Ondersteuning > Internet en draadloos

Permanente vliegtuigmodus na laatste update Ubuntu 18.04

(1/4) > >>

MKe:
Hoi,

Ik ben normaal best handig met Ubuntu, maar nu weet ik het ff niet meer.
Na de laatste update die ik vandaag heb geinstalleerd staat Ubuntu in de vliegtuig modus en ik kan hem er niet af krijgen. Dit is een oude asus K53T.
Ik heb rfkill geprobeerd:

--- Code: ---$ rfkill list all
0: phy0: Wireless LAN
    Soft blocked: yes
    Hard blocked: yes

$ rfkill unblock all
$ rfkill list all
     Soft blocked: no
    Hard blocked: yes

--- Einde van code ---

Ik krijg dus de softblock wel weg, maar dat heeft geen effect want hij blijft hard blocked. Ik heb nog nooit een vliegtuigstand-switch op deze computer gezien, tenzij het Fn+F2 is, maar die toetsen combinatie heeft geen effect.
Ik heb ook al een oudere kernel geprobeerd, maar dat werkte ook niet.

Iemand een idee?

Pjotr:
Installeer inxi, maak het terminalvenster schermvullend om afgebroken regels te voorkomen en geef eens de uitvoer van:

--- Code: ---inxi -Fxz
--- Einde van code ---

En ook van:

--- Code: ---iwconfig
--- Einde van code ---

--- Code: ---lsusb
--- Einde van code ---

--- Code: ---lspci
--- Einde van code ---

Marqeaux:
Heb je recentelijk wijzigingen aangebracht in je BIOS/UEFI? Of deze recentelijk voorzien van een recentere flash? Of is het een dualboot met Windows, en zijn dáár recentelijk wijzigingen in aangebracht die de werking van je draadloze kaart hebben gemodificeerd?

DeBaas:
poging 1
reset je BIOS naar default,
Mogelijk moet je daarna secureboot uit en/of CSM inschakelen.

poging 2
Zet de PC uit, verwijder netsnoer en accu, druk een aantal malen op de aan/uit toets, sluit alles weer aan.

Poging 3
Installeer Windows inclusief de drivers van de ASUS website, schakel de WiFi en USB in.
Herstart daarna de/een Linux versie.

Marqeaux:

--- Citaat van: DeBaas op 2020/02/02, 00:04:31 ---poging 1
reset je BIOS naar default,
Mogelijk moet je daarna secureboot uit en/of CSM inschakelen.

poging 2
Zet de PC uit, verwijder netsnoer en accu, druk een aantal malen op de aan/uit toets, sluit alles weer aan.

Poging 3
Installeer Windows inclusief de drivers van de ASUS website, schakel de WiFi en USB in.
Herstart daarna de/een Linux versie.

--- Einde van citaat ---

Dat was zo ongeveer waar ik uiteindelijk ook naartoe wilde met mijn vraagstelling. Maar ik wil, voordat MKe aan deze handelingen toe komt, ook even laten checken of de volgende terminalcommando zaken weer los trekt:

--- Code: ---echo "options asus_nb_wmi wapf =4" | sudo tee /etc/modprobe.d/asus-nb-wmi.conf
--- Einde van code ---

Daarna laptop opnieuw opstarten, en daarna met "rfkill list all" weer even kijken of dit het probleem opgelost heeft en de harde blokkade eraf is?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie