Ondersteuning > Programmeren

programmeren lukt nog steeds niet

<< < (3/3)

profoX:
Leendert: ik gebruik Qt's Designer ja. Die is vanzelfsprekend wel open source en gratis. Het pakket heet qt4-designer en zit in de main branch van de repositories, dus je zou het wel moeten kunnen vinden.

PyQt4 heeft ook een Python compiler voor de bestanden die je hebt gemaakt met Qt's Designer. Het programma heet "pyuic4" en bevindt zich in het pakket pyqt4-dev-tools. Je kan eventueel ook de XML file die je gemaakt hebt met Qt's Designer on-the-fly inlezen zonder het te compileren met pyuic4. Ligt er maar net aan wat je eisen zijn :)

PS: let op dat je Qt 4 gebruikt, die is véél moderner/beter dan Qt 3

Double12:
Mensen, wat ik niet helemaal snap is dit: ik dacht dat Glade gewoon GTK-code genereert die je zeg maar in de broncode van je programma plakt. Maar blijkbaar is het toch niet zomaar te lezen als GTK-code, want je moet wel allemaal Glade-headers en -verwijzingen toevoegen.

Trouwens, is er, behalve dat het meer werk is, echt een belangrijk nadeel aan zelf QT-code schrijven ipv het te laten doen door de designer?

profoX:

--- Citaat van: Double12 ---Mensen, wat ik niet helemaal snap is dit: ik dacht dat Glade gewoon GTK-code genereert die je zeg maar in de broncode van je programma plakt. Maar blijkbaar is het toch niet zomaar te lezen als GTK-code, want je moet wel allemaal Glade-headers en -verwijzingen toevoegen.

Trouwens, is er, behalve dat het meer werk is, echt een belangrijk nadeel aan zelf QT-code schrijven ipv het te laten doen door de designer?
--- Einde van citaat ---
Meer werk, moeilijker om het "goed" te doen (beetje vervelend om in code een layout te schrijven d.m.v. QLayout, zeker als je achteraf weer wat dingen moet toevoegen/verwijderen in de layout, en zonder QLayout is je venster niet resizable, ofwel moet je handmatig resize-code schrijven, en dat is niet van deze tijd)
En tot slot is scheiding van GUI en code altijd een goed idee, vind ik.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie