Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het linux-nl Promotieteam  (gelezen 34108 keer)

Het linux-nl Promotieteam
« Gepost op: 2010/10/06, 00:00:10 »
Hallo,

Ik vroeg mij af? is er al een soort organisatie/vereniging/clubje ter promotie van Open Source/ Linux/ Ubuntu in het algemeen in Nederland?
Zo ja, waar. Zo nee, is daar behoefte aan, zo ja, wie wil er mee doen?

Ik heb al wat kleine ideetjes, het lijkt me interessant om eens verschillende losse programma´s samen te bundelen in eenvoudig reclame uitingen, zodat mensen zeg maar hetzelfde beeld krijgen als bij commerciële software, bijvoorbeeld: zoals Adobe haar programma´s als Illustrator/ Indesign en Photoshop presenteert zo kun je ook Inkscape/ Gimp en Scribus koppelen, alleen word dat tot nu toe nog niet echt efficiënt gepresenteerd, en dat lijkt me nou wel een leuke uitdaging.

Oftewel:

Mijn idee, een clubje waarvoor we eerst een naam, logo(woord/beeldmerk) huisstijl, etc voor gaan bedenken.
En ons vervolgens bezig houden met alles wat maar reclame voor open source(en dan met name binnen ubuntu) kan zijn.

Dus iedereen die mee wil doen(creatievelingen/ mensen die goed ideeen kunnen uitwerken in grafische programmas/ mensen die verstand hebben van reclame maken, etc) laat het maar horen.

Ik ben benieuwd,

Groetjes,
Piet.

Topic titel edit by TopGear: :P uit topic titel verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/27, 13:32:27 door TopGear »

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/06, 09:49:15 »
Dan kan je denk ik beter een open source stichting beginnen ;). en dan via de naam van de stichting gaan promoten op beursen/scholen/enz. Maar ik wil best mee doen.

Mischien heb je hier ook wat aan: http://www.softwareconsulent.nl/

greetz
« Laatst bewerkt op: 2010/10/06, 10:30:40 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/06, 10:56:59 »
Had je het sticky(de bovenste) topic ook al bekeken? (meedoen met promotieteam)
Het promotie team is een subteam van Ubuntu-nl
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/06, 11:30:44 »
Had je het sticky(de bovenste) topic ook al bekeken? (meedoen met promotieteam)
Het promotie team is een subteam van Ubuntu-nl

Het gaat niet alleen over ubuntu ;) maar in het algemeen de open source software
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/06, 11:40:35 »
Ja klopt. Dit was vooral om meer info te geven over 'ons' promoteam.
Wat ik verder nog in Nederland ken is:
https://noiv.nl/
http://wiki.vrijschrift.org/Wat%20doet%20Vrijschrift

Maar deze doen niet echt wat jij voorstelde, zoals bijv. Gimp/Inkscape samen promoten. Eerlijk gezegd denk ik dat je bij dat soort dingen bij de communities zelf moet kijken. Doen Gimp/Inkscape al uberhaupt zoiets? Internationaal ofzo. Ik vind het namelijk helemaal geen slecht idee. Ik zou hen eens vragen hoe zij erover denken.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Double12

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/06, 12:07:12 »
Je hebt de NLLGG en de NLUUG. Ik denk alleen dat die wat minder als community zijn georganiseerd waar je zomaar aan mee kunt werken, zoals hier bij Ubuntu NL het geval is.

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #6 Gepost op: 2010/10/06, 12:56:34 »
Je hebt de NLLGG en de NLUUG. Ik denk alleen dat die wat minder als community zijn georganiseerd waar je zomaar aan mee kunt werken, zoals hier bij Ubuntu NL het geval is.

Dat zou ik niet te hard zeggen. De NLLGG is één van de oudste Linux communities in Nederland en onder die vlag kun je heel wat organiseren.

Specifieke promotie op het gebied van gebundelde grafische applicaties ken ik niet direct. Binnen de HCC zijn er wel gebruikersgroepen in 'het grafische' die aandacht schenken aan open source applicaties naast de bekende, gesloten applicaties. Ergens ben ik daar ook wel voorstander van. Het hangt een beetje van je ervaring en het doel af of je kunt volstaan (of juist meer kunt doen) met een open source applicatie, dan wel toch moet overstappen op/blijven bij de gesloten applicaties. Juist op het gebied van grafische applicaties hoor ik te vaak hoe nauw dit luistert.

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #7 Gepost op: 2010/10/06, 16:47:13 »
Ik wil wel mee doen, lijkt mij beter dat de promotie van Ubuntu centraal staat. Dat is toch wel het gebruikersvriendelijke Linux systeem dat ook wel goed oogt. We kunnen bijvoorbeeld allemaal spullen later maken die dan door de leden verspreid worden.

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #8 Gepost op: 2010/10/07, 00:14:12 »
Hallo, leuk dat jullie reageren, en halfuur nadat ik het gepost had, dacht ik zelf namelijk al dat het een beetje ongepast was, aangezien dit niet het juiste forum is eigenlijk, er er hier al over een promotieteam word gesproken.

Echter, ik heb even een paar uur rondgekeken op internet wat er zoal word gedaan, en dan merk ik dat dit topic toch wel op zijn plaats is, ik denk namelijk dat we moeten inzien dat met het huidige niveau het verkeerde publiek word getroffen. Ik zie namelijk heel veel reclame met daarin:veel te veel tekst, slecht beeldmateriaal(een advertentie met alleen maar tekst, en verder een groot ubuntu logo zal niet veel zeggen bij mensen die nog niet eens echt weten wat Linux is), Verder zie ik heel vaak Pixels wat gewoon niet echt professioneel is. Ik zie geen interactie met de kijker(met zoveel tekst zou je toch op z'n minst een oneliner bovenaan verwachten waardoor mensen willen verder lezen) Ook mis ik het stukje crossmedia(dat wil dus zeggen dat er samenhang is binnen verschillende reclamemedia) er is dus nergens echt een concept te bekennen(uitgezonderd natuurlijk de professionele campagnes zoals die van IBM(Peace,Love,Linux) en dat is dan meteen een van de beste voorbeelden van hoe het wel moet naar mijn idee.

Oftewel, het lijkt me heel leuk om met een aantal mensen eerst een goed concept te bedenken, en vervolgens mooie dingen te maken(Ik zeg niet dat al die dingen die ik hier boven beschrijf per definitie fout zijn, een paar jaar geleden was ik ook nog in staat om een hele folder van begin tot eind in OpenOffice te maken, maar meestal heeft het met gebrek aan kennis te maken, dus voel je vooral niet beledigt of aangesproken, ik wil alleen hiermee mensen aantrekken die het leuk vinden om echt iets effectiefs op te zetten.

Ik ben van plan er nu eens goed over na te gaan denken hoe te beginnen, en iedereen die zich geroepen voelt mee te denken, ga je gang ;)

Maar vanavond/vannacht roept eerst school nog eventjes, dus dat word dan op z'n vroegst morgen

Groetjes,
Piet

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #9 Gepost op: 2010/10/07, 09:34:16 »
ik help je wel mee ;)
Ubuntu 14.04 LTS

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #10 Gepost op: 2010/10/07, 14:43:11 »
Het lijkt me een goed plan om vanuit een concept op een gestructureerde manier promotie aan te pakken.

Het huidige promotieteam van ubuntu-nl heeft zich tot nu toe vooral bezig gehouden met het organiseren van releaseparties. Het idee daarbij is dat mensen vooral overtuigd raken als ze Ubuntu in actie zien. De releaseparties worden echter voornamelijk bezocht door mensen die Ubuntu al kennen, dus of dat de meest effectieve manier is om mensen met Ubuntu kennis te laten maken is de vraag.

Wel denk ik dat het goed is om de vraag te stellen hoe we dan wel mensen kunnen bereiken die geen computerhobbyisten zijn. Ik denk persoonlijk niet dat we dit kunnen doen door 'professionaliteit' na te streven. Mensen worden doodgegooid met professionele folders, perfecte conceptuele reclamecampagnes waar miljoenen aan gespendeerd worden. Ik vraag me serieus af of wij ons in dat speelveld moeten begeven.

Als er één speerpunt is waarmee open source en Ubuntu zich van professionaliteit kunnen onderscheiden op een positieve manier, dan is het denk ik de community. Als we dat in de vorm en inhoud van de promotie naar buiten kunnen brengen, dan denk ik dat daarmee mensen te bereiken zijn, dat dat ook een behoefte kan vullen van veel mensen. Wat mij betreft zouden we dus juist niet naar professionaliteit moeten streven (doen zoals Microsoft, Apple etc), maar de kracht van community laten zien.

Om een klein voorbeeld te geven van hoe we dit eerder gedaan hebben is de postercampagne in bussen in de regio Ede om de releaseparty te promoten. Op die posters stond vermeld dat deze gedoneerd waren door tevreden Ubuntu gebruikers. Dat prikkelt mensen, waarom zou iemand een poster doneren?

Communities zijn ook hip. :)

