Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows XP installeren naast Ubuntu  (gelezen 15486 keer)

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Gepost op: 2008/06/19, 15:13:51 »
Beste allemaal,

Ik heb al een aantal malen met ubuntu liggen spelen e.d. en gisteren na de zoveelste problemen met windows besloten om permanent op ubuntu over te gaan voor al mijn dagelijkse dingen op een aantal games na. Met wine kan ik helaas nog niet de games spelen die ik wel graag erop wil hebben.

Gisteren heb ik Ubuntu geinstalleerd. Vandaag wilde ik daarnaast nog XP installeren middels een dual boot o.i.d. Maar de XP installatie herkent de schijf niet. Tevens was ik vergeten te partitioneren.

Is het nu nog mogelijk om een 2de partitie uit de bestaande schijf en is het dan tevens mogelijk om daar XP op te installeren. Of moet ik echt ubuntu met alles wat er nu al opstaat weer verwijderen?

Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/19, 15:17:04 »
Er wordt aangeraden om eerst XP te installeren en daarna ubuntu.
Napoleon, don't be jealous 'cause I've been chatting online with babes all day. Besides, we both know that I'm training to become a cage fighter.

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/19, 15:23:04 »
Ok, maar is het wel mogelijk om nu nog XP te installeren, nu ik toch al ubuntu erop heb staan?

Volgende probleem is namelijk dat hij de harde schijf niet kan lezen/herkent tijdens de installatie van XP.

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/19, 16:19:21 »
Ja, tuurlijk is het mogelijk. het is gewoon net iets moeilijker dan andersom.

Wat je moet doen is het volgende:
Je download Gparted Live CD (http://gparted.sourceforge.net/) en je start je pc daarmee op. Dit is een programma waarmee je partities kan aanmaken en dergelijke. Je zorgt dat je een primaire partitie aanmaakt in een bestandsformaat dat Windows kan lezen, dus FAT, FAT32 of NTFS. Als je Windows XP kiest, raad ik altijd NTFS aan. Zodra deze partitie bestaat kan je daarop Windows XP installeren.

Het probleem dat je nu nog zal tegenkomen is dat je computer enkel in Windows op wil starten omdat het Grub Menu weg is. Dit kan je repareren met een simpele Linux Live CD (een Ubuntu CD bvb) door daarmee Grub te herinstalleren. Hoe dat net moet vind je hier:
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu
Het is het tweede puntje dat voor jou van belang is! :)

Hopelijk heb ik je wat geholpen!
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/19, 16:33:45 »
Citaat van: Bail Hope
Ja, tuurlijk is het mogelijk. het is gewoon net iets moeilijker dan andersom.

Wat je moet doen is het volgende:
Je download Gparted Live CD (http://gparted.sourceforge.net/) en je start je pc daarmee op. Dit is een programma waarmee je partities kan aanmaken en dergelijke. Je zorgt dat je een primaire partitie aanmaakt in een bestandsformaat dat Windows kan lezen, dus FAT, FAT32 of NTFS. Als je Windows XP kiest, raad ik altijd NTFS aan. Zodra deze partitie bestaat kan je daarop Windows XP installeren.

Het probleem dat je nu nog zal tegenkomen is dat je computer enkel in Windows op wil starten omdat het Grub Menu weg is. Dit kan je repareren met een simpele Linux Live CD (een Ubuntu CD bvb) door daarmee Grub te herinstalleren. Hoe dat net moet vind je hier:
http://computertip.googlepages.com/grubinubuntu
Het is het tweede puntje dat voor jou van belang is! :)

Hopelijk heb ik je wat geholpen!
Dank je!

Ik ga het meteen uitproberen en post hier straks het resultaat van.

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/19, 22:49:38 »
Misschien ben ik stom ofzo. Maar heb per ongeluk alles verwijderd. Magoed, alles dus verwijderd en nieuwe partities gemaakt. Een Fat32 en een NTFS om te proberen. Deze ook geformateerd.

Maar de XP installatie kan de schijven niet zien. "Unknown Disk"

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/20, 10:11:05 »
Citaat van: danny112
Misschien ben ik stom ofzo. Maar heb per ongeluk alles verwijderd. Magoed, alles dus verwijderd en nieuwe partities gemaakt. Een Fat32 en een NTFS om te proberen. Deze ook geformateerd.

