Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer inloggen op Ubuntu  (gelezen 7932 keer)

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Gepost op: 2007/09/30, 16:08:37 »
Ik heb de upgrade Gutsy Gibbon uitgevoerd en nu krijg ik direct na het inloggen de volgende melding:

Uw Persoonlijke map is ingesteld als '/home/richard', maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap '/' als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij uw een 'veilige modus'-sessie gebruikt.

Ik krijg hier dan de keus uit Ja en Nee. Bij het kiezen van nee kom ik direct weer in hetzelfde inlogscherm en bij het klikken op ja krijg ik de volgende fouten:

Uw bestand $HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.

Na het klikken op OK krijg ik de volgende melding:

Uw sessie is beeïndigd binnen 10 seconden. Als u zichzelf niet heeft afgemeld, is er waarschijnlijk een installatieprobleem of uw schijf is vol. Probeer met een veilige-modus-sessie aan te melden om te kijken of u het probleem kunt verhelpen.

Heeft iemand een idee hoe ik de boel weer op kan starten, zodat ik niet alles kwijt ben (o.a. mijn mail e.d.)? Ik heb geen idee wat ik hiermee aan moet en kan er op internet niet veel over vinden waar ik wat mee kan. Ik ben niet zo bekend met de terminal commando's.

Alvast bedankt,

Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/09/30, 16:26:53 »
Kijk eens via de live-cd... Misschien heb je perongeluk je home-dir verplaatst of hernoemd...

 - SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/09/30, 16:27:39 »
als je op ctrl + alt +f1 drukt krijg je een shell. Kijk daar eens in /home/richard kijk ook eens naar de rechten met ls -a -l
Als het bestaat de rechten wijzigen met chmod a+rx /home/.dmrc

Offline raggar

  • Lid
    • fietsen naar Tibet
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/09/30, 16:28:39 »
Citaat van: SeySayux
Kijk eens via de live-cd... Misschien heb je perongeluk je home-dir verplaatst of hernoemd...

 - SeySayux
Je was me voor :)

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/09/30, 19:06:08 »
Citaat van: raggar
als je op ctrl + alt +f1 drukt krijg je een shell. Kijk daar eens in /home/richard kijk ook eens naar de rechten met ls -a -l
Als het bestaat de rechten wijzigen met chmod a+rx /home/.dmrc
Dit heb ik geprobeert, ik kom dan in een terminalscherm en daar vliegt constant de volgende melding door het beeld, waardoor ik dus niet kan inloggen:

device-mapper: table: 254: 2: linear: dm-linear: Device lookup failed

Citaat van: SeySayux
Kijk eens via de live-cd... Misschien heb je perongeluk je home-dir verplaatst of hernoemd...
Als ik eenmaal met de LiveCd heb opgestart, wat moet ik dan voor stappen nemen?

Thnx,
eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Mario

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/09/30, 20:00:10 »
Denk dat dit het simpelste is (ben geen expert) PC(geen live cd) opstarten en grub-menu recovery-mode kiezen
indien je grafisch wil werken tik je in de shell "startx" in
zoek daarna je home map en controleer vermelde bestanden door rechts te klikken en eigenschappen te kiezen
zo kun je grafisch je rechten bekijken en veranderen indien nodig
PC:Intel dual core 6600 2.4Ghz-Abit AB9-nvidia GeForce 9600 GT-
dual-boot : Debian Lenny - Windows 7
Alle beschrijvingen van de werkelijkheid zijn tijdelijke veronderstellingen

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/09/30, 20:43:56 »
Citaat van: mario
Denk dat dit het simpelste is (ben geen expert) PC(geen live cd) opstarten en grub-menu recovery-mode kiezen
indien je grafisch wil werken tik je in de shell "startx" in
zoek daarna je home map en controleer vermelde bestanden door rechts te klikken en eigenschappen te kiezen
zo kun je grafisch je rechten bekijken en veranderen indien nodig
Als ik bovenstaande probeer kom ik in een terminalvenster en daar gebeurt exact hetzelfde:

device-mapper: table: 254: 2: linear: dm-linear: Device lookup failed

Iemand nog een ander idee?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

hosti

  • Gast
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/09/30, 23:57:26 »
Van hetgene ik lees staan  je rechten op /home niet goed. 'k heb dit jaren geleden al een paar keer gehad onder Suse destijds. Dit is excliciet gerelateerd met je kernel... die moet eruit.

Enfin, eerst maar redden wat er te redden is:
....als je boot met je live-CD (pakweg knoopix), kan je dan ergens je vorige /home/ terugvinden? (Ik neem aan dat je je /home niet gewist hebt bij het installeren door bv. gebruik te maken van sudo apt-get dist-upgrade)

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/01, 10:57:24 »
Citaat van: hosti
Van hetgene ik lees staan  je rechten op /home niet goed. 'k heb dit jaren geleden al een paar keer gehad onder Suse destijds. Dit is excliciet gerelateerd met je kernel... die moet eruit.

