Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04  (gelezen 671 keer)

Offline wimrp

  • Lid
Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Gepost op: 2020/08/21, 15:49:00 »
Hallo! Ik werk sinds kort met Ubuntu 20.04 (eerste Linux ervaring) en zie niet hoe ik een nieuwe folder creëer in bv. Pictures of Videos.  Bij voorbaat dank!

Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/21, 15:54:56 »
Doe je dat in de bestandsverkenner? Ja vermoed ik?
Dan waar je de map wilt rechtermuisknop "Nieuwe map".

Probeer (bv rechtermuisknop) maar gewoon wat dingen uit zonder ze definitief door te voeren.
Het werkt allemaal best veel zoals in win alleen heet het nog wel eens net wat anders. In firefox zijn de favorieten bv bladwijzers, maar verder werkt het hetzelfde.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/21, 16:03:57 »
zie afbeelding
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/21, 18:15:33 »
De Ubuntu desktop is inderdaad nogal gemaakt om te "ontdekken". De interface is sober, en je vindt als je het voor de eerste keer verkent niet altijd meteen wat je zoekt.  Eens je het weet, wordt het tweede natuur  ^-^.

Zoals Partyrabbit zegt: durven rondklikken. Je kan niet veel breken.

Dikwijls zijn er verschillende methoden:

• Klikken in de bovenste balk op de naam van de folder (er staat een ▼ naast) geeft je een menu waarmee je dingen met en in de folder kan doen, onder meer een nieuwe folder aanmaken.

• Als er vrije ruimte is in de folder, kan je rechts-klikken op de vrije ruimte om daar een folder te maken (beetje zoals Polleke toont). Ook rechtsklikken op de eerder vermelde knop werkt.

• Het rechtermenu kan je ook tevoorschijn halen met een toetsencombinatie: Ctrl+F10

• Helemaal alleen met het toetsenbord maak je een nieuwe folder met Ctrl+Shift+n.

De beschikbare toetsencombinaties kan je zien in een helpscherm dat tevoorschijn komt als je Ctrl+Shift+? indrukt, of in het hamburgermenu ☰ kiest voor "Sneltoetsen".

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/21, 18:35:23 »
Tot slot kan het ook in de terminal met: mkdir mapnaam .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline wimrp

  • Lid
Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/22, 12:09:33 »
Dank allemaal voor de reacties. Rechtermuisknop op een van de folders onder Home, en "down arrow" op bovenste balk van de folder gaven de optie niet, maar rechtermuisknop "in het wilde weg" (op vrije ruimte in de open folder) dan wordt de mogelijkheid aangeboden. Fijn; kan ik weer verder met dit project!

nahjo

  • Gast
Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/22, 13:07:45 »
Op de menubalk is meestal ook de mogelijkheid aanwezig voor het maken van mappen en bestanden.
De menubalk zichtbaar maken of verbergen kan met de toetscombinatie ctrl+M

Re: Hoe maak ik een niewe folder aan in 20.04
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/23, 16:16:05 »
Dank allemaal voor de reacties. Rechtermuisknop op een van de folders onder Home, en "down arrow" op bovenste balk van de folder gaven de optie niet, maar rechtermuisknop "in het wilde weg" (op vrije ruimte in de open folder) dan wordt de mogelijkheid aangeboden. Fijn; kan ik weer verder met dit project!
Ik zou niet alles aanmaken onder de Home map.
Probeer structuur te houden zoals het op computers ontworpen is (ook onder andere OS'en, ook dat is in linux ver hetzelfde). Afbeeldingsmappen onder Afbeeldingen. Documentmappen onder documenten. Etcetera.

Veel plezier.
Ik raad je aan de moeite te nemen wegwijs te worden. Over een tijdje zul je er blij mee zijn.
Ikzelf heb ruim 10 jaar linux overwogen maar de stap nooit durven zetten (om de bekende redenen). Nu wat jaren terug gemaakt en ik wil nooooiiiiit meer terug.  =D Alleen nog Linux Only hier op alle pc's!
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore