Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"  (gelezen 7121 keer)

giovanni

  • Gast
Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Gepost op: 2009/02/03, 23:48:54 »
Ik zit eigenlijk met een "groot" probleem

ik had dus de ubuntu cd 8.04 en dat heb ik op m'n vaste pc onder xp geinstalleerd
nu ik ben daar heel tevreden over enzo alles perfect

nu heb ik in september een laptop gekocht (aspire5920)
met vista op (kan je al raden geen cd meer)
nu wilde ik daar ook ubuntu opzetten (nieuwere versie 8.10 desktop edition)
ik probeerde dit onder vista te doen maar hij deed niks
dus heb ik opgestart vanop de cd en het er volledig opgezet
en aangezien alle begin moeilijk is heb ik gwn vele keren op oke enzo gedrukt XD
met als gevolg dat ik toen m'n vista kwijt was
nu heb ik op veschillende site's zitten kijken en heb ik gezien dat je ondereandere je menu.lst kan wijzigen zodat je  kan opstarten en beide kan kiezen (want hy starte direct op in ubuntu)
ik heb dat geprobeert maar mijn toegang werdt constant geweigerd
dus wil ik graag ubuntu weer verwijderen van m'n laptop,
problemen zijn:
1) geen windows cd meer
2) als ik partities wil verwijderen via de opstart cd laat hij me niet toe om de ubuntu partities te verwijderen
3) ik zie geen windows partitie staan, die ik echt wel nodig heb :(

Ik heb wel degelijk windows nodig op m'n laptop omdat ik hem meeneem naar school en aangezien we daar programma's zoals multisim, ultiboard,... gebruiken. ook heb ik 2 maand met de vista gewerkt en staan daar al myn documenten nog op wat betreft labo's,dossiers,...

ik hoop echt dat iemand my hiermee kan helpen
ook ben ik een enorme leek in het gehele ubuntu gebeuren, ik raad ubuntu aan anderen aan en dergelijke maar zelf kan ik er heel erg weinig van dus mensen die me willen helpen gelieve hiermee rekening te houden aub  :-[
Alvast heel erg bedankt ;)

Giovanni

Offline hdpaddy

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/04, 00:01:39 »
Zo te lezen ben je je windows kwijt, mocht dat niet het geval zijn, dan kan je het volgende eens proberen.


Reinstall GRUB using a Live CD
How to reinstall the Grub using a (any) Live CD:

sudo grub

A grub> prompt will appear

find /boot/grub/stage1

A list of all Linux grubs that were found will be displayed. Use the one that matches the partition of the grub that is being fixed. Examples: (hd0), (hd0,2)

Use whatever the computer spits out in the next commands. If it was (hd0,2) then the commands would be:

root (hd0,2) setup (hd0,2)

A bunch of lines appear with "Checking..." and "Running..." The 2nd last line should read "succeeded" and the last line should read "Done."

quit

Restart the system and remove the bootable CD.


Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/04, 17:28:15 »
en aangezien alle begin moeilijk is heb ik gwn vele keren op oke enzo gedrukt XD
Ik hoop dat je beseft dat dat erg dom was?

Ik vrees dat je alles kwijt bent. Sowieso altijd backuppen!!!

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/04, 18:09:02 »
en aangezien alle begin moeilijk is heb ik gwn vele keren op oke enzo gedrukt XD
Ik hoop dat je beseft dat dat erg dom was?

Ik vrees dat je alles kwijt bent. Sowieso altijd backuppen!!!


weet ik
heb een backup
ergens... XD

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/04, 18:10:33 »
Terug naar de winkel dan en een cd vragen (of eisen?) tenslotte heb je daar recht op, je hebt ervoor betaald.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/04, 18:49:21 »
nuja
winkel zal moeilijk gaan, via m'n broer z'n werk gekocht weetwel :) is zo beetje afkomstig uit duitsland die laptop
en was vooraf geinstalleerd en gebruiksklaar dus geen recovery aangemaakt
wel ergens backup
ll that fix it you think ?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/04, 18:56:32 »
mis, je hebt niet voor de cd betaald maar om het gebruiksrecht van windows.
bovendien krijg je als je de computer voor het eerst opstart de vraag of je een recovery cd / dvd wilt branden
Vind ik toch spijtig, koop je al een comp met win op mag je nog zelf je cd branden, dan nog liever mijn XP voor 100€, apart gekocht, heb ik de nummer officieel en voor 'altijd'.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/04, 19:01:52 »
mis, je hebt niet voor de cd betaald maar om het gebruiksrecht van windows.
bovendien krijg je als je de computer voor het eerst opstart de vraag of je een recovery cd / dvd wilt branden
Vind ik toch spijtig, koop je al een comp met win op mag je nog zelf je cd branden, dan nog liever mijn XP voor 100€, apart gekocht, heb ik de nummer officieel en voor 'altijd'.

idd
nuja ubuntu is  in een opmars bezig, maar zolang windows de basis pc's in handen heeft hebben we niet veel keus:(

Offline mp

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/04, 21:06:47 »
nuja
winkel zal moeilijk gaan, via m'n broer z'n werk gekocht weetwel :) is zo beetje afkomstig uit duitsland die laptop
en was vooraf geinstalleerd en gebruiksklaar dus geen recovery aangemaakt
wel ergens backup
ll that fix it you think ?
Hangt ervanaf wat je allemaal hebt gebackuped.

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/04, 21:10:54 »
Giovanni, lees svp het eerste antwoord dat Heir4c heeft gegeven. Als je alleen maar op Volgende hebt gedrukt, bestaat je Windows partitie, inclusief alle bestanden nog steeds (in dat geval ben je jouw documenten dus niet kwijt).

Daarnaast staat Windows Vista op alle computers die door Acer worden geleverd op een "verborgen partitie". Indien je er tijdens de installatie van Ubuntu bewust niet voor hebt gekozen om de gehele schijf voor Ubuntu te gebruiken, bestaat die partitie ook nog en kan je Windows Vista gewoon opnieuw installeren.

Je kan het trouwens heel makkelijk controleren, ga naar Locaties > Bestandsysteem en klik er op, als in / een map met de naam windows staat, is er niets aan de hand. Lees in dat geval de link die Heir4c heeft gegeven.

Veel suc6  ;)
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/04, 21:54:35 »
Giovanni, lees svp het eerste antwoord dat Heir4c heeft gegeven. Als je alleen maar op Volgende hebt gedrukt, bestaat je Windows partitie, inclusief alle bestanden nog steeds (in dat geval ben je jouw documenten dus niet kwijt).

Daarnaast staat Windows Vista op alle computers die door Acer worden geleverd op een "verborgen partitie". Indien je er tijdens de installatie van Ubuntu bewust niet voor hebt gekozen om de gehele schijf voor Ubuntu te gebruiken, bestaat die partitie ook nog en kan je Windows Vista gewoon opnieuw installeren.

Je kan het trouwens heel makkelijk controleren, ga naar Locaties > Bestandsysteem en klik er op, als in / een map met de naam windows staat, is er niets aan de hand. Lees in dat geval de link die Heir4c heeft gegeven.

Veel suc6  ;)

heb ik gedaan
maar ik zie geen verandering.
ik zal er (om het te verduidelijken) enkele screenshots van maken en deze morgen ofzo posten.
maar ik vermoed wel dat ik alles kwijt ben, :(
Gio

Offline hotrod

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/04, 21:57:32 »
Aks je de laptop gekocht hebt met legaal windows erop, kan je hem er gewoon opzetten met gebruik van je eigen code die op de laptop staat.
Je leent ergens een dvd met windows erop tijdens het registren geeft hij een foutmelding.
Geen nood je kan de helpdesk van windows bellen en dan je code (die op de laptop staat) doorbellen.
Dan krijg je een nieuwe code en klaar is kees.
ik had het zelfde en geen enkel probleem hoor.

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/04, 22:02:05 »
Aks je de laptop gekocht hebt met legaal windows erop, kan je hem er gewoon opzetten met gebruik van je eigen code die op de laptop staat.
Je leent ergens een dvd met windows erop tijdens het registren geeft hij een foutmelding.
Geen nood je kan de helpdesk van windows bellen en dan je code (die op de laptop staat) doorbellen.
Dan krijg je een nieuwe code en klaar is kees.
ik had het zelfde en geen enkel probleem hoor.