Enfin, eerst maar redden wat er te redden is:
....als je boot met je live-CD (pakweg knoopix), kan je dan ergens je vorige /home/ terugvinden? (Ik neem aan dat je je /home niet gewist hebt bij het installeren door bv. gebruik te maken van sudo apt-get dist-upgrade)
Wat ik gedaan heb om de upgrade uit te voeren is het volgende:

$ sudo apt-get update
$ sudo apt-get dist-upgrade

Ik heb voor zover ik weet geen dingen verwijderd...

Ik zit momenteel op mijn werk, ik zal zodra ik thuis ben (vanavond rond 9 uur) even proberen op te starten vanaf de liveCD om te kijken of ik de /home nog terug kan vinden.

Bedankt voor de hulp,
eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/02, 08:59:30 »
Gisteravond heb ik opgestart vanaf de LiveCD. De partitie die ik voor /home gereserveerd had is via Gnome Partitie Beheer nog gewoon zichtbaar en er is 2GB in gebruik, dus het lijkt erop dat de data nog aanwezig is, maar ik heb geen idee hoe ik dit nu weer koppel aan mijn profiel.

Iemand nog een hint?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/02, 11:22:56 »
Maak je gebruik van evms, de logical volume manager, Raid of NTFS-3g?
Ik vond 2 bugs die daarmee te maken kunnen hebben:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/evms/+bug/115616
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.22/+bug/119915

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/02, 12:37:20 »
Ik heb idd op Feisty NTFS-3g geinstalleerd en dit voor de upgrade niet verwijderd...

Zou hier het probleem in kunnen zitten?? En nog belangrijker, kan ik het verhelpen zonder mijn data te verliezen??

Alvast bedankt,
eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/02, 15:49:49 »
Ik ben nu ook opnieuw aan het installeren omdat ik ook niet meer kon inloggen, er was ook iets mis met mijn home dir.
er stond dat hij kde enzo niet meer kon starten.
maar mijn home dir stond er nog gewoon met alles erop en eraan :| wel vaag hoor

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/02, 22:28:27 »
Als het er nog is moet er toch ook een manier zijn om die homedrive weer te koppelen, misschien d.m.v. de LiveCD???

Iemand een tip hoe ik dit aan moet pakken?

Alvast bedankt,
eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

JimZ

  • Gast
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/03, 02:19:02 »
Ik ga me niet mengen in de discussie hoe dit op te lossen maar als je via de Live-CD je /home directory nog kunt benaderen dan zou ik om te beginnen zekerheidshalve de data daarin naar een veilige plaats (externe schijf, DVD) kopieëren en pas daarna het probleem te lijf gaan.

En als je /home directory op een aparte partitie staat (nou ga ik me er toch mee bemoeien merk ik) dan kun je ook altijd nog een verse install doen en daar je bestaande /home partitie in opnemen. Toch?

Gr,
Jim

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/03, 07:31:51 »
Ik zie alleen de partitie die als /home gebruikt heb, ik weet nie hoe ik die data daarop verder kan benaderen.
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/03, 16:55:28 »
Is er een manier hoe ik bijvoorbeeld met behulp van de LiveCD de rechten op de home-folder kan controleren en evt. goed zetten zodat ik met de reeds geinstalleerde ubuntu versie weer in zou kunnen loggen?

Alvast bedankt,
eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

JimZ

  • Gast
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/03, 21:29:09 »
Als je van de live CD opstart dan kun je in de menubalk bovenaan via "places/computer" al je partities zien. Een dubbelklik opent die dan.

Zoek daar dus de partitie waar je /home directory op staat en kijk wat je dan te zien krijgt.

Als het goed is vindt je daar dan o.a. je mailboxen, adresboek, favorieten, documenten etc.

Wel zorgen dat ook de verborgen bestanden worden weergegeven.

Zoals ik al zei, stel ze eerst veilig op een andere plek en vervolgens kun je met een rechtsklik
op het icoontje van die partitie op het tabblad "rechten" de instellingen veranderen.

Voor dat laatste moet je waarschijnlijk nautilus wel met root-rechten starten.


Gr,

Jim

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/04, 14:32:21 »
Ik ga een poging doen zodra ik weer thuis ben. Bedankt voor alle hulp tot nu toe...
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/04, 21:09:46 »
Ik ben nu opgestart vanaf de LiveCD. Ik heb vanuit de terminal de filebrowser gestart met het commando "sudo nautilus" en zie de drive staan, maar als ik deze dubbelklik kom ik er niet en krijg de volgende foutmelding:

Unable to mount the selected volume.
error: device /dev/hdc1 is not removable

error: could not execute pmount
Ik kan met een rechtermuisklik op de schijf wel bij het rechtentabblad komen, maar heb nog geen ervaring met het zetten van dergelijke rechten in linux. Mijn vraag is nu dus: Hoe kan ik de juiste rechten op deze partitie zetten en deze koppelen aan mijn account waar ik nu niet mee kan inloggen omdat de home-partitie niet gekoppeld kan worden.

Gr. eXtreem
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/04, 21:32:31 »
hmz pmount is eigenlijk bedoeld voor apparaten die van de pc afgehaald kunnen worden en niet voor HDtjes

En hier gaan we weer he ?
Mount is bedoeld voor de root en dat ben jij op dit moment niet want dit word niet standaard in Ubuntu gezet. :P (oude disc )

En pmount is bedoeld voor alledaagse gebruikers.

goed dit kan je wel oplossen hoor ?

Typ maar eens in de terminal 'man pmount' .

Daar lees je dat er gemound word door de pmount.allow file uit te lezen en hier staat op dit moment die HD ( hdc1) in bij jouw.
Die moet je dus ff met de hand erin kloppen.
sudo gedit /etc/pmount.allowof gebruik nano of vi wat jij makkelijk vind.
nu scrol je naar het einde van die file en zet je erbij:
/dev/hdc1Nu de file opslaan.

en nu kan je wel die partitie mounten en of word die partitie gemound bij het opstarten.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2007/10/04, 21:55:22 »
Ik kan nu inderdaad de complete partitie weer benaderen. Het is inderdaad mijn homedir nog volledig in tact.

Dan nu waar het dus om gaat:
Op dit moment ben ik opgestart vanaf de liveCD. Op mijn PC draaide Ubuntu 7.06, welke ik geupgrade heb naar 7.10. Vanaf dat moment kan ik niet meer inloggen met de volgende foutmeldingen:

Citaat
Uw Persoonlijke map is ingesteld als '/home/richard', maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap '/' als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij uw een 'veilige modus'-sessie gebruikt.

Ik krijg hier dan de keus uit Ja en Nee. Bij het kiezen van nee kom ik direct weer in hetzelfde inlogscherm en bij het klikken op ja krijg ik de volgende fouten:

Uw bestand $HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaard-sessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten: 644 hebben. De $HOME map moet eigendom zijn van de gebruiker en mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers.

Na het klikken op OK krijg ik de volgende melding:

Uw sessie is beeïndigd binnen 10 seconden. Als u zichzelf niet heeft afgemeld, is er waarschijnlijk een installatieprobleem of uw schijf is vol. Probeer met een veilige-modus-sessie aan te melden om te kijken of u het probleem kunt verhelpen.
De laatste melding verteld me dat de toegansrechten niet goed staan, hoe krijg ik deze rechten goed, zodat ik met geupgrade versie van Ubuntu op kan starten?
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2007/10/04, 22:12:44 »
was ff weg :P

HERSTEL DOE NOG FF NIX ANDERS DAN DIT LEZEN

Hmz het probleem is 2 ledig lijkt me he ???
Ik vermoed dat je home dir '/home/richard' op een andere partitie staat.
De huidige home dir die aangemaakt is bij die distupgrade is leeg en behoord niemand toe blijkbaar.

Wanneer dit zo is dan kan je de oude /home dir mounten aan die home dir. die nu niet lijkt te bestaan.

Ik denk dat je het beste eerst een '/home/richard'  home dir kan aanmaken.

Nu is die welliswaar leeg maar dat geeft niet.

Daarna moet die originele 'richard' die nu op die andere partitie staat gemound worden aan die '/home/richard' die je net gemaakt hebt.

Ik mot hierover ff denken ...

dat rechten verhaal lost zichzelf op of lossen we de harde manier wel op.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline eXtreem

  • Lid
Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2007/10/04, 22:18:14 »
Citaat van: Gandyman
Ik mot hierover ff denken en ondertussen kan je kijken of je dit kan voorbereiden en die '/home/richard'  kan aanmaken.

dat rechten verhaal lost zichzelf op of lossen we de harde manier wel op.
Ik heb ook /dev/hda1 in de pmount.allow gezet en kan nu ook deze openen. Heb via de terminal met sudo nautulis de filebrowser gestart en zo een map "richard" aan kunnen maken in de /home die daar al in staat.

Ik ben nog steeds opgestart vanaf de LiveCD.

Bedankt voor alle tijd en moeite die je er in steekt...

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

Kan niet meer inloggen op Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2007/10/04, 22:35:31 »
OWK we gaan voor de herkansing.

Ik zag dat ik te laat was met mijn Herstel maar dat geeft niet die zooi kan je altijd verwijderen of misschien nu misbruiken :P

Doe nu precies alles hieronder neerzet,
Die '/home/richard' zou een subdirectorie worden en dat WILLEN WE NIET.
We houden het dus gewoon bij /home


Doe hetvolgende om nogmaals te checken.
Je moet zelf even kijken met de opdracht :[/color]sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je oude /home staat.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hdc1 moeten zijn ???


Maak een nieuwe /home en mount de oude /home partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
1.mkdir /homemount de oude /home partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdc1 /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
2. sudo gedit /etc/fstab3. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdc1       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdc1 ziet staan de hdc1 veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

4. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdc1 on /home type ext3 (rw)hdc1 is hier een voorbeeld want ik zit niet achter jouw computer
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Wat jij vergeten was is dat je een aparte /home had en die weer opnieuw moest mounten.
Grapje om nooit meer te vergeten :P

Er is dus in wezen helemaal nix aan de hand.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D