Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie probleem i.v.m. autentificatie  (gelezen 1064 keer)

Offline corhoe1

  • Lid
installatie probleem i.v.m. autentificatie
« Gepost op: 2019/10/18, 10:22:39 »
Ik heb ubuntu 18.04 opnieuw geinstalleerd ..
ik heb bij  het innstalleren een wachtwoord ingegeven.
Het systeem statrt normaaal op, als ik echhter een programma wil installeren wordt  dit geweigerd, er word dan in een scherm autentificatie gevraagd maar geen mogelijkheid om mijnn wachtwoord in te vulllen.
Hoe los ik dit op?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie probleem i.v.m. autentificatie
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/18, 10:33:17 »
Zoiets zou onmogelijk moeten zijn in een schone installatie. Is je iso wel goed?

Ik raad aan om de installatie te herhalen met een iso van 18.04.3 van een vertrouwde bron:
https://ftp.nluug.nl/os/Linux/distr/ubuntu-releases/18.04.3/ubuntu-18.04.3-desktop-amd64.iso

Joshua Orbit

  • Gast
Re: installatie probleem i.v.m. autentificatie
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/19, 12:39:57 »
Gewoon back-ups maken op een extern medium (schijf, stick, dvd , cd-r ...... ) .

Doe gewoon een clean install (optie kiezen "schijf wissen en ubuntu installeren" ) en van dan af zal alles prima werken.

De installer geeft helaas een optie die op een lucky shot is gebaseerd: ubuntu opnieuw installeren is zoiets als een opwaardering doen van je versie vanuit de bestaande versie. Kan goed gaan , maar soms loopt het mis zoals duidelijk nu te zien is in je screenshot.

Back ups en clean install is helaas de enige optie nu.

Bij een ISO is er altijd een md5 checksum verificatie mogelijk om zeker te zijn van je ISO van Ubuntu. Maar dat is vergezocht, tenzij je via een Torrentsite hebt gewerkt met illegale inhoud naast Ubuntu.