Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechten op liveCD  (gelezen 563 keer)

freet

  • Gast
Rechten op liveCD
« Gepost op: 2007/04/03, 13:38:29 »
hallo,

nu mijn windows zijn laatste adem heeft uitgeblazen, leek het me een uitgelezen moment om op Linux over te stappen. Nu had ik echter graag een deel van mijn bestanden gehouden, en aangezien die op de windows-partitie staan, die ik echter niet meer kan bereiken (aangezien die niet meer opstart:d) had ik dus een andere manier nodig. Ik dacht dat de doen via de liveCD, zodat ik de bestanden van mijn harde schijf op mijn externe USB-schijf kon kopiëren. Nu is er echter een kink in de kabel, want ik heb geen rechten om de partitie te openen, laat staan zaken te kopiëren.

Iemand een idee hoe ik dit kan omzeilen?

grts, freet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten op liveCD
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/03, 14:05:45 »
De LiveCD is erop gebouwd, om je harde schijf niet aan te raken. Zodat je veilig kunt uitproberen.

Doe eens een installatie van Ubuntu, waarbij je je PC tweevoudig opstartbaar maakt? Dan kun je vanuit de Ubuntupartitie op de harde schijf, alles kopiëren van de Windowspartitie naar de USB schijf. Uurtje werk.

freet

  • Gast
Rechten op liveCD
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/03, 14:14:52 »
ahzo

mja, ik had het ooit al eens gedaan met een oudere liveCD, 'k dacht dat het met de nieuwe ook nog wel zou gaan :). probleem is dat mijn harde schijf nogal vol staat, waardoor het moeilijk wordt nog een extra partitie te maken voor een linux installatie, zonder toch een deel te verliezen.

'k zal er wel wat op vinden :p

grts, freet

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Rechten op liveCD
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/03, 14:20:46 »
De LiveCD van Damn Small Linux heeft een heel handige schijfkoppelaar op z'n bureaublad, rechtsonderin:
http://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/current/current.iso

Kopiëren met emelfm, een handig verkennertje dat op Norton Commander lijkt.