Dat lijkt me een goeie oplossing, zou u die even wat diepzinniger kunnen uitleggen XD
dus gewoon dvd van vista ergens lenen, opnieuw installeren, m'n eigen code inbellen bij windows waardoor ik nieuwe code krijg en thats it ?
(haat windows echt steekt zo tegen altyd problemen! Ubuntu Rullez XD)

Offline hotrod

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/04, 22:05:48 »
tijdens de instal gewoon je code invoeren en op het moment dat je de foutmelding krijgt dan gelijk bellen en de rest wijst zichzelf.

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/04, 22:12:32 »
tijdens de instal gewoon je code invoeren en op het moment dat je de foutmelding krijgt dan gelijk bellen en de rest wijst zichzelf.

k ^^
nu nog iemand vinden die een vista cd heeft liggen, ikzelf rade kennisen aan ubuntu te gebruiken XD waardoor sommigen hun windows gewoon weg gedaan hebben en volledig op ubuntu beginnen werken zijn XD maar mss weet ik wel nog iemand die en vista opstart cd heeft

Offline hotrod

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/04, 23:00:40 »
Ik ben ook een beginnende ubuntu gebruiker, dus mijn kennis in ubuntu is nog maar heel klein.
Ik heb bij de instal van ubuntu de tweede optie gebruikt om te installeren en daarna ubuntu alles zelf laten regelen.
Dit was omdat ik ubuntu er anders ook niet op kon krijgen.
Ubuntu heeft keurig alle bestanden die gemaakt zijn in windows laten staan.
Als ik nu op de beginnende directory kijk zie ik een mapje HOST, daar staan al mijn oude bestanden nog gewoon op.
Als je de eerste optie hebt gedaan met instaleren dan ben je dus wel echt je bestanden kwijt.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/04, 23:03:54 »
Volgens mij kan je bij zo'n PC bij het booten kiezen voor "system recovery". Dan wordt de originele install herhaald. Staan de installatiebestanden niet gewoon op een beveiligde partitie?

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/04, 23:05:27 »
Volgens mij kan je bij zo'n PC bij het booten kiezen voor "system recovery". Dan wordt de originele install herhaald. Staan de installatiebestanden niet gewoon op een beveiligde partitie?


das net het probleem ik kan niet kiezen, hij start direct op in ubuntu
druk ik esc krijg ik 4 of 5 opties,
waarvan 2 recovery's maar dan wel van ubuntu....

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/04, 23:29:15 »
Even Gparted installeren via Synaptic en dan kan je je HD bekijken. Na install vind je deze terug onder Systeem>Beheer>Partition Editor (in het engels, zit in een engelse versie) 
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline woteb

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/04, 23:36:30 »
Probeer eens het volgende: Ik hoop dat je een behoorlijk grote USB disk hebt...??

1. Download de SystemRescue CD http://www.sysresccd.org/Main_Page en brandt deze op een lege CD.
2. Start de Systemrescue CD op en laat deze helemaal opstarten. Tijdens het opstarten wordt er gevraagd naar het keyboard layout. Is dat US dan kun je gewoon wachten of op [enter] drukken. Heb je een Azerty toetsenbord, dan deze noodzakelijke-code intypen en verder gaan.
3. Bij de prompt typ je: startx
Window Maker wordt opgestart. Rechtsboven zie je een dock. Daar zit o.a. Gparted bij. Start dat op en probeer dan te ontdekken waar de Windows partitie staat. Wellicht is dat /dev/sda1. Schrijf de locatie op een papiertje en sluit Gparted en Window Maker af (rechtermuisknop ==> exit).
4. Koppel de Windowspartitie aan met het commando mount -l /dev/sda1 /mnt/windows Ik ga er vanuit dat /dev/sda1 jouw Windowspartitie is. De -l achter mount is de letter 'L' (kleine letter).
5. Sluit de USB disk aan. Heb je een USB disk met NTFS dan koppel je die aan met ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/gentoo (ik ga er vanuit dan /dev/sdb1 jouw USB disk is). Heb je een USB disk met FAT32 dan koppel je de USB disk aan met mount -l /dev/sdb1 /mnt/gentoo6. Is de USB disk aangekoppeld, dan typ je het commando mc /mnt/windows /mnt/gentoo Midnight Commander wordt nu opgestart met twee panelen. Het linkerpaneel is jouw Windows partitie, het rechterpaneer de USB disk. Je kunt met [TABTOETS] overschakelen van het linker- naar het rechterpaneel.
Met [F5] kun je dan de bestanden van de Windows partitie kopiëren naar de USB disk. Op deze manier kun je al jouw bestanden veiligstellen.
7. Wanneer je helemaal klaar bent kun je in principe je computer herstarten door op [CTRL] [ALT] [DEL] te drukken. Haal op tijd de Systemrescue CD eruit.

