Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten  (gelezen 9834 keer)

Ik plaats de vraag hier maar. Ik wil een spiegelreflex gaan kopen, nu heb ik al de diverse reviews doorgenomen. Helaas zie je dan door de bomen het bos niet meer. De ene site vind canon beter, de volgende nikon, die sony dan weer pentax of panasonic. Het merk maakt mij niet uit, wel het advies van gebruikers of professionals waar ik op moet letten. Speciale lenzen kan ik later nog aanschaffen (denk ik) Het zal in hoofdzaak voor de gebruikelijke familie/vakantie foto's en landschaps/dieren fotografie en wat later misschien nog microfotografie, insecten en zo. Of te wel hoe beperk ik zoveel mogelijk de beginnersfouten. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #1 Gepost op: 2013/06/18, 20:00:32 »
Een goede body is leuk, maar het gaat met name om de lenzen die je erop steekt.

De personen die ik ken en een spiegelreflex hebben, hebben allen een Canon en zijn daar erg tevreden mee. Maar nogmaals: Het gaat om de lenzen, niet zozeer om de body.

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #2 Gepost op: 2013/06/18, 20:03:52 »
Ik heb een spiegelreflex van Olympus. Ik zweer al jaren bij Olympus. Er kunnen lenzen op van zowel Olympus als Canon als Nikon. Ik raad dus zeker weten Olympus aan! :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #3 Gepost op: 2013/06/18, 20:24:24 »
Ik heb net mijn Canon EOS 450 vervangen door een nieuwe (duurdere). Of je Canon nu kiest of een ander merk kan ik weinig zinvols van zeggen. Er zijn meer erg goede merken.

Het idee om er later lenzen bij te kopen is een prima idee. Ik kocht als eerste een goede flitser. Dat bleek een prima keuze. Later kocht ik er op marktplaats een 55-200 telelens bij. Natuurlijk loop je dan de kans op een miskoop. Maar als die lens netjes doet wat hij doen moet op jouw camera en het bedrag is gunstig, wat let je? Een nieuwe lens is veel duurder.

Dus ik had die 450, de kitlens 18-55 en dat zoomlensje plus een 430EX flitser. Dat was een mooie set, waar ik nu na 5 jaar enthousiast gebruik prima tevreden over ben.

Nu heb ik een nieuwe met veel meer mogelijkheden. De ervaring met de 450 is een prima opstap. Het huidige model is een 700 geloof ik. Die valt in jouw budget. En anders één van zijn voorlopers vast wel. Doen, sparen voor een goede flitser en alles proberen wat zo'n camera biedt.

Veel plezier met je uiteindelijke keuze.

Er is heel veel moois te koop en binnen Linux vindt je alle software die je maar kan wensen. Ik doe alles alleen in Linux. Na een tijdje moet je beslist proberen te werken met RAW bestanden uit je camera. Daar kan je geweldig mee bijstellen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht


GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Gamer

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #4 Gepost op: 2013/06/19, 00:41:50 »
Ik heb een spiegelreflex van Olympus. Ik zweer al jaren bij Olympus. Er kunnen lenzen op van zowel Olympus als Canon als Nikon. Ik raad dus zeker weten Olympus aan! :)

Kan mij haast niet voor stellen dat er canon of nikon lenzen goed op een olympus camera passen. Olympus maakt gebruik van Four Thirds ZUIKO DIGITAL objectieven.
Dat is een beed verhouding van 4:3. Andere mereken maken gebruik van een beeld verhouding van 3:2

@Gijsbert:
Waar je verder even op moet letten is de crop factor. Dit is de verhouding van de beeld sensor ten opzichte van een 35mm camera. Deze is bij de wat goedkopere camera's vaak 1.6. En bij de duurdere cq proffesionele 1. Ook andere verhoudingen ben ik wel eens tegen gekomen.

Als de crob factor van de body 1.6 is. Heeft deze een vaste vergroting van 1.6. Als je er dan een lens opzet van bijv. 18-55. Dan is dit ten opzichte van een 35mm camera dan 25.8- 88.
Dit is dan weer belangrijk voor de keuze van de lens -en die je gaat aanschaffen.
Ook de F waarde op de lens is belangrijk om in de gaten te houden. Deze geeft aan hoe licht gevoelig de lens is. Hoe lager het getal, des te meer licht gaar er doorheen.
Wat dan ook meteen opvald is dat deze lenzen met een lage F waarde, ook duurder worden.

En een ander advies is om ook een goed UV Filter aan te schaffen. Dit voorkomt dat foto's een blauwe zweem krijgen, in bepaalde situaties. En het beschermt ook meteen het glas van je lens. 
Een UV Filter vervangen is immers goedkoper dan een nieuwe lens.
« Laatst bewerkt op: 2013/06/19, 00:43:56 door Gamer »

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #5 Gepost op: 2013/06/19, 00:58:13 »
Ik heb een spiegelreflex van Olympus. Ik zweer al jaren bij Olympus. Er kunnen lenzen op van zowel Olympus als Canon als Nikon. Ik raad dus zeker weten Olympus aan! :)

Kan mij haast niet voor stellen dat er canon of nikon lenzen goed op een olympus camera passen. Olympus maakt gebruik van Four Thirds ZUIKO DIGITAL objectieven.
Dat is een beed verhouding van 4:3. Andere mereken maken gebruik van een beeld verhouding van 3:2

Kom maar langs, dan kun je zien dat het degelijk past.

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #6 Gepost op: 2013/06/19, 07:13:42 »
Al het materiaal dat ik heb is allemaal van Canon. Waarom? Ik weet het niet maar ik ben er tevreden van.
Nu heb ik onlangs de 700D spiegelreflex gekocht met de bedoeling er ook mee gaan te filmen.
Achteraf heb ik bij toeval bij Magic Lantern uitgekomen. Dat is software dat je op de SD kaart moet copieren en daarmee krijg je er een hoop functionaliteiten erbij, vooral voor het filmen.
En het is allemaal gratis.....zoals Ubuntu. Momenteel zijn ze bezig om dit ook voor de 700D te laten werken. Dus ik ben in blijde verwachting om dit in de toekomst te kunnen gaan gebruiken.
Hun website: http://www.magiclantern.fm/
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #7 Gepost op: 2013/06/19, 10:37:28 »
Pentax en Nikon als voorbeeld zijn niet zozeer de betere camera's maar de lenzen zijn subliem geslepen.
In theorie zouden de body's allemaal even goed moeten zijn, tuurlijk zijn er kleine zaken als gebruikersgemak en mogelijkheden.

Ook Gamer heeft een paar goede punten.

Echter wat de kwaliteit van de foto bepaald is de lens en hoe zuiver deze is.
En die is bij merken zoals Nikon en Pentax subliem.

Is dit niet de hoofdprio bij jou, of zie je het verschil niet, dan kan je altijd bij andere merken gaan kijken.
Het is ook maar net wat je ermee wilt gaan doen.

Voorbeeld:
Wij hebben in het verleden camera's van sony gekocht en die waren sterk, deden het goed, en maakte mooie plaatjes, althans viel mij helemaal niet tegen.
Als je die foto's naast die van een mobieltje legt zie je al duidelijk verschil, ze zijn veel mooier.
Maar leg je dan weer een foto van een Nikon naast die van de Sony ? sja dan is die weer veel mooier, scherper, diepere kleuren.......

Dus wat wil je ermee, gebruikersgemak, degelijkheid en betrouwbaarheid telt ook mee lijkt me.
naast de centjes  =D

Ik ken er een aantal die naast hun pro camera ook nog een Samsung galaxy camera hebben, voor de fun en die dingen maken ook nog eens hele mooie plaatjes  :o
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #8 Gepost op: 2013/06/19, 11:51:07 »
Gijsbert ik zou zonder aarzelen naar een speciaalzaak gaan en me daar laten adviseren door een expert inzake fotografie en een kenner van de diverse mogelijkheden en gebruikservaringen.

Nikon is een heel gereputeerd merk, maar Olympus is dat eigenlijk ook. Zoals eerder aangegeven zijn de objectieven (lenzen) de belangrijkste factor van goede plaatjes maken.

In België zweren een aantal beroepsfotografen die ik ken bij Nikon en Canon. Maar ook zij wisselen al eens van body om bepaalde foto's te kunnen aanmaken.

Ik denk dat het beste is naar een speciaalwinkel af te zakken en je daar goed te laten adviseren, zo heb je zeker het ding dat je nodig hebt voor je foto's.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #9 Gepost op: 2013/06/19, 12:11:04 »
Ik ben een fan van Pentax. Zelf heb ik de Pentax K200D. Heel degelijk toestel.
De body van dit toestel voelt solide aan en is spatwaterdicht. De bedieningsknoppen op het toestel voelen veel steviger aan dan die van Canon en Nikon toestellen.
Het voelt allemaal minder "plastiekerig" aan.
Heel tevreden mee...
Linux Mint 18.3  Xfce

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #10 Gepost op: 2013/06/19, 12:13:58 »
Ik ben een fan van Pentax. Zelf heb ik de Pentax K200D. Heel degelijk toestel.
De body van dit toestel voelt solide aan en is spatwaterdicht. De bedieningsknoppen op het toestel voelen veel steviger aan dan die van Canon en Nikon toestellen.
Het voelt allemaal minder "plastiekerig" aan.
Heel tevreden mee...

Goed dat je dat aanhaalt. Dat vind ik inderdaad ook fijner bij Olympus-toestellen. Mijn Olympus spiegelreflex heeft een plastic/metalen body en de knopjes zijn ook van plastic/metaal. En bij een paar andere modellen van Olympus is dat ook het geval. Voelt inderdaad veel fijner aan dan die Canon/Nikon-knopjes (al kun je met Nikon ook behoorlijk mooie foto's maken) :)

Ik zweer bij Olympus.

Offline Kees3

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #11 Gepost op: 2013/06/19, 12:37:59 »
En een ander advies is om ook een goed UV Filter aan te schaffen. Dit voorkomt dat foto's een blauwe zweem krijgen, in bepaalde situaties. En het beschermt ook meteen het glas van je lens. 
Een UV Filter vervangen is immers goedkoper dan een nieuwe lens.
Een UV-filter voor een kitlens is onzin. Een goed filter kost je minstens 50 euro, voor hetzelfde geld koop je op marktplaats een andere kitlens. Voor duurdere lenzen wel een goede tip, maar dan wel een goed filter, want goedkope filters verhogen vaak de kans op flares/ghosts etc.

Volgens hebben alle genoemde merken prima instapcamera's. Ik heb zelf een Nikon, een vriend van me heeft Canon en een oom heeft Olympus. Maken allemaal prima foto's. Lees anders dit eens door. Als je denkt dat je ooit doorgroeit naar professionele apparatuur is het denk ik het beste om voor Nikon/Canon te gaan, omdat die de meeste gebruikers/lenzen/accessoires hebben. Voor het instap- tot semipro-segment (500-2500 euro) hebben alle merken een prima aanbod en maakt je keuze dus niet echt uit.

Het beste advies dat ik je kan geven is dus het volgende: Ga naar een winkel waar ze alle merken hebben staan, hou ze even vast en koop degene die je het fijnst vindt vasthouden en binnen je budget past. Ga dan lekker een tijd spelen met je camera en koop daarna bij wat je mist.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #12 Gepost op: 2013/06/19, 13:25:02 »
Ik heb altijd een Canon spiegelreflex gehad, eerst analoog en later diverse digitale modellen met een collectie kostbare lenzen.
Een paar jaar geleden heb ik een sony dsc hx9v gekocht voor erbij. De kwaliteit van deze camera is verrassend goed, en maakt prachtige foto's. Zestien keer optische zoom en een verbluffend goede beeldstabilisatie zorgde ervoor dat ik steeds minder m'n spiegelreflex ging gebruiken en het duurde niet lang dat de canon helemaal niet meer werd gebruikt,de sony maakte vergelijkbaar goede foto's en in speciaal moeilijke gevallen zelfs nog beter.
Uiteindelijk had ik besloten m'n hele set te koop aan te bieden op marktplaats, de spiegelreflex met toebehoren was binnen een dag verkocht. Ik heb geen spijt van deze verkoop, de sony is lekker compact,en het scheelt een enorm gesleep met een zware fototas.
Moraal van m'n verhaal: denk goed na voor je een spiegelreflex koop van +- 500 euro, er zijn veel compacte camera's te koop met een sublieme beeldkwaliteit.