Maar de XP installatie kan de schijven niet zien. "Unknown Disk"
Help?

Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/20, 11:28:57 »
Handig he zo'n Live=cd :D

Goed, je gaat weer opstarten met Gparted.

Maak nu een partitie van 15 Gig voor win-XP.
Dit MOET een primaire partitie zijn.

De rest van de HD doe je nix mee.

Ook met de nieuw gemaakte partitie doe je nix, niet formateren of wat dan ook.

Pc nu rebooten met de XP cd erin en dan XP installeren op die 15 Gig.

hierna Ubuntu op de resterende vrij ruimte installeren met de gewenste indeling.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/20, 13:07:47 »
Citaat van: Gandyman
Handig he zo'n Live=cd :D

Goed, je gaat weer opstarten met Gparted.

Maak nu een partitie van 15 Gig voor win-XP.
Dit MOET een primaire partitie zijn.

De rest van de HD doe je nix mee.

Ook met de nieuw gemaakte partitie doe je nix, niet formateren of wat dan ook.

Pc nu rebooten met de XP cd erin en dan XP installeren op die 15 Gig.

hierna Ubuntu op de resterende vrij ruimte installeren met de gewenste indeling.
Hallo,
Exact gedaan wat u zei, alleen als ik de pc boot met xp cd dan herkend hij de disk niet. "Unknown disk" (There is no disk in this drive)
Alvast bedankt.

Offline commandoline

  • LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/20, 13:14:47 »
Aangezien je toch al je data kwijt bent, zou ik zo te werk gaan:

1. Start gparted en verwijder alles.
2. Start de xp-cd en maak in de lege ruimte een partitie van bijv. 15gb.
3. Geef aan dat je daarop xp wilt installeren.
4. Als XP geinstalleerd is, start je de ubuntu installatie. Geef aan dat je ubuntu wilt installeren in de lege ruimte. Ubuntu maakt dan automatisch een opstartmenu waar je kan kiezen tussen Xp en Ubuntu

Succes!
Marten

Offline HapsHash

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/20, 13:42:40 »
Is het nu gelukt??

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/06/20, 17:34:20 »
Citaat van: commandoline
Aangezien je toch al je data kwijt bent, zou ik zo te werk gaan:

1. Start gparted en verwijder alles.
2. Start de xp-cd en maak in de lege ruimte een partitie van bijv. 15gb.
3. Geef aan dat je daarop xp wilt installeren.
4. Als XP geinstalleerd is, start je de ubuntu installatie. Geef aan dat je ubuntu wilt installeren in de lege ruimte. Ubuntu maakt dan automatisch een opstartmenu waar je kan kiezen tussen Xp en Ubuntu

Succes!
Marten
Dank je voor reactie.
stap 1 uitgevoerd, dan krijg ik te zien unallocated 232.88 GiB
stap 2 krijg ik bij het keuze menu om een drive te selecteren. bovenstaande foutmelding "Unknown disk" There is no disk in this drive.

Citaat van: HapsHash
Is het nu gelukt??
Helaas stopt het daar dan ook weer :(

Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/06/20, 23:42:56 »
Idd een beetje zinloos commandoline  ??
Lees eens wat ik voorstelde ?

@danny112
Hmz zit zo te denken ??
Je hebt niet toevallig SATA ??

Want in dat geval moet je de windo cd booten en bij de melding SATA drivers installeren ( ik dacht op F6 ) drukken.
Dan de floppy erin met de SATA drivers en deze in het geheugen laden.

Nu zal windootje wel de HD herkennen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/06/21, 00:26:42 »
Citaat van: Gandyman
Idd een beetje zinloos commandoline  ??
Lees eens wat ik voorstelde ?

@danny112
Hmz zit zo te denken ??
Je hebt niet toevallig SATA ??

Want in dat geval moet je de windo cd booten en bij de melding SATA drivers installeren ( ik dacht op F6 ) drukken.
Dan de floppy erin met de SATA drivers en deze in het geheugen laden.

Nu zal windootje wel de HD herkennen.
SATA is met die dikke rode kabel toch? Ja dat heb ik.
Echter is mijn pc dusdanig nieuw dat men het niet nodig achte om een floppydrive erin te zetten...was toch maar ouderwets zeiden ze...

Maargoed hij vraagt specifiek om een floppy bij die optie heb hem net geprobeert. Is er een oplossing hiervoor?

Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/06/21, 01:52:44 »
Hoeft niet perse een dikke rode kabel te zijn hoor ??

SATA heeft een klein stekkertje en ISE heeft een 42 polige lange stekker.

De linker is IDE en de rechter is SATA.
(in dit geval ook rode kabel)

Jwel het is zeer wel mogelijk dit zonder floppy te doen.
Je kan de drivers van je moederbord slipstreamen in een nieuwe cd tesamen met windo.
Je kan hiervoor 2 proggies gebruiken, AutoStreamer. Voor de kenners onder ons dit is het kleine broertje van AutoPatcher.

Het is in principe bedoelt om bijv. sp1 en sp2 bij te voegen maar je kan ook drivers en andere zaken bijvoegen.

ff ter verduidelijking.
Je kopieerd de windo cd in dit proggie en voegt dan andere zaken bij, zoals in dit geval SATA drivers.

In het ergste geval zal je in de winkel een floppy dirve moeten kopen, a €8.- :P
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/06/21, 09:59:34 »
Citaat van: Gandyman
Hoeft niet perse een dikke rode kabel te zijn hoor ??

SATA heeft een klein stekkertje en ISE heeft een 42 polige lange stekker.
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:CnSpS_nSlpHNfM:http://forums.techguy.org/attachments/114783d1188769549/ata-sata.gif
De linker is IDE en de rechter is SATA.
(in dit geval ook rode kabel)

Jwel het is zeer wel mogelijk dit zonder floppy te doen.
Je kan de drivers van je moederbord slipstreamen in een nieuwe cd tesamen met windo.
Je kan hiervoor 2 proggies gebruiken, AutoStreamer. Voor de kenners onder ons dit is het kleine broertje van AutoPatcher.

Het is in principe bedoelt om bijv. sp1 en sp2 bij te voegen maar je kan ook drivers en andere zaken bijvoegen.

ff ter verduidelijking.
Je kopieerd de windo cd in dit proggie en voegt dan andere zaken bij, zoals in dit geval SATA drivers.

In het ergste geval zal je in de winkel een floppy dirve moeten kopen, a €8.- :P
Hehe, thanks, ik heb inderdaad een SATA. Moet ik ff naar de winkel om cd's te kopen de laptop vanwaar ik dit nu type heeft helaas geen dvd brander *zucht* maar ik ga het proberen en volgende week zal ik posten of het gelukt is, moet namelijk naar een kuuroord nu hehe (A)
Nogmaals mijn dank :)

Offline Kogacarlo

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/06/21, 19:14:37 »
Danny112 ik zou je willen vragen om niet steeds het laatste bericht te quoten.
Als lezer (ik lees deze draad ook) ben je veel tijd kwijt met het lezen van berichten die je al gelezen hebt.
Ubuntu op een stickie

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/06/21, 19:56:02 »
Citaat van: Kogacarlo
Danny112 ik zou je willen vragen om niet steeds het laatste bericht te quoten.
Als lezer (ik lees deze draad ook) ben je veel tijd kwijt met het lezen van berichten die je al gelezen hebt.
Beste lid met 3 posts :),

Als je een qoute ziet staan weet je dat het al om een eerder gepost bericht gaat. Met quotes geef ik enkel aan op wie ik specifiek een reactie geef.

Raar dat ik dit op meerdere forums zo zie gebeuren, ik ben zelf ook beheerder van een groot jongeren forum waar dit ook gebeurd. Nog nooit iemand zien klagen.

Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/06/21, 20:09:18 »
nu zie je dat met Ubuntu het leven toch gemakkelijker is.
Trouwens, vanaf xp sp2 wordt, sata ondersteund. Ik heb er geen problemen mee en ook een SATAII schijf.

Arvid

Offline Kogacarlo

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/06/23, 02:50:44 »
Door alle quotes scroll ik me een muisarm maar je moet het zelf maar weten.
Suc6 met je SATA perikelen. Ik had die ook twee jaar geleden. En ook met F6 en een floppie geregeld.
Slipstreamen kan ook en een recentere XP downloaden kan ook (maar dat mag ik geloof ik niet zeggen) ;)
Ubuntu op een stickie

Offline Mikkel

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/06/23, 12:57:50 »
Citaat van: danny112
Citaat van: Kogacarlo
Danny112 ik zou je willen vragen om niet steeds het laatste bericht te quoten.
Als lezer (ik lees deze draad ook) ben je veel tijd kwijt met het lezen van berichten die je al gelezen hebt.
Beste lid met 3 posts :),

Als je een qoute ziet staan weet je dat het al om een eerder gepost bericht gaat. Met quotes geef ik enkel aan op wie ik specifiek een reactie geef.