Wat je verder doet is jouw zaak. Je kunt alles opnieuw installeren, dus ook Windows. Wanneer je dat doet in DEZE VOLGORDE:
1. Windows
2. Ubuntu

De bestanden staan veilig op de USB disk, dus in principe kun je dan op je harde schijf alles eraf gooien (behalve de eventueel aanwezige hidden rescue partitie). De rest is in dit topic min of meer aan bod gekomen.

En tot slot: Succes!!
« Laatst bewerkt op: 2009/02/04, 23:45:50 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/05, 20:58:12 »
Probeer eens het volgende: Ik hoop dat je een behoorlijk grote USB disk hebt...??

1. Download de SystemRescue CD http://www.sysresccd.org/Main_Page en brandt deze op een lege CD.
2. Start de Systemrescue CD op en laat deze helemaal opstarten. Tijdens het opstarten wordt er gevraagd naar het keyboard layout. Is dat US dan kun je gewoon wachten of op [enter] drukken. Heb je een Azerty toetsenbord, dan deze noodzakelijke-code intypen en verder gaan.
3. Bij de prompt typ je: startx
Window Maker wordt opgestart. Rechtsboven zie je een dock. Daar zit o.a. Gparted bij. Start dat op en probeer dan te ontdekken waar de Windows partitie staat. Wellicht is dat /dev/sda1. Schrijf de locatie op een papiertje en sluit Gparted en Window Maker af (rechtermuisknop ==> exit).
4. Koppel de Windowspartitie aan met het commando mount -l /dev/sda1 /mnt/windows Ik ga er vanuit dat /dev/sda1 jouw Windowspartitie is. De -l achter mount is de letter 'L' (kleine letter).
5. Sluit de USB disk aan. Heb je een USB disk met NTFS dan koppel je die aan met ntfs-3g /dev/sdb1 /mnt/gentoo (ik ga er vanuit dan /dev/sdb1 jouw USB disk is). Heb je een USB disk met FAT32 dan koppel je de USB disk aan met mount -l /dev/sdb1 /mnt/gentoo6. Is de USB disk aangekoppeld, dan typ je het commando mc /mnt/windows /mnt/gentoo Midnight Commander wordt nu opgestart met twee panelen. Het linkerpaneel is jouw Windows partitie, het rechterpaneer de USB disk. Je kunt met [TABTOETS] overschakelen van het linker- naar het rechterpaneel.
Met [F5] kun je dan de bestanden van de Windows partitie kopiëren naar de USB disk. Op deze manier kun je al jouw bestanden veiligstellen.
7. Wanneer je helemaal klaar bent kun je in principe je computer herstarten door op [CTRL] [ALT] [DEL] te drukken. Haal op tijd de Systemrescue CD eruit.

Wat je verder doet is jouw zaak. Je kunt alles opnieuw installeren, dus ook Windows. Wanneer je dat doet in DEZE VOLGORDE:
1. Windows
2. Ubuntu

De bestanden staan veilig op de USB disk, dus in principe kun je dan op je harde schijf alles eraf gooien (behalve de eventueel aanwezige hidden rescue partitie). De rest is in dit topic min of meer aan bod gekomen.

En tot slot: Succes!!

hey
alles ging goed tot ik moest zoeken naar de partitie van windows
ik krijg volgende gegevens over m'n partities
Partition         File system          Size              Used              Unused            flags
/dev/sda1       ext3                  283.40GIB      7.58GIB           281.82
/dev/sda2       extended            8.69GIB          -----              -----             boot, lba
    /dev/sda5   Linux-swap          8.69             -----               -----

thats it... 

