Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Veel data over Youtube-ellende met Firefox op het web, maar een goede oplossing?  (gelezen 637 keer)


Hoi allemaal,

Ongetwijfeld zal de oorzaak van de onderstaande problematiek bij mijzelf liggen, maar ik heb geen idee waar dan precies of hoe ik het kan oplossen. Er is veel op web te vinden over deze problemen en ik heb al veel geprobeerd,maar helaas niets lijkt te werken.

Tot enkele weken terug was er helemaal niets aan de hand en werkte alles perfect op mijn pc. Sindsdien gaat het met youtube op mijn Firefox steeds slechter. Of dat mogelijk iets te doen heeft met de nieuwe release van Ubuntu 16.4, geen idee. Misschien wordt er niet meer voldoende ondersteuning gegeven voor 12.4?

Ja, ik heb wellicht niet de meest optimale configuratie maar alles deed het precies zoals ik wilde. Ik heb een ssd schijf met daarop een partitie met Ubuntu 12.4 en een partitie met winxp. Die laatste wordt bijna niet meer gebruikt maar ik blijf hem nog wel nodig hebben. Verder een wat zwakke videokaart AMD Radeon HD 6450. Deze heeft het altijd toch heel fijn gedaan, inclusief youtube op hd en in perfecte sync. En met uitzondering van Youtube kan ik er alles nog uitstekend mee doen.

Opvallend bij het gebruik van Youtube is dat steeds als ik naar volledig scherm ga, ineens alles vertraagd en uit sync gaat lopen en schokkerig wordt. Tot zelfs volledig helemaal bevriezen. Op kleine schermpjes is er niets aan de hand. Ik heb veel al gedaan zoals, uitzetten op flash van de hardware-versnelling en tal van trics van Mozilla TB en derden. Die zorgden er voor dat mijn pc praktisch niets meer kon en het enig was nog het weer terug laten zetten naar oorspronkelijke situatie op Firefox. Maar alleen dus werkend op kleine schermpjes. Ook opvallend nu is dat de bedieningsknoppen-balk op Youtube steeds moeilijker te voorschijn te halen is. Terwijl dat voorheen dus direct en zonder enig probleem gebeurde, net zo vaak als ik wilde. Ook al die capaciteit-verslindende video-reclames uitgezet en ook UBlock er in gezet. Want constant, als ik Youtube aan heb, vreet-ie zomaar 100% van mijn cpu. waardoor alles natuurlijk in de verdrukking komt.

Het ligt mogelijk voor de hand dat ik de video-driver zou moeten updaten. Maar daar begin ik liever niet aan. Het is al een oude driver die alleen in een complete nieuwe install van het AMD-pakket zou kunnen worden geupdate. Ik heb in het verleden heel erg veel ellende heb gehad met die oefening. Eerst had ik getracht een andere driver-set vanuit Ubuntu te gebruiken met als gevolg alles op zwart en uit en over, dus complete image her-install. Min of meer hetzelfde gebeurde met de AMD-set. Na veel moeite en weken zonder pc, alles toch weer aan de praat gekregen. Nogmaals, de problemen nú hebben alleen maar betrekking op Youtube. Dus dáárvoor ga ik liever niet dat mijnenveldje in. Misschien zal ik t.z.t. wel moeten als er bij 16.4 de meeste start-problemen zijn opgelost en ik er mee aan de slag ga. Maar voor nu zou ik het praktisch vinden als er een “éénvoudige “oplossing te vinden is die daadwerkelijk werkt. Hopelijk weet iemand wat goede raad is en wil dat met me delen. Alvast dank.

Het goese Duikertje





 


Offline vanadium

  • Lid
Het zal met je radeon grafische kaart te maken hebben. Ubuntu 16.04 ondersteunt deze proprietaire driver niet meer. Je zal, met die hardware, best nog blijven doorwerken met Ubuntu 14.04.

