Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server in datacenter opzetten  (gelezen 4017 keer)

F04

  • Gast
Server in datacenter opzetten
« Gepost op: 2009/02/22, 15:33:12 »
Beste mensen,

Ik run al sinds jaren enkele websites bij een shared hosting provider, maar nu wil ik het toch iets professioneler aanpakken, en deze websites laten hosten op een eigen server in een datacenter. Alleen zijn er nog een aantal obstakels voor mij. Zo heb ik zelf enkel wat basis kennis van linux, en geen flauw idee hoe je op de juiste manier een LAMP server opzet. Zo heb ik wel enkele tutorials en documentatie doorlopen, maar het blijft nogsteeds onduidelijk hoe ik op de juiste manier een server datacenter-proof kan maken. Als ik de tutorials volg is het niet moeilijk om zo 1-2-3 een LAMP server op te zetten, maar ik denk dat er nog veel meer bij komt kijken wanneer ik een server daadwerkelijk in een datacenter ga plaatsen. Onder andere qua veiligheid, en performance optimalisatie denk ik dat er veel meer bij komt kijken dan enkel snel een LAMP installeren.

Gezien mijn kennis van linux beperkt is heb ik overwogen om een systeembeheerder (freelancer) in te schakelen wie mij de expertise kan leren hoe ik op de juiste manier een LAMP opzet. Ook zou het mogelijk dat ik de gebouwde server bij deze persoon aflever waarbij hij de server helemaal optimaal zou installeren en configureren zodat het voor mij in het datacenter alleen plug en play werk zou worden. Allemaal leuk en aardig, maar het leek mij toch niet te moeite gezien de prijs die ik er dan zou moet betalen ruim €80 per uur is. Omdat ik de prijs te hoog vindt denk ik dat het beter is om hierzo online mijn kennis over linux te verbeteren en zo toch een goede LAMP op kan zetten. Daarbij komend voordeel is dat ik nog eens mijn linux kennis kan bijspijkeren, en in plaats van steeds iemand in te huren gewoon zelfstandig een server op te kunnen zetten.

Mijn vragen:

Zijn er specifieke tutorials die zich enkel richten op het opzetten van webservers in een datacenteromgeving?
Hoe zet ik op een goede manier een webserver op?
Welke veiligheidsmaatregelen moet ik nemen?
Hoe ziet jouw workflow eruit wanneer je een webserver opzet welke in een datacenter geplaats moet worden?
Weten jullie nog wat goed leesvoer voor mij?


Tot slot misschien een domme vraag, maar hoe ziet de opbouw van een linux server eruit qua OS? Daarmee bedoel ik wanneer ik een kale installatie heb voldaan (ubuntu server text) enkel apt-get uitvoer, en de LAMP benodigdheden binnenhaal (apache, php, mysql), en de config files eddit, en vervolgens de applicaties start  hiermee wel een werkende lamp heb, maar niet weet of deze wel goed en veilig is.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/22, 15:36:33 door VleesKees »

Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/22, 15:36:46 »
Een complete LAMP-server installatie maken is in veel Linuxdistro's een eitje. Op een Debiansysteem, en dus ook een Ubuntusysteem, gaat dat als volgt:

sudo tasksel

Selecteer LAMP uit de lijst, en start de installatie. Hierna draait alles.

Voor de rest kan ik je niet helpen, daarvoor heb ik te weinig kennis van systeembeheer.

Offline rja

  • Lid
Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/22, 22:51:03 »
Kun je niet beter, gewoon met een Vps - Virtual private server - beginnen, is goedkoop en kun je een keer op je bek gaan, daarnaast wordt zo´n Vps meestal voorgeïnstalleerd met een Linux distributie.


Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/23, 09:47:13 »
Hallo VleesKees, ik zou er ten eerste geen Ubuntu opzetten maar Debian.
Ook zou ik geen LAMP installeren maar alles los (Apache2, PHP5, MySQL, of doet LAMP hetzelfde? Nog nooit geprobeerd eigenlijk ;))
Firewall erop (gebruik zelf Vuurmuur, is een ncurses frontend voor iptables) en goed instellen, dus alles dicht behalve de benodigde poorten (http, https, ftp, ssh, dns).
SSH goed instellen (geen root logins, eventueel alleen met sleutels en eventueel op een andere poort laten luisteren dan 22).
En je backups regelen, iets waar ik zelf enorm slecht en laks in ben dus daar kan ik je niet zo goed mee op weg helpen.
Ook zijn er mensen die fail2ban aanraden, zelf nog nooit gebruikt, nog niet nodig gehad.

Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/23, 15:30:53 »
@ autostatic, laast zelf tot de ontdekking gekomen dat LAMP hetzelfde doet het is een 'creatieve' afkorting van : Linux Apache Mysql Php.
Zelf ben ik ook meer van lekker met de hand installeren. Spijker je meteen die linux kennis een beetje bij.

Verder zou ik ook nog denken aan root kit hunter. kan ook geen kwaad op een productie omgeving.

80 euro per uur is opzich geen rare prijs om zon setup te bouwen. Ben zelf actief in hetzelfde werkgebied en vraag over het algemeen tussen de 70 en 140 euro per uur ex btw. Dat ligt er een beetje aan hoe blond je bent en hoe lief je naar me lacht :P.
Zon basic setup die goed is dichtgespijkerd zonder testen is in 3 to 4 uur max wel geinstalleerd. Dan is natuurlijk de vraag of je het leuk genoeg vind om er zelf een week op stuk te slaan. En hoe belangrijk de website met uptime voor je is. De ervaring heeft mij geleerd dat mensen dit soort werk vaak onderschatten. En de experts pas worden ingehuurd als de boel hopeloos gecrashed is.   

Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/24, 09:49:33 »
@ autostatic, laast zelf tot de ontdekking gekomen dat LAMP hetzelfde doet het is een 'creatieve' afkorting van : Linux Apache Mysql Php.
Maar wordt de boel bij LAMP niet allemaal in /opt gepropt? Of was dat voorheen zo, of alleen bij XAMP? Dat het een afkorting is ben ik mee bekend.

Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/24, 11:09:33 »
bij XAMPP wordt alles in /opt gepropt.

nearus magnus

  • Gast
Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/24, 18:15:25 »
Misschien is dit http://www.turnkeylinux.org/appliances/lamp wat voor je.

Zelf was ik laatst met bezig met het vergelijken van Joomla en Drupal. Heb op die site 2 iso's kunnen downloaden en toen drupal en joomla als 100% functionele live-cd kunnen proberen.

masson

  • Gast
Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/25, 09:34:42 »
Ik sluit me aan bij Autostatic,

een fatsoenlijke hostingprovider draait geen ubuntu als servers, maar Debian. Dit enkel en alleen om de stabiliteit en snelheid. Daarnaast is een standaard configuratie (php,mysql en apache) geen kunst, zelfs niet in debian (apt-get install phpmyadmin bijv. en je hebt de meeste meuk al :))

m.b.t. security zou ik het KISS principe hanteren, dus inderdaad firewall, bedenk goed wat je open wilt zetten (zo weinig mogelijk) en stel daar regels op in. Ik ben zelf meer een voorstander van Shorewall, maar dat is persoonlijk.

Veel spannender is wat je er op gaat draaien.. Zo heb je misscien CAPTCHA nodig om je (contact)formulieren te beveiligen.

Maar schroom je niet, ik ken ook HP's die Kubuntu draaien als OS voor een server

Offline siegi

  • Lid
Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/25, 09:52:55 »
Ik denk dat ubuntu meer en meer serieus moet gaan genomen worden als server os.
Ik zie ook meer en meer projecten die ubuntu server gaan gebruiken.
http://arstechnica.com/open-source/news/2008/10/wikipedia-adopts-ubuntu-for-its-server-infrastructure.ars
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/serveredition/features/ec2

Ik zou eigenlijk zelf niet weten waarom debian zoveel beter zou zijn, waarschijnlijk is het gewoon omdat debian een vaste betrouwbare waarde is. Terwijl ubuntu nog redelijk nieuw was. En dat is nu aan het veranderen.


Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/25, 10:52:52 »
Mijn keuze voor Debian is een persoonlijke voorkeur, ik weet niet eens of het beter is of slechter dan Ubuntu Server aangezien ik die laatste nog nooit heb uitgeprobeerd.

Offline rja

  • Lid
Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/25, 11:04:19 »
Ik zou eigenlijk zelf niet weten waarom debian zoveel beter zou zijn, waarschijnlijk is het gewoon omdat debian een vaste betrouwbare waarde is. Terwijl ubuntu nog redelijk nieuw was. En dat is nu aan het veranderen.
En de Debian stabiele versie wordt veel vaker geupdate als vroeger.

Als er nieuwe versie uitkomt zoals verleden week, heb nog je 1 jaar security updates.

Als de je server versie van Hardy pakt, heb je ondersteuning tot 2013.

Mijn server op internet is dit moment Debian, die moet vervangen worden doordat de support op hardware verlopen is.
Ik heb een verzoek ingediend of dat een Ubuntu server Hardy mag zijn, heb ik tenminste ondersteuning tot 2013.

  

Offline Scormen

  • Lid
    • LinuxOntdekt.Be
Re: Server in datacenter opzetten
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/25, 13:29:45 »
Ik vrees dat dit een wellens - nietens spelletje gaat worden en redelijk offtopic gaat lopen...

Persoonlijk verkies ik ook Ubuntu als server OS. De applicaties wat geleverd worden zijn nieuwer en toch stabiel, er is een duidelijke afbakening van ondersteuningstermijn en niet onbelangrijk: als je het zelf, of de community, het probleem niet kan oplossen kan je nog steeds terugvallen op de betaalde ondersteuning van Canonical.

Trouwens, nog een grote speler die overschakelt op Ubuntu: Wikipedia (lees hier)

Ubuntu is niet meer zo groen achter de oren, ook de server editie niet.
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog