Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu  (gelezen 3802 keer)

Mumbuntu

  • Gast
Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Gepost op: 2009/03/18, 22:13:14 »
Vol goede moed begonnen met Ubuntu, maar de moed begint al aardit in de schoenen te zakken  :'( wanneer ik niet eens het net op kan en dat is toch wel het eerste item waar ik me mee bezig houdt voor ik me verder in Linux ga storten: het internet op kunnen!

Probleemstelling:

Ik heb een Casema kabelmodem in de meterkast en deze is zonder tussenkomst van routers rechtstreeks bedraad naar mijn PC.
Mijn aparte windows PC werkt (anders kan ik dit forum immers niet op...)
Mijn speciaal geconfigureerde Ubuntu-PC (voorganger voornoemde) is schoon geïnstalleerd, maar de netwerkverbinding werkt niet en uit de help-functie wordt ik niet wijzer.

De scan in het terminal venster zegt iets in de trand van:"Sorry, scanned 3 interfaces...."

Ik heb ook geen idee wat ik met Auto eth0 aan moet of hoe die VPN-connection in te stellen.
Alle blijft lichtgrijs, ook Auto eth1, welke verwijst naar een extra netwerkkaart om te zien of het niet aan de onboard ethernetkaart zou kunnen liggen.

Iemand ervaring met deze eerste stap?!  ???

Offline ivo

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/18, 22:28:20 »
Vol goede moed begonnen met Ubuntu, maar de moed begint al aardit in de schoenen te zakken  :'( wanneer ik niet eens het net op kan en dat is toch wel het eerste item waar ik me mee bezig houdt voor ik me verder in Linux ga storten: het internet op kunnen!


Start een terminal en tik in
ifconfig -a
en copy-paste het resultaat hier.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Mumbuntu

  • Gast
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/18, 22:44:56 »
Ik krijg een heel verhaal, maar hoe krijg ik dat in hemelsnaam van die ene PC op deze?!
Ik zit hier elke keer die monitor en toetsenbordkabels heen en weer te steken >:(

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/19, 10:31:59 »
Ik weet niet of het bij Casema ook zo is, maar bij Ziggo (voorheen @Home) moet je de computernaam aanpassen om verbinding te krijgen als je de computer rechtstreeks op de modem aansluit (onverstandig).

 
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

si4u

  • Gast
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/19, 16:56:00 »
probreer is om een vast ipadres in te stellen?
mogen er meerdere pc's aan het modem hangen?
heb je al geprobeerd om de kabel van jou windows pc in je ubuntu pc te doen?
of netwerkkaart switchen?

Haha zit ik je foto te bekijken zie ik dat je pc exact het zelfde heet als bij mij thuis
ik heet ook martin en mijn account is ook martin@martin-desktop XD

Mumbuntu

  • Gast
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/19, 19:52:19 »
Er hang maar één PC aan het modem Of de Windows PC OF de Ubuntu PC
Netwerkkaarten switchen help niet.
Beide PC's hebben onboard LAN en die Ubuntu PC heeft een extra LAN-kaartje om te proberen.

Vat IP adres? welke dan???

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 21:06:52 »
Hoe krijgt je XP computer zijn IP? is dat een vast IP adres of krijgt ie het via DHCP?
En is het een LAN adres (10.0.***.*** of 192.168.***.*** )? Zo ja dan kun je als vast adres voor je Ubuntu machien een IP proberen dat er vlak naast ligt.

*edit*
Ik zie dat casema nu ook Ziggo is, dus de kans dat je de computernaam moet aanpassen om op het netwerk te komen (zoals bij voorheen @home) is zeker niet klein.
Kijk naar de computernaam van je XP machien en pas die van de Ubuntu machien aan zodat die dezelfde naam heeft als je XP machien.
Let wel, dit werkt alleen als je zonder router werkt. en er dus maar 1 computer op de modem zit.
Beter is het om met een router te werken zodat de router het contact met de modem onderhoudt, (doormiddel van zijn hostnaam) en je met de aangeloten computers vrij bent om een naam te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 21:12:18 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mumbuntu

  • Gast
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/19, 21:15:47 »
Ik heb e.e.a. middels een PRT SCR uit windows gehaald.....

Computernaam "ASRock" moet ik dus ook ergens kwijt in Ubuntu?!

[verwijderd door de beheerder]
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 21:21:47 door Mumbuntu »

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/19, 21:21:19 »
Ik zie een leeg blad?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mumbuntu

  • Gast
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/19, 21:26:17 »
Ik heb e.e.a. overgeschreven en zal die handel even overprikken in mijn Ubuntu-patient en dan kijken wat ik waar in kan voeren...
(wel lastig twee PC's en maar een monitor en toetsenbord!!! :-[)
Maar goed....

Offline woteb

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/19, 21:30:41 »
Ik heb e.e.a. middels een PRT SCR uit windows gehaald.....

Computernaam "ASRock" moet ik dus ook ergens kwijt in Ubuntu?!
In een terminal: sudo gedit /etc/hostnameIn dat bestandje kun je jouw computernaam veranderen, opslaan en herstarten.

Even een toevoeging die misschien van groot belang is: Op een netwerk moet iedere computernaam UNIEK ZIJN!!! Is dat niet het geval, dus als er twee of meer computers met -DEZELFDE- naam aanwezig zijn dan krijg je gegarandeerd problemen.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 21:58:44 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/19, 21:39:06 »
Ik zie een leeg blad?


Gewoon bestand uitpakken, dan zit er in de map word/media een bestand image1.png :D

Mumbuntu, hint als je een screenshot wilt opslaan, dat hoeft niet in een word document (Bij voorkeur niet). Je kunt gewoon een screenshot maken met prnt scn, en dan plakken in mspaint. Opslaan als .jpg, dan heb je niet zo groot bestand.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/19, 21:40:59 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/19, 21:47:46 »
Ik zie een leeg blad?


Gewoon bestand uitpakken, dan zit er in de map word/media een bestand image1.png :D



Thnx... daar was ik nou nooit zelf op gekomen. Weer wat geleerd.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Mumbuntu

  • Gast
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/19, 21:53:08 »
Goh, nooit opgekomen zeg, scheelt weer een hoop gedoe met Office.......
Volgende screenshot zal beter zijn guy's!

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/19, 22:01:08 »
Ik zie een leeg blad?


Gewoon bestand uitpakken, dan zit er in de map word/media een bestand image1.png :D



Thnx... daar was ik nou nooit zelf op gekomen. Weer wat geleerd.

Dit kan zo bij OpenDocumentFormat (odt, ods, odp, etc) en bij OpenXML (docx, pptx, xslx)

Is ook wel eens handig een een hoop plaatjes uit een document te kopieren. Staan netjes in een mapje bij elkaar

En dan maar mensen zeuren dat ze .odt niet kunnen openen :P
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/19, 22:15:27 »
@woteb
Daarom had ik al gezegd dat het alleen werkt als er maar 1 computer op de modem zit.

On Topic.
Die naam ASrock is wel een vreemde naam. Is dat niet de naam van het moederbord?
Wie kan er even zeggen waar de hostnaam in XP te vinden is?
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline woteb

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/19, 22:29:04 »
@woteb
Daarom had ik al gezegd dat het alleen werkt als er maar 1 computer op de modem zit.

On Topic.
Die naam ASrock is wel een vreemde naam. Is dat niet de naam van het moederbord?
Wie kan er even zeggen waar de hostnaam in XP te vinden is?


Toch kan mijn toevoeging die ik heb gemaakt. Want er zijn genoeg mensen die in deze valkuil kunnen trappen als ze binnen een netwerk de computernaam willen veranderen.

Deze computer ==> Rechtermuisknop ==> eigenschappen ==> een van de volgende tabbladen geeft je computernaam weer (ik doe dit even uit m'n hoofd omdat ik niet meer met XP werk).
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/19, 22:41:22 »

Toch kan mijn toevoeging die ik heb gemaakt. Want er zijn genoeg mensen die in deze valkuil kunnen trappen als ze binnen een netwerk de computernaam willen veranderen.


Zeker is je waarschuwing op zijn plaats. Er zijn al valkuilen genoeg om in te trappen bij het netwerken ;)

"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Netwerkverbinding direct na installatie Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/20, 09:56:07 »
Ik heb even voor je ge-Google'd http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1272099
Het schijnt dat je modem het mac adres onthoudt van de computer. Dus als je er een andere computer aanhangt zou je de modem even moeten resetten om dit mac adres te wissen.

Het zou dus een stuk handiger werken als je een router/switch achter het modem zet die dan het kontact met de modem onderhoudt.
Vervolgens kun je dan op die router/switch iedere computer aansluiten die je maar wil en die zou dan van de router een IP adres krijgen via DHCP.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)