Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows  (gelezen 1049 keer)

Offline lowieke

  • Lid
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Gepost op: 2008/06/13, 14:16:35 »
De nieuwe installatie CD laat de keuze ofwel Ubuntu installeren in Windows of naast Windows,wat is te verkiezen .
Heb gisteren een poging gewaagd om met behulp van de installatie handleiding #
Tweevoudige opstart (dual boot) met Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) en Windows XP  Ubuntu te installeren maar dat is uitgelopen op een fiasco.Op een bepaald ogenblik zat er niks anders op dan mijn laptop te herformateren met alle gevolgen vandien.Deze morgen opnieuw een poging gewaagd en dan de handleiding tweevoudige opstartbare computer proberen te volgen maar ook niks .Het voorstel dat verscheen  had enkel de mogelijkheid van een installatie op de volledige harde schijf of handmatig maar niet naast Windows.Terug de installatie cd gebruikt en dan maar Ubuntu geinstalleerd  in windows.Nu heb ik een werkend systeem met bij opstart de eerste keuze windows en met pijltje Ubuntu.
Het lijkt mij soms ontmoedigend om er aan te beginnen zeker als ik nog andere problemen lees op het forum.Aan de ander kant geeft het wel voldoening om het werkend te krijgen en zeker om te lezen dat er belangloos zoveel hulp gegeven wordt.
Nu mijn vraag :wat te doen laten zoals nu geinstalleerd of herbeginnen en proberen om het opnieuw te installeren .
beste groeten
lowieke

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/13, 14:26:53 »
Probeer anders eens WUBI vanaf de Ubuntu-CD. Booten in Windows, CD er in en daarna de juiste optie in het CD-menuutje kiezen. Geen enge dingen als partioneren, defragmentatie, nieuwe bootloader (grub) en dergelijke. Je kunt 'm dan ook weer verwijderen via Windows (!) en je hebt meteen de vrijgekomen schijfruimte weer beschikbaar.

Offline lowieke

  • Lid
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/13, 15:19:37 »
Citaat van: markba
Probeer anders eens WUBI vanaf de Ubuntu-CD. Booten in Windows, CD er in en daarna de juiste optie in het CD-menuutje kiezen. Geen enge dingen als partioneren, defragmentatie, nieuwe bootloader (grub) en dergelijke. Je kunt 'm dan ook weer verwijderen via Windows (!) en je hebt meteen de vrijgekomen schijfruimte weer beschikbaar.
sorry maar de vraag was :wat is aangewezen en wat zijn eventueel de voordelen van het ene systeem t.o.v. het andere.
Heb opgestart in Windows en dan cd geopend en de 2é keus genomen (instaleren in windows).
1é keus demo,3é keus handmatig
beste groeten
lowieke

Offline siegi

  • Lid
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/13, 15:38:18 »
Met wubi installatie op de windows partitie,
Je hoeft geen partities aan te maken. Wat het een stuk gemakkelijker maakt.
Je krijgt een volledige installatie, maar het werkt iets trager doordat men werkt met een filesystem in een filesystem.
Je bent ook gedeeltelijk afhankelijk van windows.
Eigenlijk een perfecte methode om aan ubuntu gewoon te geraken.
Ook als ubuntu je uiteindelijk niet aanstaat is de verwijdering heel simpel. En je hoeft ook weer niet de partities terug in orde te brengen.
Er is trouwens een methode geplant om van een wubi installatie een gewone installatie te maken met linux op zijn eigen partitie.

Automatische installatie zoals pjotr die voorstelt, is opzich het simpelste.  Je moet hier ook niets van partities kennen. Je kan bepalen hoeveel linux van de windows partitie mag gebruiken en de rest regelt de installatie zelf.

De handmatige installatie ben ik zelf niet zo voor.
Men raad hier aan om zelf partities aan te maken.  Het voordeel is dat je een aparte home partitie hebt. In geval van een herinstallatie ben je je persoonlijke gegevens niet kwijt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/13, 15:44:52 »
Ik moet eens leren lezen (maar het is ook zo'n lang verhaal)....

Blijkbaar heb je nu dus al WUBI (Ubuntu binnen Windows). Als je problemen hebt (gehad) met de dual-boot en dit nu de enige installatie-methode is die werkt: lekker laten staan en gewoon doorgaan met wat je nu hebt.

In de beleving maakt het eigenlijk niets uit, je kunt alles doen wat je met een dual-boot ook doet: programma's installeren, hardwareherkenning, etc. Enig probleem is wel de slaapstand, dat schijnt met WUBI niet goed te werken, slaapstand niet gebruiken dus en altijd netjes afsluiten (ook/vooral Windows).

Als je genoeg hebt rondgekeken, kun je altijd nog overstappen naar een dual-boot, maar de voordelen daarvan zijn niet zo heel groot (slaapstand zou moeten werken en niet afhankelijk van Windows die theoretisch de WUBI installatie kan beinvloeden).