Offline carbon

  • Lid
Met Antix het zelfde of Facebook werkt niet of Youtube werkt niet, maar wat moeten mensen in de vrede met youtube er zijn er zoveel andere, bij Youtube blijf je maar kliken om de reclame weg te krijgen  draaaamaas,a
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Zoals door Vandium opgemerkt: het zal waarschijnlijk aan je video-kaart/driver liggen.

Probeer de opensource driver eens; die kun je zonder veel gedoe wisselen en voldoet prima vind ik zelf.
(HW versnelling heb je toch niet bij online flash; bij geen van beide drivers)

Op mijn AMD HD 6310 voldoet de opensource driver zelfs beter, met name qua energieverbruik.

Offline jan11000

  • Lid
Met Antix het zelfde of Facebook werkt niet of Youtube werkt niet, maar wat moeten mensen in de vrede met youtube er zijn er zoveel andere, bij Youtube blijf je maar kliken om de reclame weg te krijgen  draaaamaas,a
Nog nooit reclame gezien bij youtube.

Offline RikRik

  • Lid
Als je verder geen problemen hebt met video-bestanden dan zou het te maken kunnen hebben met:

1 Youtube kan je instellen op html5, Many YouTube videos will play using HTML5 in supported browsers. You can request that the HTML5 player be used if your browser doesn't use it by default.
https://www.youtube.com/html5?gl=NL&hl=nl

2 kwaliteit op automatisch zetten ( tandwieltje )

3, je internetverbinding is te traag http://www.speedtest.net/nl/

4 wat vanadium schreef

@carbon... reclame?  heb ik ook geen last van. logisch de Adblocker doet z'n werk goed  ;)

Met Antix het zelfde of Facebook werkt niet of Youtube werkt niet, maar wat moeten mensen in de vrede met youtube er zijn er zoveel andere, bij Youtube blijf je maar kliken om de reclame weg te krijgen  draaaamaas,a
Nog nooit reclame gezien bij youtube.
Je wel!Al die dingen die in het scherm komen met de aanbeveling to subscribe en de volgende video etc..Die houd Adblock niet tegen..
« Laatst bewerkt op: 2016/05/10, 09:08:01 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zover. Vanadium, het is maar goed dat je me er even op geattendeerd hebt dat 16.4 helaas geen ondersteuning meer heeft voor Radeon. Met name i.v.m. de gevolgen die het kan hebben als je dan toch dóór zou gaan met de install. Wellicht nuttig om dit wat meer en duidelijk naar het publiek toe te laten ( her-) weten.  Als ik het even simpel samenvat, begrijp ik dat door die install alles helemaal verwijderd wordt van wat je oude kaart nodig heeft. Resultaat: zwart scherm en geen opties meer. Dit vind ik nou niet even een klein oepsje, maar het sloopt dus je pc. Nu schiet mij een flitsmoment te binnen van enkele dagen terug toen ik eens de 16.4 wilde gaan bekijken in de uitprobeer-opzet. In een fractie van een seconde stond er even iets van : geen ondersteuning voor Radeon op een zwart scherm. Was dus weer snel weg, maar het opstarten ging gewoon vrolijk door en uiteindelijk stond er keurig een volledig werkende 16.4 uitprobeer scherm. En alles werkte prima. Mijn conclusie is dan, hij werkt dus toch met die kaart. Totdat ik bij de in mijn geval wat moeilijke keuzes kwam  om dus het geheel op 1 speciale partitie te plaatsen. Ben er toen even mee gestopt, gelukkig. Als ik dan daadwerkelijk was gaan installeren was ik , zie boven, alles kwijt. Als “leek “zeg ik dan, die problematiek zou eigenlijk resoluut voorkomen moeten kunnen worden door de 16.4 software. Bijvoorbeeld, als het in het systeem dus die Radeon ziet, direct de install blokkeren. Al dan niet met uitleg. Nu zit ik er als middelmatig pc-friebelaartje vrolijk mee te frunniken en had ik zo heel wat ellende op de hals gehaald.