Raar dat ik dit op meerdere forums zo zie gebeuren, ik ben zelf ook beheerder van een groot jongeren forum waar dit ook gebeurd. Nog nooit iemand zien klagen.
Beste danny112, ook al heb ik niet zo erg veel berichten gepost ;), ik ben het wèl eens met Kogacarlo. Want ook ik lees hier en ook ik scroll me suf.

Je hebt gelijk als je zegt dat het posten van een quote bedoeld is om aan te geven op wiens bericht je reageert. Het posten van een quote van dertig regels, terwijl je reageert op slechts één opmerking/vraag/zin in die quote van dertig regels, zorgt er alleen maar voor dat de lezers van zo'n thread zere vingers krijgen van het scrollen.  En misschien jouw berichten dan maar niet meer lezen. En dat is een beetje vervelend, want stel nou dat één van die afhakers het antwoord had geweten op jouw vraag........... :P

Dat jij nog nooit opmerkingen hebt gekregen over de lappen tekst die je op je jongerenforum quote, zegt me niets. Je zult die jongeren ook niet snel horen over de 'taalvaardigheden' van andere posters, denk ik. Als iemand daar al een opmerking over durft te maken wordt dat ongetwijfeld afgedaan met een 'Zeur niet zo, iedereen weet toch wat ik bedoel?!'
En dus staat een dergelijk forum vol berichten die bestaan uit één lange zin zonder hoofdletters en leestekens en moet een beetje kritische lezer maar wat beter z'n best doen om te begrijpen waar het over gaat.

Het zal waarschijnlijk teveel gevraagd zijn, gezien je reactie naar Kogacarlo toe, maar áls je dan zo nodig steeds berichten moet quoten die pal boven het jouwe staan, knip dan eens datgene waarop je niet reageert uit zo'n quote en laat alleen dat staan wat belangrijk is. ;)

Ik ben met opzet begonnen met jouw hele bericht als quote, maar met déze 'verknipte' quote:
Citaat van: danny112
Met quotes geef ik enkel aan op wie ik specifiek een reactie geef.
had jij óók precies geweten waarop ik reageerde. Toch? ;)


Sorry voor het inbreken in deze thread, maar ik kon het niet laten te reageren. ;)

Offline mcgyver

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/06/23, 18:43:59 »
+1

Bovendien lijkt "beste lid met 3 posts" krenkend bedoeld (ondanks de smiley). Krenken en beledigen doen we hier niet, nergens voor nodig.

Als je je punt wil maken neem ik aan dat je daarvoor goede argumenten kan vinden. Ik zie aan je schrijven dat je daar slim genoeg voor bent, gebruik die argumenten dan ook. "Niemand heeft nog geklaagd" lijkt me geen goed argument.

Trouwens: Welkom hier (als niemand dat nog gezegd had)... and make the most of it.

danny112

  • Gast
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/06/23, 21:03:42 »
@kogacarlo: Slipstream en een recentere versie gedownload met sp3, helaas blijft het probleem zich voortdoen.

@mikkel: You got a point, mijn excuses.

@mcgyver: Niet krenkend bedoeld, carlo mocht het zo overkomen mijn excuses daarvoor.  En nee niemand had dat nog gezegd..hehe..dank je. :)


Al met al probleem helaas nog niet verholpen ondanks de drivers. Hmmm.

Offline HapsHash

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/06/23, 21:21:13 »
ik heb het al eerder gezegt lowlevel format zoek naar "SeatoolsDOS207EURO.iso" binnen 5 minuten kan je
Win XP er op zetten
M.v.g.

Offline mcgyver

  • Lid
Windows XP installeren naast Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2008/06/23, 22:27:14 »
Hè? Met slipstream moet ie lukken. Is je slipstream goed gedaan? Juiste drivers voor moederbord gebruikt? Welk moederbord heb je?

ehhh, recentere versie gedownload? We helpen hier niet met illegale zaken. Bovendein kan de fout dan ook aan die cd liggen. Met die cracks weet je het maar nooit.