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #13 Gepost op: 2013/06/19, 15:18:34 »
Leuk draadje!

Wat ook nog wel het opmerken waard is: het gaat uiteindelijk om het plaatje. Je kan nou wel een boel energie steken in de beste set tegen een mooie prijs, maar met alleen op de knop drukken kom je er niet.

Als je omgeving iets leuks gaat zeggen over je foto of foto's, dan zit je goed. Dan zou je kunnen zeggen: maak je niet al te druk om de keuze en neem wat de grote meute ook neemt. Praat een stuk gemakkelijker. Ga aan de gang en na een tijdje ga je eens om je heen kijken. Kijk naar het werk van anderen met dezelfde camera op bijvoorbeeld Flickr, lees de vele stukjes over het hoe en waarom en doe misschien eens een workshop.

Een tijd geleden was ik op mijn motorclub bij een clubwedstrijd bezig met mijn 450D, flitser en eenbeen statief. Er liepen die dag nogal wat mensen rond met dikke body's & grote telelenzen. Fotoclub, hoorde ik later. Eentje ervan kwam naar me toe om gewoon uit interesse te vragen wat ik nou aan het doen was met die spullen op zo'n mooie zonnige dag. Dat is een heel leuk gesprek geworden.

De beginnersfouten, waar jij de vraag voor stelde, die liggen naar mijn mening allemaal NA de aankoop. Ik heb een keer een mooie foto gemaakt van een stel jonge hockeyers. Maar het balletje stond nou net niet op de foto. Dat is ook giga lastig voor elkaar te krijgen bij de kleine hockeyballen. Foto was prachtig en ... niet interessant. Laatst eens bezig geweest op vliegkamp Valkenburg bij draadbestuurd modelvliegen. Na die hockeybal wist ik het wel: ik moest dit keer en het vliegtuig en de vlieger tegelijk in beeld. Nou, het is me gelukt. 1 op de 10 geslaagd of zo bij methode drie. Maar dat was nog een enorme klus. Tot aan wat uitleg over aerodynamica kwam er bij kijken. Die foto's waren nou wel interessant.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn opmerkingen en iig heel veel plezier met je camera straks.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline MKe

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #14 Gepost op: 2013/06/19, 19:01:08 »
Ik gebruik een wat oudere canon 1000d. Ik he naast de kitlens een 70-300 zoomlens van canon erbij, waarmee ik uitstekende foto's maak bij races en vliegshows. De 1000D was het instap model van Canon in 2008 ofzo. Wat mij betreft meer dan genoeg opties, ontdek nog steeds nieuwe opties. Maar welk merk je ook neemt, ze zijn over het algemeen allemaal goed.

En jvecht heeft gelijk een goede foto hangt meer af van jou zelf dan van de camera.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #15 Gepost op: 2013/06/19, 19:46:59 »
http://www.dkamera.de/testbericht/sony-cyber-shot-dsc-hx9v/bildqualitaet.html
De bovenstaande site is heel handig om testopnames van diverse camera's met elkaar te vergelijken.

Offline bwman

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #16 Gepost op: 2013/06/19, 20:39:58 »
Ik zelf heb een nikon aangekocht, waarom ? omdat dit naar mijn gevoel de "betere" camera voor mij was. ik ben het met de stelling eens dat de meeste body's ongeacht welk merk meer dan voldoen aan de meeste fotografie eigenschappen die nodig zijn, wat het belangrijkste is zijn in mijn ogen de lens of lenzen die je gaat gebruiken, daar kom je pas achter als je begint te fotograferen, je hebt portret-, macro-, panorama-, close-up-, infrarood fotografie en nog meer en die bepalen welke soort lens je gaat gebruiken ik heb nu een 18-105 mm lens en zou graag nog een macro lens en een grotere telelens willen aanschaffen , ik heb ook een systeemcamera in mn bezit als tweede camera =et een zoom van 12x optisch ook een heerlijke camera om te stoeien en als reserve camera te gebruiken dit is trouwens een Panasonic camera, ik weet niet of er een konijnenberg winkel in de buurt zit daar heb ik mijn matriaal gekocht en ik ben zeer tevreden over hun uitleg en de service, veel succes met je zoektocht.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #17 Gepost op: 2013/06/19, 21:07:44 »
Leuk draadje!

Wat ook nog wel het opmerken waard is: het gaat uiteindelijk om het plaatje. Je kan nou wel een boel energie steken in de beste set tegen een mooie prijs, maar met alleen op de knop drukken kom je er niet.

Als je omgeving iets leuks gaat zeggen over je foto of foto's, dan zit je goed. Dan zou je kunnen zeggen: maak je niet al te druk om de keuze en neem wat de grote meute ook neemt. Praat een stuk gemakkelijker. Ga aan de gang en na een tijdje ga je eens om je heen kijken. Kijk naar het werk van anderen met dezelfde camera op bijvoorbeeld Flickr, lees de vele stukjes over het hoe en waarom en doe misschien eens een workshop.

Een tijd geleden was ik op mijn motorclub bij een clubwedstrijd bezig met mijn 450D, flitser en eenbeen statief. Er liepen die dag nogal wat mensen rond met dikke body's & grote telelenzen. Fotoclub, hoorde ik later. Eentje ervan kwam naar me toe om gewoon uit interesse te vragen wat ik nou aan het doen was met die spullen op zo'n mooie zonnige dag. Dat is een heel leuk gesprek geworden.

De beginnersfouten, waar jij de vraag voor stelde, die liggen naar mijn mening allemaal NA de aankoop. Ik heb een keer een mooie foto gemaakt van een stel jonge hockeyers. Maar het balletje stond nou net niet op de foto. Dat is ook giga lastig voor elkaar te krijgen bij de kleine hockeyballen. Foto was prachtig en ... niet interessant. Laatst eens bezig geweest op vliegkamp Valkenburg bij draadbestuurd modelvliegen. Na die hockeybal wist ik het wel: ik moest dit keer en het vliegtuig en de vlieger tegelijk in beeld. Nou, het is me gelukt. 1 op de 10 geslaagd of zo bij methode drie. Maar dat was nog een enorme klus. Tot aan wat uitleg over aerodynamica kwam er bij kijken. Die foto's waren nou wel interessant.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn opmerkingen en iig heel veel plezier met je camera straks.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
Ik heb tijden terug met een analoge spiegelreflex camera van Pentax met verschillende lenzen en allerlei type fotorolletjes gewerkt.
Digitale fotografie is toch een heel ander tak van sport. Daarom ben ik opzoek naar een instapcamera om gewoon eens te kijken   of het zin heeft om daar wat professioneler verder mee te gaan. Mijn ervaring op het gebied van digitale fotografie gaat niet verder dan een A40 van Canon(2003) klik cameraatje en een mobielte van Samsung waarmee niet eens ingezoomd kan worden.
Daarom heb ik van jvecht een citaat vet gemaakt, wat denk ik de ecensie van mijn vraag voor advies weergeeft. Ook de diverse tips zoals die van Gamer over der crop factor vind ik waardevol advies, dat zijn de dingen waar ik naar opzoek ben. Is even een voorbeeld, verder wil ik toch iedereen alvast bedanken voor de genoemde tips/adviezen en raad. Deze blijven altijd welkom. :)
De aanschaf zal rond 11 augustus zijn, als ik de nodige donaties voor het ouder worden heb gekregen. ;)
« Laatst bewerkt op: 2013/06/19, 21:09:42 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #18 Gepost op: 2013/06/19, 21:33:06 »
Gijsbert,

Leuk dat ik blijkbaar een goede snaar raakte.

Met die instapcamera van mij (de 450D) van mij kan je al heel prima A3 afdrukken maken op 300 dpi. Dat is Glossy kwaliteit.

Nu heb ik een nieuwe, overigens ook dankzij wat donaties inzake ouder worden enzo, maar die nieuwe vergt ook gelijk veel meer van mijn PC. Die heb ik daarom van de normale Ubuntu op Xubuntu gezet. Dat geeft een heleboel extra lucht. Met dat ding kan ik van een beetje opname wel een nette A2 print maken.

A3 en A2 prints maken is trouwens een grote uitzondering bij mij. Ik print de allerbeste foto's A4 op een oude HP. Je moet ze ook nog ergens ophangen, niet? Voor de rest gaat tegenwoordig alles online en is verkleinen de standaard actie.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #19 Gepost op: 2013/06/19, 23:05:09 »
Eerst maar eens knappe foto's zien te maken, die ik zonder al te veel bewerking kan afdrukken. Mocht ik de camera onder de knie krijgen, dan wil ik wat foto's op groot formaat afdrukken op canvas om de schutting van de tuin op te pimpen. Als het even wil lukken foto's van mijn favoriete gitaristen in zwart-wit met grove korrel op A0 formaat, als ik dat voor elkaar krijg en mijn vrouw kan overtuigen. ;)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #20 Gepost op: 2013/06/19, 23:44:30 »
Ik heb tijden terug met een analoge spiegelreflex camera van Pentax met verschillende lenzen en allerlei type fotorolletjes gewerkt.

Als je deze lenzen nog in je bezit hebt, en ze zijn nog goed. Kan je natuurlijk ook overwegen om alleen een body te kopen en je oude lenzen te gebruiken.
Ik zou ze dan even mee nemen naar de winkel. Dan kunnen ze je daar wel vertellen wat de opties zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #21 Gepost op: 2013/06/19, 23:47:07 »
Eerst maar eens knappe foto's zien te maken, die ik zonder al te veel bewerking kan afdrukken. Mocht ik de camera onder de knie krijgen, dan wil ik wat foto's op groot formaat afdrukken op canvas om de schutting van de tuin op te pimpen. Als het even wil lukken foto's van mijn favoriete gitaristen in zwart-wit met grove korrel op A0 formaat, als ik dat voor elkaar krijg en mijn vrouw kan overtuigen. ;)

Dat lijken me realistische doelen. Ik ben geen kei met zwart wit. Maar als je er alleen op één knopje voor hoeft te drukken is de uitdaging zoek. Dan is de lol er gauw af.

Succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2013/06/20, 11:29:32 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #22 Gepost op: 2013/06/20, 10:11:03 »
Tweakers.net heeft nog niet zo lang geleden een mooi stuk geschreven met veel uitleg over wat voor verschillende camera's er zijn en waar je op moet letten: http://tweakers.net/reviews/3037/tweakers-koopadvies-voor-cameras.html


Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #23 Gepost op: 2013/06/20, 23:16:24 »
Inderdaad een mooi stuk Johan, bedankt voor de link. :)
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline MKe

  • Lid
Re: Spiegelreflex camera kopen rond de €500,-, waar op te letten
« Reactie #24 Gepost op: 2013/06/21, 17:21:51 »
Ik heb tijden terug met een analoge spiegelreflex camera van Pentax met verschillende lenzen en allerlei type fotorolletjes gewerkt.

Als je deze lenzen nog in je bezit hebt, en ze zijn nog goed. Kan je natuurlijk ook overwegen om alleen een body te kopen en je oude lenzen te gebruiken.
Ik zou ze dan even mee nemen naar de winkel. Dan kunnen ze je daar wel vertellen wat de opties zijn.
hebben wij ook geprobeerd, maar helaas werkt dat niet. De analoge lenzen pasten en werkten soms, maar gaf heel vaak errors.