Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: HD wissen voor verkoop/weggeven computer (OPGELOST / methode uitgelegd)  (gelezen 7122 keer)

Hallo,

Weet niet zeker of dit de juiste plaats is, maar weet ook niet zo 1,2,3 waar dan wel. Tevens al gezocht via google, maar lees zoveel verschillende dingen dat ik niet zeker meer weet hoe of wat.

Vraag: Hoe kan ik mijn harddisk (dual boot win xp + ubuntu 9.10) volledig, snel, veilig en betrouwbaar wissen? Binnenkort gaat deze computer naar iemand anders, wil niet dat mijn gegevens nog terug te halen zijn. Deze persoon moet er weer wel windows en/of linux op kunnen zetten natuurlijk.

Las iets over 'Darik's Boot And Nuke', is dit wat..... of zijn er andere/betere/snellere/betrouwbaardere methodes? Mag best wel een dag ofzo duren, maar een hale week tot weken is wel erg lang.

Graag advies van jullie.


Gr Michael
« Laatst bewerkt op: 2010/09/30, 12:26:57 door Michael020 »

Offline walterav

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/18, 18:26:17 »
Door het volgende commando in de terminal uit te voeren kom je een heel eind:
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sDa bs=16k
!!!Dit zal de inhoud van de eerste harddisk /dev/sda overschrijven met nullen. Zorg dat er geen andere disken aan het systeem zitten.!!!

Tevens zie je niet hoever die is, maar als je hem eenmalig start en na 10/20seconden afbreekt met CTRL-C, dan zie je hoeveel MB die per seconde doet en kun je hem nogmaals starten dan heb je een indicatie.

Daarna zou wellicht nog met random data kunnen maar dat duurt heel lang, vervang zero met urandom. Al na het eerste commando is er niet meer te recoveren met recovery software, wellicht wel met een elektronenmicroscoop... om te kijken op de harddisk of de 1 niet eerst een 0 was of andersom.

EDIT: Wel uitvoeren vanaf een liveCD :-), niet vanaf het systeem dat gestart is van de harddisk die vernietigd moet worden.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 20:01:26 door walterav »

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/18, 18:47:55 »
Bedankt walterav!

Nog een paar korte vragen hierover:

1. Bij methode 2(random data), wat versta je onder heel lang? Hoeveel langer dan bij methode 1(nullen)? Bij benadering... dagen   
    langer, weken langer of valt dat langer ook wel weer mee?

2. Hoe weet ik op welk moment hij helemaal klaar is? Krijg je iets van een melding op het einde? + de computer daarna gewoon   
    uitzetten met de powerbutton?

3. Als ik na het overschrijven de computer herstart, wat krijg ik dan?

4. Mocht er weer xp of ubuntu op moeten, kan dat dan meteen door de installatie-cd's erin te doen?

5. Maakt het nog wat uit dat je meerdere partities en besturingsystemen op 1 hd hebt staan, of pakt hij bij deze methode alles in
    1  keer mee (dus de hele disk)?

6. Via deze methodes is het toch wel echt niet meer terug te halen (behalve dan door professionele bedrijven)?

Er zit trouwens maar 1 hd in deze computer van 120 gb.

Offline walterav

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/18, 19:54:16 »
1: Dagen, heel lang in iedergeval. De eerste methode zal mogelijk in een uurtje klaar zijn, probeer zou ik zeggen.

2: Als die zegt dat het totaal aantal gekopieerde BLOCKS even groot is als de Harddisk zelf.

3: No Operating System found! De BIOS zal geen MBR vinden op de harddisk dus deze overslaan om te booten.

4: Jazeker die partitioneren beide de disk opnieuw voor je.

5: Nee hij vernietigd alles! Ongeacht OS. Anders was het /dev/sda1 of /dev/sda2 of /dev/sda3 respectievelijk 1-3e partitie. Door puur /dev/sda te nemen doet die alles. Overigens moet je geen partities gemount hebben. Die kan die namelijk daarna niet meer vinden en wie weet geeft het errors.

6: Bel voor de lol een aantal professionele recovery bedrijven en vraag of ze een DISK waar in zijn geheel dd-zero nog geeneens random overheen gegaan is nog kunnen recoveren. Ben heel benieuwd.

Je kan direct vanaf de liveCD het resultaat controleren door in de terminal tijdens de live Sessie het volgende programma te installeren:

sudo apt-get update
sudo apt-get install bless
sudo bless /dev/sda

Dit kun je ook doen voordat je er aan begint dan kun je zien dat het vol staat met DATA en daarna met NULLEN.

Overigens ga ik ervan uit dat je al deze handelingen tevens uit de eerdere post verricht via een Ubuntu liveCD...
« Laatst bewerkt op: 2010/09/18, 20:00:07 door walterav »

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/18, 20:24:35 »
Nog even over vraag 2, 2e deel: Als hij klaar is (=Als die zegt dat het totaal aantal gekopieerde BLOCKS even groot is als de Harddisk zelf.), kan ik dan gewoon de powerknop indrukken om mijn computer af te sluiten of moet ik dat programma ook nog met een commando o.i.d afsluiten, wil ik mn net uitgevoerde proces niet helemaal in de war sturen/ongedaan maken/beschadigen ofzo?

1. Dus als ik die blocks melding krijg (=klaar), kan ik hem meteen daarna gewoon uitzetten met behulp van de aan/uit-knop j/n?

2. Ohja, nog iets: hoe zit het met foutmeldingen hierbij? komen die vaak voor/ grote kans op of valt dat wel mee over het   
    algemeen?

3. En mocht hij er bijvoorbeeld halverwege mee stoppen/niet verder kunnen/foutmelding geven, zit ik dan met een half systeem
    ofzo? Wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Nog wel gegevens aanwezig voor de helft, maar de besturingssystemen niet
    meer te gebruiken/op te starten?

4. Ik moet dus voor al deze handelingen niet de terminal in mn "normale" ubuntu opstarten, maar de live-cd erin dan terminal-
   venster openen daarin en zo op die manier de commando's uitvoeren? Is dat beter dan in je normale ubuntu omgeving of kan
   het niet anders/veiliger?

5. Heet dit proces nou formatteren, overschrijven of .....? Wat is het verschil?

Bedankt overigens voor je snelle en inhoudelijke antwoorden!

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/18, 20:25:52 »
http://distrowatch.com/table.php?distribution=partedmagic
Dit is een bootable cd, en wissen van je hd zit erin.

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/18, 20:39:29 »
Ook bedankt Jan.

Ja die had ik al eerder gevonden, evenals SystemRescueCd http://www.sysresccd.org/Main_Page

Alleen voor de rest weet je dan nog niet precies hoe je het moet doen natuurlijk en of het dan ook echt niet terug te halen is, vandaar mijn vragen hierboven + dat ik ook een beetje info erbij wil hebben zodat ik weet hoe en wat (er iets van leer).

Gr Michael

Offline Spider

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/18, 21:38:58 »
Zelf gebruik ik DBAN (Darik's Boot And Nuke). Ik heb een schijf van 500 gig, kan niet precies meer zeggen hoelang het duurde, maar volgens mij was het iets van 12-15 uur voor die klaar was. Verder is DBAN lekker een simpel programma, zonder toeters en bellen.
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/18, 21:48:08 »
En hoe werkt dat DBAN (was ik ook tegengekomen, zie openingspost) dan?

-Gewoon iso branden op juiste manier op cd en dan opstarten en that's it? Of zijn er nog verschillende opties die je moet kiezen en
  welke moet je hebben dan eventueel?

-Wat is eigenlijk het verschil met de methode die walterav aangaf (overschrijven met data) en DBAN?

Offline walterav

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/19, 09:42:03 »
1 Je kan hem ook aan laten staan, ik snap de vraag niet helemaal. Tevens kan je vanaf de liveCD ook een Memtest doen dan weet je dat die je RAM geheugen ook een aantal keer overschrijft. Dan rest alleen nog de framebuffer en videokaart ram geheugen, wie weet er zijn nog veel meer buffers, daar kan ook informatie in achterblijven maar daar weet ik geen tools voor omdat weg te krijgen.

2 Als het commando dd een read/write error heeft dan kapt die ermee dat geeft die zelf aan.

3 Dit klopt ook, hij kan een disk voor een deel wissen. Als al de eerste paar bytes gedaan zijn, zal geen OS meer kunnen starten van die disk, tevens geen enkele file-manager zal de disk als bruikbaar herkennen. Wel zal de rest nog te recoveren zijn! Zorg dus dat je een werkende liveCD hebt, zodat je door kan gaan. Een liveCD hebben liggen is altijd aan te raden.

4 Inderdaad moet je deze commando's vanaf een liveCD draaien, daardoor weet je dat de harddisk niet gebruikt word door andere programma's. Op de swap partitie na wellicht, deze kun je ook even uitschakelen, dat kan een foutmelding schelen:
sudo swapoff -aWellicht een bizarre vergelijking, maar als jij je eigen ledematen zou moeten afzagen, dan houd het op een gegeven moment op, je blijft de zaag arm overhouden. Maar als een ander het doet...

5 Formateren is niets anders dan een partitie voorzien met een Filesystem/bestandsysteem, hij maakt dan een nieuwe filetable aan die leeg is, maar laat alle data (recoverable) achter op de harddisk.
Wat ik en de rest aanraad is overschrijven daar heb je dus talloze methodes voor, de een zegt dat het nodig is om 35 keer iets te overschrijven de ander 2 keer en weer een ander 1 keer. Uit het floppy tijdperk schijnt de 35 keer methode aangeraden te worden. Bij harddisken is na eenmaal dd-zero het na mijn weten "onmogelijk" ;-).

Desnoods probeer je ze allemaal, dd-zero, DBAN, partedmagicliveCD... mocht er iets fout gaan dan herhaal je de methode of meld de error op het forum als die bij een bepaalde byte stopt ofzo. Met het "bless" programma "hex editor" kun je in iedergeval een idee krijgen wat die uitgespookt heeft na iedere methode, daarmee kun je alle besproken methodes controleren. Je kan dan zijn dat het ene programma nullen schrijft, het andere programma patronen van xxx bytes met bijvoorbeeld FF00FF00, weer een ander echt onbegrijpelijke symbooltjes, althans dat probeert de hexeditor als vertaling te laten zien.

« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 10:01:59 door walterav »

Offline Spider

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/19, 10:19:47 »
En hoe werkt dat DBAN (was ik ook tegengekomen, zie openingspost) dan?

-Gewoon iso branden op juiste manier op cd en dan opstarten en that's it? Of zijn er nog verschillende opties die je moet kiezen en
  welke moet je hebben dan eventueel?

Ja, iso op cd branden en dan opstarten, zo simpel is het. ;)

-Wat is eigenlijk het verschil met de methode die walterav aangaf (overschrijven met data) en DBAN?

Durf ik eerlijk gezegd geen antwoord op te geven... :(
"We Must Become the Change We Want to See."- Mahatma Gandhi

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/19, 10:58:14 »
Volgens mij overschrijf DBAN nog een aantal keren, wat de vernietiging van data nog grondiger maakt. Alhoewel dat afhankelijk is van de gekozen methode eigenlijk...

Maar ik vind DBAN wel handig en overzichtelijk. Ik heb overigens wel een gemerkt dat oude HD's soms met DBAN ineens een laatste zetje krijgen en dan kapot gaan. Het is ook een vrij heftige bewerking die je doet voor zo'n HD.

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #12 Gepost op: 2010/09/19, 17:41:29 »
Nou, na alle tips en uitleg ga ik het zo maar eens proberen. Nog wel 1 vraag (zie onderaan, na citaat), las op security.nl het volgende:
--------
"Wat dacht je van bijv. een backtrack (of een vergelijkbare linux distro) live cd, deze bevat de wipe, dd (en dcfldd) programma's waarmee je prima HDD's kunt wipen (met wipe zonder speciale opties gaat het volgens de DoD standaard).

Bijv:

wipe /dev/hdx
of
dcfldd if=/dev/urandom of=/dev/hdx
(dcfldd doet hetzelfde als dd alleen laat een progress bar zien, en dat is handig als je grote schijven gaat wipen ;) )

Om achter het juiste block device (bijv. /dev/hda,/dev/sdb etc.) te komen kun je fdisk -l gebruiken.

Alleen rapporten maken doen deze tools niet, een (perl?) script is misschien de uitkomst.

Just my 2 cents."
------

Mijn vraag gaat over het gebruik van dcfldd ipv dd. Is dat commando ook in mijn situatie van hierboven te gebruiken, zodat ik ook een voortgangsbalk krijg tijdens het proces of gaat het hier om iets heel anders?

Wat is trouwens hdd in tegenstelling tot hd?

