Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mijn harde schijf ff dimmuhhh  (gelezen 1647 keer)

schoappied

  • Gast
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Gepost op: 2007/05/18, 11:44:15 »
Hoi,

Mijn computer maakt aardig wat geluid :/ , en dat is voornamelijk afkomstig van mijn harde schijf. Is hier wat aan te doen? Dan lees ik het graag!

onnozeleneele

  • Gast
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/18, 14:20:30 »
Ik heb ooit ergens eens iets gelezen dat het zou kunnen komen door de verkeerde bootparameter te gebruiken.

Heb je ooit problemen gehad met je harde schijf en start je daarom op met een bootparameter?

Zo ja dan kan het daaraan liggen.


ps als het vroeger stiller was zou het wel eens kunnen dat je schijf aan het einde van zijn levensloop is gekomen.

hoop dat het helpt!

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/18, 14:28:17 »
Wat voor geluid is het?
"Ratelt" je schijf alsof hij  continu aan het lezen/schrijven is?
Piept/zoemt hij harder dan normaal?

Weet je zeker dat het je harde schijf is en niet één of andere ventilator die versleten is?

schoappied

  • Gast
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/18, 15:14:19 »
@onozeleneele: Nee geen bootparameter in gebruik.

@johanvd: Hij zoemt harder dan normaal. Ik zal eens kijken of ik met zekerheid kan vaststellen waar het vandaan komt... (heb je daar een maniertje voor?)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/18, 15:16:40 »
Je harde schijf loskoppelen? Dan draait die niet, en maakt dan ook geen geluid :)

Hetzelfde kan je doen met ventilatoren, al moet je dan wel heel goed oppassen dat je dat niet te lang doet, anders oververhit je computer.

Offline siegi

  • Lid
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/18, 15:26:06 »
Houd je kast eens vast op verschillende plaatsen,
Het kan zijn dat de kast gaat meetrillen met de harde schijf.

DekuNuts

  • Gast
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/20, 21:48:26 »
een goed vastgevezen, abnormaal luide harde schijf dat dus niet resoneert in de kast,staat op het punt kapot te gaan.

Offline SWAT

  • Administrator
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/20, 23:50:58 »
Als het geluid van de harde schijf komt en hij ratelt, snel een vervangende HD kopen en je data backuppen.

DPC

  • Gast
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/21, 08:11:11 »
Ik weet niet of het nog gebruikt word, maar vroeger kon je op de site van de fabrikant een bootfloppy downloaden om de schijf te controleren en vaak ook om hem stiller te maken, dwz langzamer laten draaien.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Mijn harde schijf ff dimmuhhh
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/21, 13:03:16 »
Citaat van: DPC
Ik weet niet of het nog gebruikt word, maar vroeger kon je op de site van de fabrikant een bootfloppy downloaden om de schijf te controleren en vaak ook om hem stiller te maken, dwz langzamer laten draaien.
Langzamer laten draaien kan nooit.
Je kan wel instellen dat de koppen om te lezen/schrijven langzamer of in ieder geval anders bewegen.
Op die manier verminder je het ratelen. Het zoemen van de schijf wat veroorzaakt wordt door het draaien kan je niet verminderen.