http://forum.ubuntu-nl.org/ubuntu-nl/ubuntu-posters-in-de-bus/

http://img641.imageshack.us/img641/3792/busposter.png

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #11 Gepost op: 2010/10/07, 15:15:59 »
zoals ik hier boven lees gaat het over Ubuntu. maar wat hij wil zeggen is het promoten van open source in het algemeen ;) en dat kan je denk ik beter doen door een stichting te maken die regelmatig open source promoot op computer beurzen. En uiteraard je stichting bekend laten worden onder de mensen zodat ze naar open source gaan kijken. En willen uit proberen.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 15:18:25 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #12 Gepost op: 2010/10/07, 16:55:13 »
Hij vraagt wat wij willen, Ubuntu of Open Source in zijn geheel. Mij lijkt het verstandiger om voor Ubuntu te kiezen. Aan Open Source in het geheel schiet je niks mee op. De mensen vinden dit niet interessant en het is niet concreet. Ubuntu is een product en daar kun je aandacht aan schenken. Maar het bezoeken van Beurzen et cetera heeft ook niet (veel) nut. De mensen die daar komen zijn er al geïnteresseerd in en weten van het bestaan af of weten al wat Open Source is en dan is Ubuntu ook makkelijk te vinden. Het lijkt mij verstandig de mensen meer vanuit het dorp / stad van Ubuntu te laten horen. En ik ben het Piet eens. De Posters mogen wat minder tekst en wat meer design hebben. Een krachtige slogan. Zodat de mensen meer willen weten. Zo maak je de mensen bekend met Ubuntu. Ubuntu promoten in de bibliotheek is daar een goed voorbeeld van.

Het lijkt mij een idee om een chat te organiseren. Zo weten we direct wat iedereen vind. (Ik wil de chat wel verzorgen  ;))

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #13 Gepost op: 2010/10/07, 16:56:49 »
hhm op sommige dingen heb je gelijk in. maak maar een chat ;).
Ubuntu 14.04 LTS

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #14 Gepost op: 2010/10/07, 17:13:29 »
Ik ben al bezig ;).
Iemand die mee wil doen aan de chat meld het even. Spreek maar een tijd enzo af.

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #15 Gepost op: 2010/10/07, 17:14:13 »
oke ik meld me! bij deze :P vandaag om 19:00?  O0
Ubuntu 14.04 LTS

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #16 Gepost op: 2010/10/07, 17:30:17 »
Ik wil wel meedoen! :)

(om 19:00 kan ik niet misschien om 20:00?)

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #17 Gepost op: 2010/10/07, 17:30:41 »
Uhm, dan ben ik er zelf niet :P. Morgen rond die tijd?

http://julespeeters.nl/promotiechat/

Ja weet ik lelijk heb even snel gemaakt. Html is ook niet gevalideerd maar het werkt ;).

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #18 Gepost op: 2010/10/07, 17:33:43 »

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #19 Gepost op: 2010/10/07, 17:53:17 »
http://julespeeters.nl/promotiechat/
Ehh ja. Of gewoon http://chat.ubuntu-nl.org/ en dan #pietverschurensvolgelingen ;D

Ik denk ook dat IRC een beter idee is dan een flashplugin op een website. Zo kan iedereen zijn favoriete programma gebruiken. Vrijdag om 19:00 dan?

Ik heb dan nog niets gepland, maar er kan op vrijdag avonden bij mij veel tussendoor komen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #20 Gepost op: 2010/10/07, 17:59:24 »
Hallo, in het weekend ga ik naar mijn ouders, 19:00 uur is net rond de tijd dat ik aan het reizen ben, maar misschien kan ik er dan al zijn, anders zal ik iets later binnen komen.

om het #pietverschurensvolgelingen te noemen vind ik trouwens iets minder prettig, maar als je het echt niet kan laten :P, maar ik vind het al lang plezierig dat dit zich voor doet, en ik hoop dat we na morgen een stuk wijzer zijn.

Ik zie trouwens dat Ronnie al een leuke Ubuntu/grafische avatar in elkaar geknutseld heeft ;)

Groet,
Piet.
« Laatst bewerkt op: 2010/10/07, 18:01:14 door verschuren.piet »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #21 Gepost op: 2010/10/07, 18:31:10 »
Ik zou het kanaal #ubuntu-nl-meeting op freenode gebruiken. Of maak anders #ubuntu-nl-promotie oid.
#ubuntu-nl-meeting is vrij zolang daar geen meeting gepland is. De komende meeting in dat kanaal is zondag om 19.30 uur.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #22 Gepost op: 2010/10/07, 19:03:35 »
#ubuntu-nl-meeting lijkt mij ook het juiste kanaal.

@verschuren.piet, Het logo heb ik niet zelf gemaakt, maar is sinds kort het logo van het Ubuntu-NL Artwork Team (één van de Ubuntu-NL teams naast het promotieteam)

http://wiki.ubuntu-nl.org/Artwork/Projecten/LogoOntwerp

Voor meer informatie over het team, kun je hier kijken: http://wiki.ubuntu-nl.org/Artwork/Team
Ik denk ook wel dat in dit project een goede samenwerking tussen promotie en het grafische gedeelte goed van pas zal komen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline jules--p

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #23 Gepost op: 2010/10/07, 19:42:46 »
Mij maakt het niet veel uit. Hoe noemen we onze werkgroep? Dan zal ik een website maken die er wel fatsoenlijk uitziet en ik maak sowieso een chat systeem zonder flash. Mij maakt het niet zoveel uit of we het via IRC of het chatsysteem doen ;).

Offline brent8800

  • Lid
Re: Het Promotieteam :P
« Reactie #24 Gepost op: 2010/10/07, 19:44:38 »
jules ik maak de header wel voor je website ;) ik ben goed met photoshop
Ubuntu 14.04 LTS