Offline Tom

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #13 Gepost op: 2010/09/19, 18:07:49 »
Ik weet niet wat er voor grote geheimen op Uw PC staan of stonden ,ook weet ik niet aan wie u de PC geeft of verkoopt.
Ik heb één keer een Lap verkocht , en heb dus gewoon twee keer achter elkaar een frisse installatie gedaan  met Lucid.
Heb gewoon aangegeven gebruik gehele schijf , en toen heeft Lucid gewoon alles weggeschreven en geinstalleerd.
En dat heb ik twee keer achter elkaar gedaan ,neem niet aan dat de nieuwe eigenaar naar een bedrijfje stapt om nog alles na te gaan wat er toch opgestaan heeft.
Of uw naam moest zijn James Bond. :D
Dus waarom al die moeite etc.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #14 Gepost op: 2010/09/19, 18:08:15 »
Net geprobeerd, krijg bij beide methodes een foutmelding:

-dcfldd invullen ipv dd in: sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sDa bs=16k  werkt niet. Maar was ook een probeersel van mezelf. foutmelding is:  "command not found".

-het commando van walterav (sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sDa bs=16k) werkt ook niet. Krijg al na een paar seconden de melding: "no space left on device" plus nog wat getallen.

Hoe nu verder? doe ik iets verkeerd of zit er een fout in het commando? Zo nog maar dat DBAN proberen ook.

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #15 Gepost op: 2010/09/19, 18:17:58 »
@Wanda

Nou ik wil gewoon dat mijn hd niet leesbaar is voor anderen. God weet wat er later nog met die computer/hd gebeurd.

Niet zo'n gekke vraag toch? En omdat ik niet (zeker) weet hoe ik dat moet doen vraag ik het hier op het forum. Daarnaast wil ik ook wel een beetje weten wat ik doe en vooral ook of de gebruikte methode afdoende is, anders heeft het weinig nut.

Staan geen extreem top-secret dingen op, maar wil een redelijke mate van zekerheid hebben dat anderen mijn diverse privegegevens niet terug kunnen halen, vandaar.

Of uw voorgestelde methode daarvoor geschikt is kan ik dus niet echt beoordelen. Maar als ik een beetje rondsurf, krijg ik de indruk van niet.

Gr Michael
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 18:20:43 door Michael020 »

Offline Tom

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #16 Gepost op: 2010/09/19, 18:20:28 »
Geen probleem hoor het is Uw PC  en we hebben vrijheid van keuze nietwaar. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline walterav

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #17 Gepost op: 2010/09/19, 18:38:28 »
Net geprobeerd, krijg bij beide methodes een foutmelding:

-dcfldd invullen ipv dd in: sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sDa bs=16k  werkt niet. Maar was ook een probeersel van mezelf. foutmelding is:  "command not found".

-het commando van walterav (sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sDa bs=16k) werkt ook niet. Krijg al na een paar seconden de melding: "no space left on device" plus nog wat getallen.

Hoe nu verder? doe ik iets verkeerd of zit er een fout in het commando? Zo nog maar dat DBAN proberen ook.

Het commando werkt inderdaad niet omdat ik express een hoofdletter geplaatst heb, zodat beginnelingen er geen schade mee kunnen aanrichten.

De hoofdletter D moet een kleine letter d zijn, mits /dev/sda je harddisk is en geen /dev/hda of /dev/sdb.
Met fdisk kun je in de terminal een idee krijgen welke schijf bij welke systeem naam hoort:
sudo fdisk -l
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 18:49:44 door walterav »

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #18 Gepost op: 2010/09/19, 18:58:51 »
@walterav:
Ja, dat dacht ik net al (hoofdletter ---> kleine letter). Had hem al zo ingevoerd en nu is hij ondertussen (schijnbaar) bezig. Alleen je ziet niks, behalve een knipperende cursor. Dus je moet maar afwachten tot hij klaar is en hopen dat alles goed gaat. Ik laat het wel weten als ie klaar is.

@Wanda:
Ja, ieder zijn eigen methode/keuze he.  :)

Nog ter aanvulling die link naar security.nl (uit 1 van mijn vorige reacties). Staan volgens mij ook een paar reacties tussen van mensen met verstand van zaken, onderbouwing en brongebruik. Misschien nuttig voor anderen of het brengt ze op een idee:

http://www.security.nl/artikel/32819/1/Harde_schijf_wipe.html

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #19 Gepost op: 2010/09/19, 19:14:25 »
heb eens gelezen dat DBan zeer goed is,  aanbevolen door het Amerikaanse DOD = Department Of Defence.
Deze organisatie is een broertje van de CIA, FBI etc. Zal dus wel goed zitten dus...

