Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harddisk te klein? Niet maximaal te formatteren?  (gelezen 647 keer)

JanC

  • Gast
Harddisk te klein? Niet maximaal te formatteren?
« Gepost op: 2006/10/31, 18:18:19 »
Beste Ubuntu/Linux wijzen,

Laat mij u wederom met een vraag bestoken.

In de PC waarop ik Ubuntu draai zit een Maxtor harde schijf van 40GB. Om de

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Harddisk te klein? Niet maximaal te formatteren?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/31, 18:23:35 »
Kijk eens wat je terminal uitspuwt na dit commando:
sudo lshw
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Harddisk te klein? Niet maximaal te formatteren?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/31, 18:28:39 »
Nou, het lijkt me handiger om het probleem bij de basis aan te pakken: installeer het nieuwste BIOS voor je moederbord. Dan ben je waarschijnlijk meteen van die lullige beperking af. Zonder extra Windows- of Linux-hulpprogrammaatjes!

Als je een generieke PC hebt, dan kun je daarvoor terecht op de webstek van de moederbordenmaker. Bij het opstarten van je PC zie je, voordat je in het besturingssysteem komt, de naam en het typenummer van je moederbord, plus de vervaardigingsdatum van het BIOS.

Heb je een merk-PC, dan kun je over het algemeen beter terecht op de webstek van het merk.

Let op: BIOS flashen (het vervangen van de software in de EEPROM chip van je moederbord), is een secuur karweitje en kan, als het fout gaat, je hele moederbord onbruikbaar maken.

Aan de andere kant: ik heb het zelf al tientallen malen gedaan, bij vele verschillende computers, en het is altijd gelukt. Een BIOS-update maakt je PC sneller en verhelpt fouten. De moeite waard!

Groet, Pjotr.