Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bios aanpassen aan Linux  (gelezen 14015 keer)

Offline h2o

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2017/10/16, 15:24:54 »
Is dat niet met Gparted te doen door op SCHIJF te kiezen voor nieuwe partitietabel en dan uitvoeren, desnoods met een reboot. Dan is toch de hele schijf gewist?
En dan daarna nieuwe partities aanmaken.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #26 Gepost op: 2017/10/16, 15:42:31 »
Jawel, als je Gparted gestart kunt krijgen.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #27 Gepost op: 2017/10/16, 16:17:45 »
Terminal:
sudo su
     password
gparted

Start ie mogelijk wel op ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #28 Gepost op: 2017/10/16, 18:00:19 »
Citaat
Start ie mogelijk wel op ;)
Hoe kan die nu opstarten als de computer sowieso niet wil booten (en dus ook geen terminal geeft)?

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #29 Gepost op: 2017/10/16, 20:15:48 »
Waarom blijven we maar doordrammen op deze manier in dit topic ? Zie onderstaande koppeling:

https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102999.msg1009581#msg1009581 van o.a. Swake notabene.

Waarom is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat het installeren van een Linux systeem nooit zal lukken op een computer met voor-geinstalleerde windows 10 ?

Dat had mij ook een hoop tijd gescheeld met zoeken naar mogelijkheid tot dual boot in de afgelopen dagen.

Linux zal veel problemen krijgen in de toekomst vanwege het feit dat moderne computers niet meer te gebruiken zijn door liefhebbers van Linux.

Offline rico70

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #30 Gepost op: 2017/10/16, 20:48:49 »
Zodra je de hibernate hebt uitgeschakeld kan je van USB opstarten. Zie mijn post https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103040.msg1009827#msg1009827 hoe je dat uitschakeld.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #31 Gepost op: 2017/10/16, 22:07:22 »
Citaat
Waarom is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat het installeren van een Linux systeem nooit zal lukken op een computer met voor-geinstalleerde windows 10 ?
Omdat het in zijn algemeenheid niet waar is. Je moet er hooguit meer moeite voor doen!

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #32 Gepost op: 2017/10/16, 22:09:30 »
Citaat
Waarom is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat het installeren van een Linux systeem nooit zal lukken op een computer met voor-geinstalleerde windows 10 ?
Het kan wel....., alleen is het hoe bij de vele verschillende configuraties niet eenduidig.
De standaard Ubuntu kan sowieso op een UEFI systeem mèt secureboot worden geïnstalleerd.
Dan hebben we ook nog de afwijkend systemen met 32 i.p.v. 64bit UEFI, afwijkende audio configuraties en heel erg nieuwe WiFi chips.
Vervolgens nog de nieuwe SSD technieken die om de laatste kernel vragen.
Ik ga altijd net zo lang door tot een systeem onder mijn handen werkt.
Wel kan ik me voorstellen dat het bij een onervaren "new Linux" gebruiker tot frustraties kan lijden als e.e.a. niet gelijk lukt.
Ook W10 heeft zo zijn nukken.
Drie dagen bezig geweest om een direct na het opstarten vastlopende machine weer op gang te helpen.
Na nieuwinstall leek de machine weer te werken tot aan de eerste update ronde dan was het gelijk weer mis.
Dus iedere configuratie kan weer zijn/haar eigen onhebbelijkheden hebben met zowel Lin als Win.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #33 Gepost op: 2017/10/16, 22:33:50 »
Misschien kunnen  volgende afbeeldingen helpen (van mijn nieuwe 'Linux-compatibele' desktop) om de juiste instellingen te maken.
Dat kan van elke computer ook anders zijn. Het is maar een hulpmiddel...
Om te helpen,
Groet,
spievensterke.









« Laatst bewerkt op: 2017/10/16, 22:38:47 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #34 Gepost op: 2017/10/16, 22:35:26 »
Misschien kunnen  volgende afbeeldingen helpen (van mijn nieuwe 'Linux-compatibele' desktop) om de juiste instellingen te maken.
Dat kan van elke computer ook anders zijn. Het is maar een hulpmiddel...
Om te helpen,
Groet,
spievensterke.
Lijkt me een goed plan!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #35 Gepost op: 2017/10/16, 22:41:55 »
@ maasnet,

ik moest de foto's eerst nog verkleinen, vóór ik ze op het forum kon plaatsen. Vandaar... dat dit even moest wachten.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #36 Gepost op: 2017/10/16, 22:48:51 »
#spievensterke

Dus als ik het goed begrijp kan je met deze opstelling alleen een Linux OS erop zetten.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #37 Gepost op: 2017/10/16, 22:52:39 »
# maasnet

Dat weet ik eigenlijk niet, ik vermoed dat je ook eerst een Windows kan installeren en na aanpassing in het Uefi-bios, zoals in de afbeeldingen, een Linux OS.

Ik heb deze 'Linux- compatibele' desktop wel aangeschaft, met de bedoeling, om er alleen een 'Linux-gestuurd besturingssysteem' op te installeren ( dit is bij mij PCLinuxOS64-Kde5- ) en géén Windows!
« Laatst bewerkt op: 2017/10/16, 22:56:31 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #38 Gepost op: 2017/10/16, 22:56:15 »
# maasnet

Dat weet ik eigenlijk niet, ik vermoed dat je ook eerst een Windows kan installeren en na aanpassing in het Uefi-bios, zoals in de afbeeldingen, een Linux OS.
Deze instellingen komen me namelijk heel bekend voor waarbij ik als steunpunt bij iemand een dualboot gemaakt hebt.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #39 Gepost op: 2017/10/16, 22:58:21 »
Hopelijk is dit van groot nut voor de topic-schrijver(schrijfster)...???
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

swake

  • Gast
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #40 Gepost op: 2017/10/16, 23:41:58 »
Citaat
Waarom is het zo moeilijk om gewoon toe te geven dat het installeren van een Linux systeem nooit zal lukken op een computer met voor-geinstalleerde windows 10 ?

Waar valt dat te lezen ?
Ubuntu dat ontwikkeld word door canocical heeft betaald aan microsoft voor de UEFI code . Xubuntu , kubuntu ,Linux mint , PCLinuxOS en andere debian achtigen hebben foert gezegd !
Ubuntu zou dus moeten lukken om te installeren .

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #41 Gepost op: 2017/10/17, 00:25:58 »
Citaat
ik moest de foto's eerst nog verkleinen
Plaatjes hoef je niet van te voren aan te passen, in de img link kun je wel gelijk de breedte voor op het scherm aangeven.
[img width=640]https://s1.postimg.org/4mub1gmdbz/DSC_6331.jpg[/img]Op dit forum wordt automatisch ook de hoogte ingevuld ;)
[img width=640 height=428]https://s1.postimg.org/4mub1gmdbz/DSC_6331.jpg[/img]En ja dit is een bestaand plaatje ;)
Er op klikken laat de volle grootte zien.

« Laatst bewerkt op: 2017/10/17, 00:37:14 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #42 Gepost op: 2017/10/17, 08:37:01 »
Elke bios/uefi is anders, en als bijv je "pc maker" of "moederbord maker", niet of geen uefi update doet, dan kan het zijn dat het niet werkt hoe het zou moeten zijn.

Daarom koop ik alleen een losse moederbord(van bekende merk), dan weet ik dat er altijd uefi update komen, die problemen met hardware oplossen.
Een kant en klare pc is dan gevaarlijk, de maker wilt er geen tijd /geld in steken, en dan ligt je uefi achter tav updates of corrigeren van fouten. En bij kant en klare pc's is ook vaak dat je een afwijkende moderbord/uefi hebt, die ze dan goedkoop ingekocht hebben.
Dit gebeurd ook met harde schijven, worden goedkoop ingekocht, dus de lange garantie is weg(van fabrikant), en je krijgt korte garantie van de nieuwe verkoper.

Aan topic starter,
Ik zou kijken of er nog een uefi update uit is, en of je een normale moederbord hebt of een afwijkende met afwijkende bios.

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #43 Gepost op: 2017/10/17, 09:15:11 »
@ jan11000, en andere...

veel informatieve tips, allemaal goed en wel ( het verruimd voor een stuk wat kennis ), maar hoe vergaat het intussen bij de topic-schrijver rietje ?

Bedankt, DeBaas, voor jou toelichting in verband met de plaatjes.

Groet,
spievensterke.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #44 Gepost op: 2017/10/17, 10:22:15 »
Hier de topic starter.

Rico70,   Daar heb ik toch niets aan, ik kan niet met een terminal werken, ubuntu staat er nog niet op.

DeBaas, Mijn moederbord kent geen afzonderlijke CSM (Legacy). Ik zie in de plaatjes nergens "Windows8 configuratie" staan, zoals bij mij.Daaronder zit bij mij ook o.a. de secure boot controller. Moederbord: MSI FM2-A55M-P33.  Bios: (EFI) AMI versie 11.2. Ik denk dat ik alles heb uitgeprobeerd in mijn bios. Hibernate uit helpt ook niet.
Ik kan na de opstart wel in een efi-shell komen, daar ken ik echter de commandos niet van en ik heb ook nog niemand op deze mededeling van mij zien reageren. Dus het zal wel erg onbekend zijn.
Als Canonical betaald heeft zal er wel een bepaalde code zijn die we niet kennen. In het voorbeeld van een oudere topic die ik hierboven gegeven heb wist men toch ook niet hoe of wat.

Maasnet,  ik ben er van overtuigd dat jouw desktop geen voor-geinstalleerde windows had.

Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #45 Gepost op: 2017/10/17, 10:41:09 »
@ rietje,

heb je in jou Uefi-bios volgende aanpassingen gedaan: ???    ---> maak daar eventueel eens foto's van, en plaats deze eens hier op het forum ( www.postimage.io ).
Dat kan voor de forumleden veel verduidelijken en kan er daardoor, wellicht, nog gerichter geholpen worden ... ;)  een plaatje zegt / verduidelijkt soms meer dan duizend woorden...

- Boot > OS Type --> wijzigen naar: ander OS = Other OS ?  --> zie plaatje 2 én plaatje 3 in post #33

- wijzigingen in:  Boot\CSM (Compatibility Module) > Launch CSM  ---> zoals in het plaatje 4 in post #33

Om te helpen,
groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/10/17, 10:43:22 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #46 Gepost op: 2017/10/17, 10:58:43 »
Op msi website staat bios b.6 is de laatste, dus ik denk je hebt een aangepaste bios/moederbord van je pc maker, tenminste als je de hele pc samen gekocht hebt.

Offline rietje

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #47 Gepost op: 2017/10/17, 11:40:33 »
De suggestie van Spievensterke zal ik binnenkort uitvoeren. Maar eerst nog even het volgende, ik heb opgemerkt ergens in een topic dat één van onze leden, een zekere Ron, woonachtig in St.Annaland superdeskundig is in dual boot, enz.
Misschien zou ik m.b.v. een steunpunt met hem in contact kunnen komen om hulp te vragen ?
Kent iemand hem misschien ?

Offline HWE64

  • Lid
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #48 Gepost op: 2017/10/17, 11:55:24 »
De suggestie van Spievensterke zal ik binnenkort uitvoeren. Maar eerst nog even het volgende, ik heb opgemerkt ergens in een topic dat één van onze leden, een zekere Ron, woonachtig in St.Annaland superdeskundig is in dual boot, enz.
Misschien zou ik m.b.v. een steunpunt met hem in contact kunnen komen om hulp te vragen ?
Kent iemand hem misschien ?
@rietje, Ron en ik hebben via PM in het verleden veel contact gehad maar ken hem niet persoonlijk. Ik zou hem zeker een PM sturen met jou vragen daar in. Ik ken alleen Maasnet want die heeft mij geholpen met o.a. dual boot en en installatie op laptop (CSM).
ps. ik heb deze topic gevolgd en ik vind het nog heel knap hoe je alles uitvoert.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bios aanpassen aan Linux
« Reactie #49 Gepost op: 2017/10/17, 14:08:17 »
ik heb opgemerkt ergens in een topic dat één van onze leden, een zekere Ron, woonachtig in St.Annaland superdeskundig is in dual boot, enz.
Misschien zou ik m.b.v. een steunpunt met hem in contact kunnen komen om hulp te vragen ?
Kent iemand hem misschien ?
Nee, die kennen we niet :lol:
Superdeskundig is overdreven, maar ik doe het al wat langer ................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.