Offline woteb

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/05, 21:12:56 »
Dan heb ik een triest bericht voor je....  :'(   Windows is helaas verdwenen, voorgoed. Je hebt per ongeluk de hele schijf voor Ubuntu laten gebruiken en dat resulteerde in een verwijdering van wat er eerst op stond.
Alles wat je nu ziet zijn Linux partities. Stond er eentje bij met bijv. /dev/sda3 ntfs, dan had je alles nog kunnen redden.
ik vind het heel sneu voor jou, maar Windows is (zoals nu blijkt) helaas voorgoed ter ziele. Helaas kan ik jou op dit punt niet meer helpen.

Wat we wel kunnen doen is een nieuw systeem opzetten en dan bijv. dual-boot maken. dan kun je met het opstarten kiezen voor Windows of Ubuntu. Maar, je kunt ook op puur Ubuntu verder gaan en een virtuele Windows gebruiken. Dan kun je Windows, als je dat nodig hebt, starten vanuit Ubuntu.
Er staan nu vele opties open. Op dit forum willen we jou graag helpen om een bruikbaar, stabiel, vlot en mooi systeem voor jou te maken.

Om te beginnen, met die Systemrescue CD kun je alvast partities aanmaken. Ik zou er vier maken: Ik ga ervan uit dat je Dualboot kiest (alleen aanmaken en alles primaire partities):
1. Windows (niet formateren, bij installatie van Windows laten doen)
2. / partitie voor Ubuntu (ook niet formatteren, bij installatie van Ubuntu doen)
3. /home partitie voor Ubuntu, ook dit later formatteren.
4. Swap partitie voor Ubuntu, ook dit niet formatteren.

Kies je voor een optie met puur Ubuntu (alleen aanmaken en alles primaire partities):
1. / partitie
2. /home partitie
3. /files partitie (hierop zet je dan later de .vdi bestanden voor het virtuele Windows
4. Swap partitie.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/05, 21:18:55 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #23 Gepost op: 2009/02/05, 21:17:08 »
Tja, je windows is weg, je hebt een HD van 300GB geloof ik. Je zal iemand moeten zoeken met een cd die je even kan lenen om vista er weer op te zetten. Vraag het eens aan je broer of ze op het werk een cd willen uitlenen daarvoor. Als zijn baas een beetje begrijp wat er gebeurd is. En maak dan dat je een recovery cd aanmaakt in het begin.
Succes!
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

giovanni

  • Gast
Re: Ubuntu verwijderen wegens "school redenen"
« Reactie #24 Gepost op: 2009/02/05, 21:41:43 »
Dan heb ik een triest bericht voor je....  :'(   Windows is helaas verdwenen, voorgoed. Je hebt per ongeluk de hele schijf voor Ubuntu laten gebruiken en dat resulteerde in een verwijdering van wat er eerst op stond.
Alles wat je nu ziet zijn Linux partities. Stond er eentje bij met bijv. /dev/sda3 ntfs, dan had je alles nog kunnen redden.
ik vind het heel sneu voor jou, maar Windows is (zoals nu blijkt) helaas voorgoed ter ziele. Helaas kan ik jou op dit punt niet meer helpen.

Wat we wel kunnen doen is een nieuw systeem opzetten en dan bijv. dual-boot maken. dan kun je met het opstarten kiezen voor Windows of Ubuntu. Maar, je kunt ook op puur Ubuntu verder gaan en een virtuele Windows gebruiken. Dan kun je Windows, als je dat nodig hebt, starten vanuit Ubuntu.
Er staan nu vele opties open. Op dit forum willen we jou graag helpen om een bruikbaar, stabiel, vlot en mooi systeem voor jou te maken.

Om te beginnen, met die Systemrescue CD kun je alvast partities aanmaken. Ik zou er vier maken: Ik ga ervan uit dat je Dualboot kiest (alleen aanmaken en alles primaire partities):
1. Windows (niet formateren, bij installatie van Windows laten doen)
2. / partitie voor Ubuntu (ook niet formatteren, bij installatie van Ubuntu doen)
3. /home partitie voor Ubuntu, ook dit later formatteren.
4. Swap partitie voor Ubuntu, ook dit niet formatteren.

Kies je voor een optie met puur Ubuntu (alleen aanmaken en alles primaire partities):
1. / partitie
2. /home partitie
3. /files partitie (hierop zet je dan later de .vdi bestanden voor het virtuele Windows
4. Swap partitie.

idd ik wou al een dualboost van het eerste ogenblik,
dit is dus ook wat ik zal doen
hoe moet ik deze benamen ?