Zo beter?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/13, 15:57:14 »
Een echte tweevoudige opstart is beter dan Wubi, alleen al omdat je glanzend schone Linux dan niet kan worden aangetast door kwaadaardige troep (virussen e.d.) in Windows.
Hier is een eenvoudige instructie:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu

De instructie in de officiële docu, hoewel op zich goed, vind ik voor een beginner te ingewikkeld. Het voordeel, een aparte /home-partitie, weegt m.i. niet op tegen de hoofdbrekens die beginners er vaak mee hebben. Ik vind de instructie in de officiële docu daarom meer iets voor "middelmatig gevorderden".

installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/13, 16:04:13 »
Citaat van: lowieke
De nieuwe installatie CD laat de keuze ofwel Ubuntu installeren in Windows of naast Windows,wat is te verkiezen .
Heb gisteren een poging gewaagd om met behulp van de installatie handleiding #
Tweevoudige opstart (dual boot) met Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) en Windows XP  Ubuntu te installeren maar dat is uitgelopen op een fiasco.Op een bepaald ogenblik zat er niks anders op dan mijn laptop te herformateren met alle gevolgen vandien.Terug de installatie cd gebruikt en dan maar Ubuntu geinstalleerd  in windows.Nu heb ik een werkend systeem met bij opstart de eerste keuze windows en met pijltje Ubuntu.

Nu mijn vraag :wat te doen laten zoals nu geinstalleerd of herbeginnen en proberen om het opnieuw te installeren .
beste groeten
lowieke
Ik denk dat je probleem in de hoek zit van onbekendheid met computers, wat ook vrij logisch is want zovaak zit je normaal gesproken niet een OS op je pc te zetten.

Ik lees in je verhaal dat je met Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon) werkte ??
Je zal bedoelen met Hardy Heron, aangezien Gutsy geen Wubi op de cd heeft staan.

2 voudig opstartbaar is te verkiezen boven Wubi, want het zal werken maar niet vlekkeloos.

Citaat
Deze morgen opnieuw een poging gewaagd en dan de handleiding tweevoudige opstartbare computer proberen te volgen maar ook niks .Het voorstel dat verscheen  had enkel de mogelijkheid van een installatie op de volledige harde schijf of handmatig maar niet naast Windows.
Klopt, handmatig is de enigste mogelijkheid om Ubuntu naast Windows te zetten.
Dit komt omdat je geen vrije partitie ruimte hebt over gelaten voor Ubuntu, toen je Windows opnieuw erop zetten.
In principe had je toen al je HD in 2en moeten splitsen zodat windo op de ene kon komen en Ubuntu op de andere.

Nu zit er niets anders op dan vanuit Ubuntu handmatig de partitie van windo te verkleinen zodat je ruimte overhoud.

Of je download Gparted en brand deze op cd , dan heb je wederom een live-cd en kan je met Gparted de partitie verkleinen.
Daarna weer met de Ubuntu cd booten en dan zal hij aangeven "Installeren op de vrije ruimte"

Denk dat het verstandiger is jezelf even in te lezen en een paar How To's door te nemen.
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy/

Allerhande info:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/

Citaat
Het lijkt mij soms ontmoedigend om er aan te beginnen zeker als ik nog andere problemen lees op het forum.Aan de ander kant geeft het wel voldoening om het werkend te krijgen en zeker om te lezen dat er belangloos zoveel hulp gegeven wordt.
Klopt primair mensen die er geen verstand van hebben en zeer onervaren zijn.
Secundair mensen die ineens zonder verstand van zaken van alles en nog wat op hun pc gaan zitten uitvreten, en sja ???
Dit gaat dan fout.
Normaal niet erg als je er verstand van hebt want Linux is altijd te repareren, maar heb je dat niet zit je ff in de problemen.
Alhoewel een nieuwe install met een kopje koffie zo weer gebeurd is natuurlijk :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline lowieke

  • Lid
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/13, 20:29:17 »
Pjort123
had het vroeger reeds gelezen maar ben na ontvagst van de cd naar dokumentatie gegaan en dan geprobeerd om de stappen die daar beschreven zijn te volgen maar kwam er niet uit tot plotseling alles vast zat .Eigenlijk kreeg ik op het eind van partitioneren altijd een gedeelte dat als onbruikbaar werd gemarkeerd.  Dan uw beschreven /computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu gevolgd maar in plaats van 3 mogelijkheden had ik er maar 2 .heb dan een verkeerde keuze gemaakt met als resultaat dat eigenlijk mijn gegevens van windows verwijderd werden en er niets anders opzat dan windows opnieuw te installeren en dan Ubuntu vanuit windows.
In ieder geval bedankt voor de reactie .
Ben een groot voorstander van Ubuntu maar vindt het zeer spijtig dat de documentatie die voorgesteld wordt in veel gevallen verouderd is en dikwijls oorzaak is van veel problemen.Eigenlijk zou uw versie voor het installeren in grote letters bovenaan moeten staan.

Wat kan ik nu best doen :Ubuntu installatie in windows ongedaan maken (hoe) en opnieuw ubuntu naast windows proberen te plaatsen of alles laten zoals het is.
beste groeten
lowieke

DarkEra

  • Gast
installatie van Ubuntu in Windows of naast Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/14, 14:18:37 »
@ Gandyman,

Gutsy Gibbon heeft wel Wubi op de CD staan. Als je in Windows naar "Deze Computer" gaat en dan klikt op "Verkennen" om de bestanden op de CD te bekijken, ziet men duidelijk een knal geel Ubuntu logo/icoontje met daaronder de text "wubi-cdboot".

Voordat ik destijds overstapte naar Ubuntu en ik hier op het forum terecht kwam had ik dit ondekt en ook eens uitgerprobeerd. ;)

Het is in Hardy nu alleen verbeterd en makkelijker gemaakt.