Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: na installatie start pc niet meer  (gelezen 1546 keer)

guuswelter

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Gepost op: 2007/03/17, 23:07:57 »
Tja,

Klinkt leuk Ubuntu, maar na de installatie blijft pc bij de boot hangen op Grub. Starten vanaf XP-CD blijft hangen, starten in MS-DOS ook. Alleen de Ubuntu CD start nog. Volgens de handleiding zou ik 'ergens' bij een boot-prompt 'rescue' kunnen intikken (wat gebeurt er dan?). Maar hoe kom ik bij een boot-prompt?

Guus

madberry

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/18, 21:15:26 »
Citaat van: guuswelter
Tja,

Klinkt leuk Ubuntu, maar na de installatie blijft pc bij de boot hangen op Grub. Starten vanaf XP-CD blijft hangen, starten in MS-DOS ook. Alleen de Ubuntu CD start nog. Volgens de handleiding zou ik 'ergens' bij een boot-prompt 'rescue' kunnen intikken (wat gebeurt er dan?). Maar hoe kom ik bij een boot-prompt?

Guus
Wat voor systeem heb je kortom wat is de hardware configuratie?

Welke versie van Ububtu heb je geinstaleerd?

Zonder meer informatie kan niemand op dit forum iets voor je betekenen...

guuswelter

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/19, 23:04:13 »
Bedankt voor je reactie!
Hier een meer uitgebreide beschrijving.

Het betreft de installatie van ubuntu 6.06   ==> 20 maart: sorry was al 6.10  !!
Asus moederbord P640 processor (3,2 Ghz 2 mb)
80Gb harde schijf master (geen slave), floppy-drive en CD-Rom samsung op IDE 2, master
Aanwezig XP professional  op 3 partities (XP, swap en DATA)

Ubuntu cd gedownload, gebrand
Ubuntu gestart, schijf volume DATA verkleind totdat 15 Gb vrij
Swapfile, home en Root (allen ext3) + fat32 van 1,0 Gb

Opnieuw starten: Grub loading stage 5     Grunb loading please wait   en dan niets meer.

Starten met XP-installatie disk of floppy/DOS lopen beide vast.
In partition manager Ubuntu zijn de parities van XP en Ubuntu allemaal nog te zien.
Met kunst en vliegwerk (tijdelijk andere schijf bijvoegen en tijdens opstraten afkoppelen) kan ik vanaf de CD weer Recovery console starten. Bestadnen zijn dan zichtbaar Fixboot en fixmbr uitgevoerd.
Probleem blijft bestaan.

Booten vanaf floppy (met bovenstaande kunstgreep) geeft geen drive C: te zien. Fdisk /mbr kan dus niet uitgevoerd worden.

Vreemd, wie weet een oplossing om XP weer beschikbaar te krijgen?
Guus

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
na installatie start pc niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/19, 23:14:52 »
Misschien een oplossing die zowel Windows als Ubuntu voor je aan de praat krijgt:
Installeer eens Ubuntu 6.10, die heeft nieuwere hardware-herkenning aan boord. Als het lukt, dan heb je in Grub de keuze uit Windows en Ubuntu, en starten beide ook op.

Wat heb je te verliezen?

Ubuntu 6.10 haal je hier:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-6.10-desktop-i386.iso

Groet, Pjotr.

guuswelter

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/19, 23:44:35 »
Ga ik proberen (niet vanavond meer ;-)
Guus

madberry

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/20, 00:35:28 »
pjotr123 Heeft inderdaad gelijk klinkt mij in de oren als of keyboard of touchpad niet worden herkent kun je wel kiezen tussen XP of Ubuntu...In GRUB?

guuswelter

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/20, 20:34:03 »
Nee, ik kan niet kiezen in grub.  De pc hangt na de melding dat Grub gestart wordt (stopt, geen enkele reactie meer).
(Ik zie overigens dat ik de 6.10 versie al geinstalleerd heb)

Ik blijf het overigens vreemd vinden dat een fixmbr vanaf de XP installatiediskette het probleem niet heeft verholpen. Kennelijk kwam dit commando niet aan op de schijf (ik kreeg in ieder geval geen enkele melding)

Kan ik vanaf de Ubuntu opstart/installatie cd geen acties uitvoeren om Grub opnieuw te installeren of te verwijderen? Ik  ben geen terminal window tegengekomen en weet ook niet hoe je op een andere manier bij een prompt zou moeten komen vanaf de installatiediskette.

guuswelter

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/20, 20:42:00 »
O ja, ik heb een ATI Radeon 9250 videokaart. Is dat een probleem?
Is het mogelijk om Ubuntu 6.10 knalhard over de bestaande 6.06 te installeren (het is natuurlijk geen upgrade, want ik kan er helemaal niet bij)?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
na installatie start pc niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/20, 22:09:07 »
Gewoon schoon installeren, met formatteren en al. Overigens: als je al 6.10 had, dan wil het ook nog wel eens helpen om juist over te stappen op 6.06. Versiewissel doet soms wonderen...

Offline siegi

  • Lid
na installatie start pc niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/20, 23:35:53 »
je kan dus met de xp cd in msdos opstarten dan kan je ook in mdos het volgende commando uitvoeren
fdisk /mbr of fixmbr of fixboot  
ik weet niet welk nu eigenlijk HET commando is maar volgens mij werken ze allemaal.

guuswelter

  • Gast
na installatie start pc niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/21, 15:03:21 »
Ik ben er (bijna helemaal) uit!
Ik heb de harde schijf aan een andere pc gekoppeld (master). En het Grub menu verschijnt ineens wél!
Vanaf de werkende pc toch mbv XP-installatie een fixmbr gedaan (geeft nu melding over vreemde mbr overschrijven). Nu start de harde schijf weer normaal XP op de oorspronkelijke pc. Met de Grub was dus niets aan de hand!

Blijft een ander probleem staan: als de harde schijf gekoppeld is aan de oorspronkelijke pc, dan stopt booten van floppy en CD (behalve Ubuntu CD). Een boot manager installeren wordt dus lastig. Waar het aan ligt? Wellicht een moederboord bios foutje (is een ASUS-moederboord van 3 weken oud) of iets met de harde schijf van half jaar oud (volgens Western Digital-software niets fout mee). Er heeft in het begin wel een dynamic drivce overlay (DDO) op gestaan, maar daarna is met de WD-software nog volledig geformatteerd.

Bedankt voor jullie hulp!

Guus