Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").  (gelezen 1004 keer)

Offline Beekhof

  • Lid
Het terug vinden van (door stommitijd) verloren heeft me veel tijd gekost.
Maar uiteindelijk bleken de "recovery" programma's PhotoRec en Foremore onovertreffelijke resultaten op te leveren.
Echter een waarschuwing, voor fot liefhebbers, is lijkt mij op zijn plaats, zie bijlage.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #1 Gepost op: 2015/11/27, 20:33:50 »
Ook in-typen vereist meer oplettendheid mijnerzijds: met fot liefhebbers bedoelde ik foto liefhebbers
en verloren ... slaat op verloern files, sorry.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #2 Gepost op: 2015/11/28, 18:27:11 »
28-11-2015 Mijn ervaring met Data Recovery programma PhotoRec (onderdeel van TestDisk);

Het “file-recovery” programma levert toch niet zo'n overzichtelijk resultaat!
Alles wordt verdeeld over een (groot) aantal folders: “recup_dir.X” met X een oplopend waarden en in iedere folder een verzameling van files met diverse extensies (zoals jpg, png, doc, pdf,.....).

Overzichtelijker wordt het door (zoals bij Foremost) folders te maken voor die diverse extensies.
Dit kan d.m.v. de Terminal commando's (voor jpg afbeeldingen):

$ mkdir jpg-FILES
$ mv recup_dir.*/*.jpg jpg-FILES
(later kunnen  de dan lege “recup_dir.X” weggegooid worden.

Hiermee komen de terug gevonden verzameling jpg-files in een enkele folder.
Op dezelfde wijze kunnen alle soorten files overzichtelijk bij elkaar genomen worden, door jpg in bovenstaand commando te vervangen door de betreffende extensie (png, gif, pdf, …. 

Offline wowo

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #3 Gepost op: 2015/11/28, 19:02:43 »
Vaak zijn de exif gegevens van de foto's (als die er waren) nog intact na zo'n operatie.
Je kan dan hiermee de foto's verder sorteren mbv maakdatum. Je kan hiervoor bv het programma py-renamer (softwarecentrum) of commandline programma exiftool voor gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 2015/11/28, 19:07:19 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline siegi

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #4 Gepost op: 2015/11/28, 19:34:16 »
In geval je data moet terughalen op een ext4 filesystem met journal is extundelete een oplossing
Dit werkt door het terugdraaien van het journal, en is veel sneller en het resultaat is ook overzichtelijker.

Heb je er ooit zelf eens een foutje mee hersteld.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #5 Gepost op: 2015/11/28, 20:55:46 »
Zo bestaat er voor het ntfs file-system <ntfsundelete>, werkte bij niet naar tevredenheid.


Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #6 Gepost op: 2015/11/29, 10:17:38 »
Ja Beekhof.Ik weet er alles van,kreeg alleen maar  f nummers voor de belangrijke zaken en allerlei andere namen er achter.Die f nummers lopen dus in de miljoenen als het een grote schijf is!En dan moet je ze allemaal weer hernoemen en sorteren wat je wel wil houden en wat niet en waar.Dat is bij mij ook een enorme taak geweest!En dan denk je dat je een hele hoop foto's hebt,maar dan staat er weer een t voor en zijn het thumbnails van die foto's.Kan je die weer er uit gaan schiften..Pfoe!
Wat er wel wordt uit geschift zijn de muziekbestanden,zo wel mp3 als flag wordt het aan gegeven,dus dat is wel mooi.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #7 Gepost op: 2015/11/29, 10:51:51 »
Lowlands: Dank voor je precieze beschrijving van een langdurende actie om toch wel je (soms nostalgische) foto's weer terug te zien.
Ik vraag mij nog wel even af wat "exfix" kan betekenen om sneller onderscheid te kunnen maken tussen foto's en icoontjes (thums...).
Inderdaad wordt er soms op foto's de datum vermeld, dat zou de kwestie wel heel erg gemakelijker maken.
Heb echter geen ervaring met dat programma of werkwijze.

Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #8 Gepost op: 2015/11/29, 12:27:54 »
Daar kan ik je niet bij helpen,geen ervaring.Ik heb het op de monnikenmanier gedaan..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Ervaring met het terug vinden van verloren bestanden ("deleted files").
« Reactie #9 Gepost op: 2015/11/29, 14:07:26 »
Foto's van een digitale camera hebben altijd EXIF metadata. Deze JPG's kan je heel makkelijk uitfilteren met exiftool. Zit standaard in de repositories.