Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitioneren voor xbuntu naast windows xp  (gelezen 597 keer)

Offline boeng

  • Lid
partitioneren voor xbuntu naast windows xp
« Gepost op: 2014/01/06, 19:28:03 »
Volgens de partition wizard zijn er op de HD 3 partities, die de hele HD gebruiken
C: primary (systeem windows) partitie
D: Data  logical partitie
E: recovery logical partitie

Ik kan C: en D: partities ieder met 10GB verkleinen zodat ik 20 GB over heb voor xubuntu.
Ik zie dan wel een probleem, de 10GB van C partitie en de 10GB van de D partitie liggen niet "aan elkaar"
Hoe is hier 1 nieuwe partitie van te maken? Want voor de snelheid van access op de partitie is het volgens mij
wel van belang dat ze de partitie "aaneengesloten"is.

Een andere vraag, na de verkleining van de partities, kan ik dan bij de installatie van xbuntu deze vrije ruimte
door het installatie programma zelf laten gebruiken voor een xbuntu partitie?

met vriendelijke groet
boeng






Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: partitioneren voor xbuntu naast windows xp
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/06, 20:38:58 »
Als je dat doet zal je de D partitie moeten opschuiven, en dat kan wel een flink aantal uur duren, afhankelijk van wat er op staat. Ik zou ervoor kiezen om van C of D 20 GB af te halen, dat is een stuk sneller. Als je die ruimte leeg laat zal het installatieprogramma automatisch xubuntu daar op zetten.

Offline aartje

  • Lid
Re: partitioneren voor xbuntu naast windows xp
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/09, 09:07:19 »
Volgens de partition wizard zijn er op de HD 3 partities, die de hele HD gebruiken
C: primary (systeem windows) partitie
D: Data  logical partitie
E: recovery logical partitie

Ik kan C: en D: partities ieder met 10GB verkleinen zodat ik 20 GB over heb voor xubuntu.
Ik zie dan wel een probleem, de 10GB van C partitie en de 10GB van de D partitie liggen niet "aan elkaar"
Hoe is hier 1 nieuwe partitie van te maken? Want voor de snelheid van access op de partitie is het volgens mij
wel van belang dat ze de partitie "aaneengesloten"is.

Een andere vraag, na de verkleining van de partities, kan ik dan bij de installatie van xbuntu deze vrije ruimte
door het installatie programma zelf laten gebruiken voor een xbuntu partitie?

met vriendelijke groet
boeng
Het maakt niets uit voor de snelheid of de partities wel of niet naast elkaar liggen.
Je moet je D-partitie nemen (data-partitie). Daar de data even van op een extern medium zetten
en er daarna een extended partitie van maken. Die je verdeelt in 4 logische partities:
a) root-partitie 15 GB, ext4
b) swap-partitie 5 GB
c) home-partitie 10 GB, ext4
d) data-partitie, rest, ntfs

Op die data-partitie zet je dan weer je oude data en de rest wijs je toe bij de installatie
bij de diskindeling (handmatig)