Maar goed , even terug naar het item.  Het ziet er naar uit dat mijn beste optie zal zijn om t.z.t. dan toch maar weer wat centen uit te geven aan een nieuwe videokaart. Want op een gegeven moment zal er voor 12.4 ook niets meer worden gedaan. En zoals ik mijn pc nu inelkaar heb zitten gaat zelfs 14.4 al moeilijk. Ik blijf er wat huiverig voor om weer met al die install-ellende aan de gang te moeten. Zo weet ik bijvoorbeeld niet vooraf wat er gaat gebeuren als ik een nieuwe v-kaart insteek in opzet met mijn winxp partitie-deel. ( Die ik nodig blijf houden.) Zover ik weet is op dat deel alles keurig ingesteld op die Radeon, dus hoop ik niet dat dan dáár alles op hol slaat. Ook niet wat er gaat gebeuren als ik dan alsnog 16.4 er op zet. Op zich is het niet zo heel erg als je eens een keertje crashed, maar daar ik heel veel steun op mijn e-mail en andere communicatie via dus die pc, kan ik het eigenlijk niet veroorloven het risico te lopen dat ding weer voor lange tijd kwijt te zijn.

Nog even i.v.m. de andere reacties, Dat html5 staat al geruime tijd bij op actief. En het waren juist die verschillende opensource drivers die me destijds bijna mijn pc naar de knoppen hielpen. Ik ben er dus wat terughoudend in...! Misschien als ik geen andere keuze meer over heb. Ook die ander zaken gedaan zonder effect. Maar laten we eerlijk zijn, het leven op Aarde gaat echt gewoon door zonder Jou-buis. Het blijft gewoon lekker pc-knuppelen en uitproberen. Mochten er nog meer goede raadgevingen zijn, heel graag. Nogmaals dank voor zover.

Het goese Duikertje

Offline MKe

  • Lid
Ik vermoed ook de grafische kaart. Mijn vrouw heeft een laptop met 14.04 (Xubuntu) en een radeon kaart. Hij gebruikt de opensource driver en ook ik heb moeite met het weergeven van bewegende beelden. Youtube in fullscreen en Skype met beeld werken niet goed, veel vertraging en uit sync.

Offline jan11000

  • Lid
Koop een nvidia kaart, en je kunt je pc langer gebruiken, dan als een ati videokaart.
Misschien op http://gathering.tweakers.net/, 2e hands te krijgen.

Voor windows, als je de videokaart gaat verwijderen, eerst in windows de ati videokaart software verwijderen,
dan pc uitzetten, dan kaart verwijderen, later de nieuwe driver installeren.
En een oude windows gebruiken, die misschien(zeer zeker) niet ge-update wordt is natuurlijk ook niet goed.

Je zou voor linux nog kunnen kijken naar, linux voor oude hardware, wel goed kijken of dit nog wordt ge-update, en welke videokaart ondersteund wordt.

En je kunt nog 14.04 ubuntu nog enkele jaren gebruiken, 5 jaar, en xubuntu is 3 jaar.

En voor ubuntu 16.04, als je dit direct bij release installeert, dan vraag je om problemen, wacht enkele maanden tot de 1 punts versie uitkomt, dit moet niet, maar is veel beter, dan worden de grote fouten die te voorschijn komen verwijderd.

Kan je je Windows-XP niet in een virtual box installeren?
Dan heb je veel minder gedoe met drivers.

Waar heb je WIndows-XP nog voor nodig?

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Sinds Youtube op Firefox enkel nog met Html5 wil werken ervaar ik volgende problemen :
-de video's starten trager op, eerst een tijdje zwart scherm
-vraagt meer resources van de ati kaart dan vroeger met Flash, laptop wordt warmer ...

Kan Flash terug ingeschakeld worden in Firefox ?
Ik gebruik Ubuntu 16.04 en heb een Ati / Amd Raedeon HD54xx kaart zitten
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550