De DOD beveelt wel aan om minimaal 7 x te overschrijven, volgens hun is dit absoluut veilig.

Even ter illustratie: DBan is veiliger dan de harde schijf met een hamer aan barrels slaan. Of:
de HD heeft 10 jaar onder water gelegen. Waterdruk en zout zou hun werk wel hebben gedaan.
Maar in beide gevallen wisten data-experts met hun geavanceerde hard- en software van beide schijven een deel van de data te reconstrueren. Met DBan (7x) was men hiertoe niet in staat.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 19:18:37 door cjmanschot »

Offline jan11000

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #20 Gepost op: 2010/09/19, 19:21:50 »
Ik weet niet wat er voor grote geheimen op Uw PC staan of stonden ,ook weet ik niet aan wie u de PC geeft of verkoopt.
Ik heb één keer een Lap verkocht , en heb dus gewoon twee keer achter elkaar een frisse installatie gedaan  met Lucid.
Heb gewoon aangegeven gebruik gehele schijf , en toen heeft Lucid gewoon alles weggeschreven en geinstalleerd.
En dat heb ik twee keer achter elkaar gedaan ,neem niet aan dat de nieuwe eigenaar naar een bedrijfje stapt om nog alles na te gaan wat er toch opgestaan heeft.
Of uw naam moest zijn James Bond. :D
Dus waarom al die moeite etc.
Indien je 100% wilt zijn is dit niet goed. Met formateren blijven er resten bestaan, want in file systeems zit tegenwoordig zeer veel journaal verwerkt, zodat je veel files(data) terug kunt halen.
Altijd de file systeem wissen en de hd helemaal vol schrijven met nullen of random, dit meerdere malen, vroeger werd gezegd 35 keer. Minder is dacht ik ook goed.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #21 Gepost op: 2010/09/19, 19:44:28 »
de enigst 100% veilige methode is formateren met een 500 grams bankhamer.

maar wel leerzaam dit topic, ik heb het met plezier gelezen ;)

Offline koos4401

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #22 Gepost op: 2010/09/19, 19:51:37 »
Volgens mij heet de schijf die jij wilt legen: sda en niet: sDa; probeer dat eerst eens, vul in ieder geval de juiste schijfnaam (case-sensitive) in.

EDIT/ Ingehaald door anderen, moest effe weg /end EDIT.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 19:53:20 door koos4401 »
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline walterav

  • Lid
Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #23 Gepost op: 2010/09/19, 21:14:53 »
@walterav:
Ja, dat dacht ik net al (hoofdletter ---> kleine letter). Had hem al zo ingevoerd en nu is hij ondertussen (schijnbaar) bezig. Alleen je ziet niks, behalve een knipperende cursor. Dus je moet maar afwachten tot hij klaar is en hopen dat alles goed gaat. Ik laat het wel weten als ie klaar is.

Naderhand is het effect prima te bekijken via "bless" dat ik eerder vermeld heb. Zelfs halverwege, je zal zien dat de stroom met NULLEN ergens kapt. Maak daarna voor de lol een nieuwe Partitie aan met GParted, en kijk opnieuw met "bless" naar het begin van de schijf, nu zie je daar iets anders staan dan NULLEN. Probeer tevens een paar minuten DBAN, bekijk het resultaat met "bless". Dan heb je een idee wat er allemaal opgeschreven word voor DATA die je niet in verkenner/nautilus kan zien.

Re: HD wissen voor verkoop/weggeven computer
« Reactie #24 Gepost op: 2010/09/19, 22:01:33 »
Ik zou een bootable CD maken, vergelijkbaar met een diskette van windows 98SE. Is te downloaden van het internet (ISO).
Of misschien heeft deze pc nog een diskette-station en heb je nog toevallig een opstartdiskette van '98?

Vervolgens zou ik, wanneer je in de dos-prompt zit, het commando fdisk gebruiken, alle partities in fdisk verwijderen en één nieuwe partitie aanmaken.
Wanneer dit gedaan is, de gehele schijf (na herstart computer) formatteren.

Mocht je dit willen proberen kun je van mij wel het ISO-bestand krijgen (2,9MB) met een 'stap voor stap instructie'.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/19, 22:11:20 door Dennis kolberg »