Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virusscanner  (gelezen 16801 keer)

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Gepost op: 2006/11/14, 15:07:22 »
ik wil niet paranoia doen, maar ben de laatste paar dagen veel muziekjes aan het downloaden via het ed2k-netwerk, en ik vind het op een of andere manier toch wel veilig als er af en toe een virusscanner door mijn pc waait. weet iemand goeie scanners? ik heb ergens -ubuntulinux from novice to proffesional- gelezen dat virusscanners voor linux ontzettend duur zijn. welke de schrijver precies bedoelde weet ik niet, heb het boek uitgeleend

Offline Roland

  • Lid
    • http://www.black-wrangler.nl
virusscanner
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/14, 15:11:53 »
Kijk hier maar eens http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=136064&highlight=avg , en het is nog gratis ook ;)
Ubuntu user #12040 ;)

Offline siegi

  • Lid
virusscanner
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/14, 16:07:35 »
Ik zou je er echt niet druk om maken hoor, al de crack serials die ik voor windows nodig heb zoek ik ook mooi onder ubuntu op en nog nooit last gehad.  Zolang je niets als root uitvoert.  
Je moet je natuurlijk ook weer niet te veilig voelen denk maar aan de laatste nvidia driver lek,  toen had je zelf geen root nodig om een systeem te verneuken.

Er bestaan wel een paar programma's voor rootkits. bv chkrootkit.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virusscanner
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/14, 16:15:09 »
en rkhunter

Offline Kev

  • Lid
virusscanner
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/14, 16:15:39 »
Citaat van: leoquant
en rkhunter
Gebruik bijde eens om de 2 weken.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/14, 16:34:33 »
wat is een rootkit precies??

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
virusscanner
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/14, 16:36:11 »
Citaat van: nils holkerson
wat is een rootkit precies??
wikipedia is toch handig :) http://nl.wikipedia.org/wiki/Rootkit
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Kev

  • Lid
virusscanner
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/14, 16:38:07 »
Citaat van: nils holkerson
wat is een rootkit precies??
Grootste bagger.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

ikzelf

  • Gast
virusscanner
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/14, 16:59:17 »
als ik rkhunter gebruik, dan krijg ik een warning! :(
* Filesystem checks
   Checking /dev for suspicious files... -e                      [ OK ]
   Scanning for hidden files...-e                                [ Warning! ]
---------------
 /dev/.tmp-22-64
/dev/.tmp-22-0
/dev/.static
/dev/.udev
/dev/.initramfs
/dev/.initramfs-tools /etc/.pwd.lock
/etc/.java
---------------
Please inspect:  /dev/.tmp-22-64 (block special (22/64))  /dev/.tmp-22-0 (block special (22/0))  /dev/.static (directory)  /dev/.udev (directory)  /dev/.initramfs (directory)  /etc/.java (directory)

virusscanner
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/14, 17:04:12 »
Ik zou je echt geen zorgen maken over virussen en dergelijke. Je moet natuurlijk altijd oppassen, maar momenteel ben je met Ubuntu als besturingsyssteem zeer zeer veilig :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusscanner
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/14, 17:08:19 »
Goeie tip, mannen! Snel ff beide rootkit-progjes ge

Offline Soul-Sing

  • Lid
virusscanner
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/14, 17:19:08 »
sophos rootkit scanner gratis!!

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/14, 17:20:55 »
dit zijn dus van die dingen, waar ik veel van leer op dit forum, ik maar denken dat geen enkel virus met ubuntu aan kan, maar blijken er wel weer evt. andere gevaren te zijn! zijn er nog meer van dit soort gevaren waar ik meer van moet weten?

ik heb wel eens van bastille gehoort, een systemhardener. hoe beveiligt dit je systeem extra naast je firewall? we hebben het er wel eens over gehad in een vorig topic, maar daar werd het me niet echt duidelijk en op wiki kom ik alleen een franse gevangenis tegen die niet werkte

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusscanner
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/14, 17:34:24 »
@Leoquant: bedankt, ga ik proberen!

@Nils: tja, ook voor een rootkit geldt, dat-ie zich alleen kan installeren met wortelrechten. Dus ook daartegen ben je in Linux een stuk beter beveiligd dan in Windows.

Maar wij Linuxmannen zijn allemaal parano

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/14, 17:44:59 »
ik hou wel van paronide veiligheid, ook al valt er bij mij toch niks te halen waar ze wat mee kunnen, maar goed. wisten jullie trouwens dat al het e-mail-, sms- en telefoon verkeer dat je dagelijks hebt ergens wordt opgeslagen? niet de inhoud maar wel wie er met wie connecties heeft.
j
e kan je e-mail verkeer omzeilen door een provider te nemen die buiten de VS en de EU gevestigd is, maar dan moeten je vrienden dit ook doen....
of met z'n allen 1 e-mail account nemen waarvan ieder het wachtwoord kent en nooit een mailtje versturen....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusscanner
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/14, 17:45:52 »
Zie je wel! Je bent

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/14, 17:52:45 »
lol:) ik het is leuk om loopjes in "het" systeem te vinden

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Reactie #17 Gepost op: 2006/11/14, 18:01:36 »
@ its me,
ik krijg dezelfde melding? iets om ons druk over te maken? of kan dit een bug zijn?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
virusscanner
« Reactie #18 Gepost op: 2006/11/14, 18:59:24 »
Citaat van: nils holkerson
je kan je e-mail verkeer omzeilen door een provider te nemen die buiten de VS en de EU gevestigd is, maar dan moeten je vrienden dit ook doen....
of met z'n allen 1 e-mail account nemen waarvan ieder het wachtwoord kent en nooit een mailtje versturen....
je kan via eender welke mail header mails versturen en met bv. TOR (daar is leoquant nogal grote fan van) of proxy's blijf je volledig anoniem
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

nils holkerson

  • Gast
virusscanner
« Reactie #19 Gepost op: 2006/11/14, 19:21:45 »
nederland tapt meeste communicatielijnen af vergeleken met de rest van de wereld, ik heb geen bron maar een vriend van me die momenteel bij de AIVD aan het soliciteren is vertelde me dat.

Offline Dave

  • Lid
virusscanner
« Reactie #20 Gepost op: 2006/11/14, 21:00:32 »
Citaat van: Masuran
Ik zou je echt geen zorgen maken over virussen en dergelijke. Je moet natuurlijk altijd oppassen, maar momenteel ben je met Ubuntu als besturingsyssteem zeer zeer veilig :)
het is natuurlijk wel handig als je een cd brand voor je kids of vrienden dat die bestanden geen virussen bevatten.

Offline Soul-Sing

  • Lid
virusscanner
« Reactie #21 Gepost op: 2006/11/15, 08:46:16 »
@pjotr

torpark is voor windows. tor voor windows/linux.
torpark gebruik ik niet hoor. dit ter geruststelling.....:D
( en TOR gebruik ik nauwlijks)

deafcon1

  • Gast
virusscanner
« Reactie #22 Gepost op: 2006/11/15, 14:16:51 »
Citaat van: pjotr123
de AIVD, de CIA en de Mossad niet achter!
Zegt NSA je iets?Echelon?Die jongens geven niets om wat voor versleuteling dan ook!Hebben ook systemen in Nederland staan,keurig onzichtbaar in Google Earth.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
virusscanner
« Reactie #23 Gepost op: 2006/11/15, 14:19:37 »
Citaat van: deafcon1
Zegt NSA je iets? Echelon? Die jongens geven niets om wat voor versleuteling dan ook! Hebben ook systemen in Nederland staan, keurig onzichtbaar in Google Earth.
Maak Leon nou niet bang.....!

 :-)

Groet, Pjotr.

budster

  • Gast
virusscanner
« Reactie #24 Gepost op: 2006/11/15, 14:28:07 »
Citaat van: nils holkerson
ik hou wel van paronide veiligheid, ook al valt er bij mij toch niks te halen waar ze wat mee kunnen, maar goed. wisten jullie trouwens dat al het e-mail-, sms- en telefoon verkeer dat je dagelijks hebt ergens wordt opgeslagen? niet de inhoud maar wel wie er met wie connecties heeft.
j
e kan je e-mail verkeer omzeilen door een provider te nemen die buiten de VS en de EU gevestigd is, maar dan moeten je vrienden dit ook doen....
of met z'n allen 1 e-mail account nemen waarvan ieder het wachtwoord kent en nooit een mailtje versturen....
Dat is dan ook makkelijk te herleiden, daarbij iemand die zijn mail binnenhaalt zal ook automatisch door de header de verzender bekend maken. Met z'n alle 1 mail adres schiet ook niet op, 10 verschillende IP adressen die op een account inloggen is ook verdacht. En dan ook nog mail binnenhalen waarvan je zelf de verzender bent.

Hoe je het bijvoorbeeld kan doen is zwaar encrypte text data (bijvoorbeeld met PGP) in media bestanden te verstoppen en die via P2P  of via youtube te verspreiden.