Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?  (gelezen 812 keer)

Offline flip1000

  • Lid
Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?
« Gepost op: 2011/12/05, 14:52:01 »
Hallo.
Ik heb een oude terminal-emulator (TinyTerm). Die draait op Windows-pc's welke met ethernet verbinden naar een oude SCO.
Dat heette 'networklogin'.
Vandaag is het Ubuntu 10.10  welke natuurlijk het veel veiligere SSH verwacht. Dat lukt echter niet met de oude emulator.
Mijn vraag is dan ook:
Kan ik Ubuntu zonder SSH laten werken, hoe, en wat te doen om zo'n oudere emulator goed aan te sluiten?
Flip
 

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/05, 14:56:15 »
Kan je niet overstappen op PuTTY? Die doet wel gewoon aan SSH.

Offline flip1000

  • Lid
Re: Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/05, 15:00:57 »
Daar ben ik mee bezig, maar die mist helaas te veel andere mogelijkheden. Met name een keymapper.
 

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/05, 15:18:46 »
Bedoel je een keymapper voor de toetsen van je toetsenbord of van SSH keys?
En wat wil je precies doen met die keymapper?

Zie verder hier: http://the.earth.li/~sgtatham/putty/0.61/htmldoc/Chapter4.html#config-keyboard

Offline flip1000

  • Lid
Re: Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/05, 15:56:16 »
Het gaat om het keyboard in de emulator. In de applicaties worden functietoetsen gebruikt als Shift+F1 t/m 10. Putty stuurt verkeerde strings. Voorbeeld: Ubuntu's Shift+F2 is \033[26~ Putty stuurt \033[24~ (dat is de F12 in Ubuntu).
In de apllicatie kan ik wel enkele verhuisde toetsen laten gebruiken (drukken op shift +F4 ipv 2 blijkt de gewenste [26 te sturen), maar niet alle. Zo is er geen Putty-toets die \033[36~ stuurt (shift+F10). 

Met de oude Tiny Term werkte het prima, reden waarom ik bedacht die weer toe te passen. Uiteraard weet ik (nog) niet hoe Tiny Term uitpakt met Ubuntu. Wel weet ik dat veiligheid in dit netwerkje niet zo'n issue is.

Voorbeeld hoe het kan:
Er is ook een Mac in het netwerk. Deze gebruikt een eigen emulator om in te loggen en heeft een prachtige keymapper aan boord. Met een mooie tabel laat die codes 'mappen' aan elke willekeurige toetsdruk.


 

Offline rja

  • Lid
Re: Kau Ubuntu ook nog zonder SSH werken?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/12/06, 21:20:04 »
Ja, dat kan.

Moet je telnetd opzetten onder Ubuntu.

Even geprobeerd om voor elkaar te krijgen, maar ik liep stuk op de xinetd configuratie.

Misschien weet iemand anders dat.