar software op te nemen, en dat in het kader van grootscheepse antimonopoliemaatregelen. Ook IExplorer viel daar onder, waardoor Microsoft eerst moet vragen welke webbrowser de geachte client als standaard wenst. Microsoft is niet voor ODF, Microsoft probeert eenvoudigweg haar resterende inkomstenstromen veilig te stellen. Nog niet zo lang geleden noemde de bijna-ex-chef van dat bedrijf, SB, Linux nog een kanker, daarna een communistisch gezwel, daarna een challenge (Novell/OpenSuse) en nu, na alle regelgeving vanuit oa. Brussel, een opportunity. Morgen mogelijk een melkkoe. Vergeet ook dat IP-verhaal (intellectual property) van Ballmer niet, waarin hij beweerde dat Microsoft vele patenten op Linux zou hebben/bezitten (na duistere deals met Novell), maar ZONDER te vermelden welke. FUD heet dat. Ga hier niet roepen dat Microsoft iets met Linux of open standaarden heeft, want dat is positief NIET het geval. In de ogen van Microsoft is iets open als dat op Windows kan draaien. Dat is al meer dan 15 jaar zo. En dat zal pas veranderen als Microsoft is opgeheven wegens gebrek aan belangstelling. Hoe lang dat nog duurt weet ik niet, en om eerlijk te zijn interesseert me dat ook helemaal niets. Ben met andere software in de weer.
« Laatst bewerkt op: 2013/11/11, 23:08:53 door Paul Matthijsse »

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #20 Gepost op: 2013/11/11, 23:30:02 »
@Paul: Om de discussie niet weer op te rakelen zal ik maar niet ingaan op je verhaal, behalve dan een kleine conclusie trekken: wat een Microsoft-bashing zeg! Het forum gaat echt achteruit...

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #21 Gepost op: 2013/11/11, 23:46:00 »
@Paul: Om de discussie niet weer op te rakelen zal ik maar niet ingaan op je verhaal, behalve dan een kleine conclusie trekken: wat een Microsoft-bashing zeg! Het forum gaat echt achteruit...
Misschien een idee om je klacht bij mevrouw Kroes in Brussel neer te leggen? Ik bash niet, ik concludeer op basis van feiten en uitspraken. Als je wilt tover ik de welbekende bronnen achter mijn betoog tevoorschijn. Is even wat werk, maar ik kan al mijn uitspraken onderbouwen met citaten uit de afgelopen tien+ jaar van onder meer Steve Ballmer, de CEO van Microsoft. Als voorbeeld: "Linux is a cancer", zie hier http://www.theregister.co.uk/2001/06/02/ballmer_linux_is_a_cancer/, voor Linux is a communist zie hier: http://www.theregister.co.uk/2000/07/31/ms_ballmer_linux_is_communism/

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #22 Gepost op: 2013/11/12, 01:11:10 »
Wat Steve over Linux zei is walgelijk en dat wist ik ook allang. Hij heeft het trouwens in de afgelopen jaren nog een aantal keer gezegd, dus niet alleen in 2000 en 2001. Ik had het dan ook niet daarover maar over andere dingen die je aanhaalde.

(daarbij verwacht je zoiets ook wel bij Steve, naast zijn gedrag en momenteel zijn CEO-status, ik bedoel: het overkomt iedereen wel eens, Linus Torvalds is ook niet altijd een beschaafde man en Steve Jobs, Richard Stallman en Mark Shuttleworth (de tea party-basher) zal ik maar niet over beginnen... Niet om het goed te praten wat Ballmer zei, maar om maar aan te geven...)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #23 Gepost op: 2013/11/12, 21:15:30 »
Mensen,

De discussie is ietwat afgedwaald. Wat betreft het Mint versus Ubuntu gebeuren lijkt mij persoonlijk de naamsbekendheid van Ubuntu een stuk groter.

Voor een overstap naar een andere systeem zijn een paar zaken essentieel: Je moet om te beginnen het geld hebben. Dan verder moet je het er ook voor uit willen geven. Dan als laatste moet er ook een harde reden voor zijn.

Nou kreeg ik vandaag een mailtje van iemand die voor een buurvrouw vroeg naar Ubuntu. Die heeft een lege portemonnee en doorgaan met XP was haar wel helder. Dat werd hem niet. Dus die mevrouw wil misschien wel een nieuw systeem, maar zoekt iets binnen haar budget.

En nu zie ik daar echte kansen. Geen geld voor de alternatieven. Wel een reden. Ja, dan maakt Linux een kans. Klanten hebben meestal geen zin in avonturen. Die kiezen graag voor een bekende naam. Dat zou dan spreken voor Ubuntu.

Voor de rest ga ik geen voorspellingen doen. Ik ben wel benieuwd. Dat XP op zijn eind loopt zal de massa niet doen overstappen. Maar een beperkt budget wel, mét het besef dat XP niet langer geschikt is. Zo zie ik dat persoonlijk tenminste.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Kassa (Vara) zat.av. 9 nov over (einde) Windows XP
« Reactie #24 Gepost op: 2013/11/12, 21:18:32 »
Precies Just. Ik zie ook niet dat Ubuntu (of een andere Linux) ineens records gaat breken door het einde van XP maar ik denk wel dat het aantal gebruikers zichtbaar zal groeien. Ik spreek dan niet over duizenden overstappers maar ook als we hier 100 nieuwe mensen krijgen dan is het een zichtbare groei.