Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: beeldscherm livecd  (gelezen 1129 keer)

Offline merijn3

  • Lid
beeldscherm livecd
« Gepost op: 2008/03/16, 15:17:13 »
Omdat ik mijn computer niet kan partitioneren (zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23431) denk ik erover om gewoon Ubuntu erop te zetten zonder Dualboot. Ik wil echter één ding wil ik te weten komen. Als ik Ununtu op de livecd draai, is de kwaliteit van het beeldscherm hardstikke slecht. Hij heeft allemaal strepen. Het ziet eruit als of het aan het beeldscherm ligt maar hij heeft het niet bij windows. Is dit iets wat typisch is voor de livecd, of betekent dit dat mijn beeldscherm slecht wordt ondersteund door ubuntu. (als ik een dualboot erop kon zetten zou ik er vanzelf achter komen maar ik kan er geen dualboot op zetten).

Offline siegi

  • Lid
beeldscherm livecd
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/16, 16:02:22 »
Gaat het om een crt scherm?
Het zou kunnen dat verversingssnelheid van je scherm met de live cd laag is om zeker te werken.
Met de uiteindelijke installatie zou dit wel in orde moeten komen.
Welke grafische kaart heb je trouwens?

beeldscherm livecd
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/16, 22:13:35 »
Citaat van: merijn3
Omdat ik mijn computer niet kan partitioneren (zie http://forum.ubuntu-nl.org/topic/23431) denk ik erover om gewoon Ubuntu erop te zetten zonder Dualboot. Ik wil echter één ding wil ik te weten komen. Als ik Ununtu op de livecd draai, is de kwaliteit van het beeldscherm hardstikke slecht. Hij heeft allemaal strepen. Het ziet eruit als of het aan het beeldscherm ligt maar hij heeft het niet bij windows. Is dit iets wat typisch is voor de livecd, of betekent dit dat mijn beeldscherm slecht wordt ondersteund door ubuntu. (als ik een dualboot erop kon zetten zou ik er vanzelf achter komen maar ik kan er geen dualboot op zetten).
Als ik het goed begrijp, kun je wel partitioneren.
De tip die je daar krijgt is: een backup van alles maken (die had je al, las ik dat goed?) en dan de hele schijf formatteren en daarna de partities aanmaken.
Als je dan toch bezig bent, kun je dus ook een Windows-partitie erbij maken, zodat je toch een duale boot kunt krijgen.

Of heb je geen Windows-cd meer? Anders snap ik je vraag hier niet.

Offline merijn3

  • Lid
beeldscherm livecd
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/17, 11:49:19 »
Ik heb inderdaad geen windows cd meer. Het is een computer die mijn ouders een tijdje hebben gebruikt toen hun eigen computer kapot was. Mijn zus heeft toen  computer gegeven als tijdelijke oplossing die ze op haar werk wilden weggooien. Die computer heeft een brak windows systeem, maar nog niet zo brak dat je er niets mee kunt (het beeldscherm valt soms voor een seconde weg, en na twee uur geeft-ie een waarschuwing dat-ie gaat crashen. Als je die waarschuwing negeert kun je gewoon verder werken, maar het is volgens mij geen teken van een blakende gezondheid van de computer). Ik krijg nu die tijdelijke computer als vaste computer.
De computer van mijn ouders is inmiddels gemaakt, (zit een nieuwe harde schijf in, dus hij draait nu als een tierelier). We hebben daar wel de windows cd van dus waarschijnlijk kan ik die wel gebruiken eventueel. Maar ik denk dat ik er eerst Ubuntu op ga zetten, maar pas als-ie een internet verbinding heeft. Ik heb een beetje geklooid met de live-cd en Ubuntu ziet er niet heel moeilijk uit. Als blijkt dat Ubuntu toch niet bevalt (omdat het moeilijker is dan dat het eruitziet of omdat het verschillende hardware niet herkent) dan zet ik er alsnog windows op. En in het ergste geval heb ik een computer die toch al niet jofel was verpest.

Offline merijn3

  • Lid
beeldscherm livecd
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/17, 12:04:15 »
Citaat van: siegi
Gaat het om een crt scherm?
Het zou kunnen dat verversingssnelheid van je scherm met de live cd laag is om zeker te werken.
Met de uiteindelijke installatie zou dit wel in orde moeten komen.
Welke grafische kaart heb je trouwens?
Ik heb inderdaad een kathodebuis. Ik kon niet zo snel zien wat voor grafische kaart ik heb, zou het de intel(r) 82815 graphics controller kunnen zijn? of is dat het beeldscherm zelf. Ik zie niet bij mijn apperaten iets staan dat duidelijk zegt dat het de grafische kaart is.

Offline merijn3

  • Lid
beeldscherm livecd
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/21, 23:55:17 »
Hij doet het ook met een flatscreen.

beeldscherm livecd
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/22, 03:02:47 »
Probeer terwijl je met de live cd werkt eens wat te spelen met de frequentie en de resolutie.
eg 600x800  x 16 bit enz enz.
Je kan zelfs een andere driver proberen bijv vesa

Sterker nog als de pc aan het internet hangt kan je rustig nog wat installeren, vermits je genoeg geheugen hebt....

Dat rare beeld wat je hebt komt idd gewoon omdat Ubuntu zomaar drivers gepakt heeft en of de resolutie van je monitor niet heeft kunnen ontdekken.

in ieder geval zou Ubuntu wel moeten kunnen werken met de intel(r) 82815 graphics controller.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline merijn3

  • Lid
beeldscherm livecd
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/22, 14:50:07 »
Het lukt me niet om de resolutie aan te passen. Hij blijft gewoon in  1280 x 1024 hangen als ik hem porobeer aan te passen.

EDIT het is me uiteindelijk toch gelukt. En hij heeft er geen last van in 1024 x 768, hoewel het beeld minder mooi is als in windows, (het trilt een beetje)