Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] installatie libdvdcss2 en w32codecs mislukt  (gelezen 852 keer)

Offline plek

  • Lid
[opgelost] installatie libdvdcss2 en w32codecs mislukt
« Gepost op: 2008/03/09, 12:56:29 »
Nog steeds bezig met het doorgronden van Ubuntu 7.10 heb ik laatst als test enkele DVD's afgespeeld: sommige deden het in geen enkele speler, andere in de ene wel en in de andere weer niet. Daarom veel topics over de voors en tegens van Totem, XMMS, VLC en wat al niet gelezen, maar helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Wel heb ik begrepen dat het kennelijk noodzakelijk is (voor bijna alle spelers?) om libdvdcss2 en w32codecs te installeren. Aan de hand van het boek "Probleemloos overstappen op Linux" heb ik dat geprobeerd, maar dat is niet gelukt, zie hieronder de schermweergave.

alpha@alpha-PC:~$ sudo apt-get install libdvdcss2
[sudo] password for alpha:
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
Pakket libdvdcss2 is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket libdvdcss2 heeft geen installeerbare kandidaat

alpha@alpha-PC:~$ sudo apt-get install w32codecs
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd      
Reading state information... Klaar
Pakket w32codecs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron
E: Pakket w32codecs heeft geen installeerbare kandidaat
alpha@alpha-PC:~$

Wat moet ik doen? ALvats dank voor de hulp.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/27, 11:31:10 door plek »

installatie libdvdcss2 en w32codecs mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/09, 12:58:10 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline siegi

  • Lid
installatie libdvdcss2 en w32codecs mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/09, 13:04:55 »
het is hierbij belangrijk dat men medibuntu bronnen toevoegt.

Offline plek

  • Lid
installatie libdvdcss2 en w32codecs mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/23, 12:34:05 »
Ja asilnevs, die handleiding (http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/m … stalleren/) had ik wel doorgenomen, maar het onderdeel "beveiligde DVD's afspelen" had ik nog niet uitgevoerd. Dat heb ik nu dus wel gedaan, en het installeren van libdvdcss2 en w32codecs is volgens mij gelukt (en dus ook het toevoegen van medibuntu-bronnen).

Om te testen of het allemaal werkte heb ik de volgende DVD's geprobeerd (allemaal legaal en officieel):
1. Best of BBC-detectives - Waking the dead (afl. Burn-out)
2. Jurassic Park
3. Bruce Springsteen & The E-street band - Live in Barcelona
4. KAYAK - Merlin
5. Bottom - Serie twee (BBC comedy)
6. The day after tomorrow

Totem
DVD 2, 3, 4, en 6 speelden probleemloos af.
Bij 1 en 5 was het enige dat kwam een stukje van 8 sec over de leeftijdsgrens van de film. Via "Film-> Schijf Burn-out afspelen" komt de volgende melding: "Totem kan dit type media (dvd) niet afspelen omdat het niet de juiste plugins heeft of van de schijf te kunnen lezen."
VRAAG: wat kan ik daar aan doen?

Gxine
Geen enkele DVD was afspeelbaar. Na een klik op de afspeelknop gebeurde er niets. Wat ik verder probeerde leverde steeds de volgende melding op: "The xine engine failed to start. No input plugin was found. Maybe the file does not exist or cannot be accessed, or there is an error in the URL."
VRAAG: heb ik iets over het hoofd gezien of verkeerd gedaan?

MPlayer
Geen enkele DVD was afspeelbaar. Een klik op de startknop gaf de volgende melding: "Failed to open /tmp/fallout.wma".
VRAAG: heb ik iets over het hoofd gezien of verkeerd gedaan?

VLC
Alle DVD's waren afspeelbaar.
Vreemd is wel dat als ik op de afspeelknop klik, er een scherm met tabbladen verschijnt waar ik op OK moet klikken (na een eventuele keuze bij de tab Disk).
VRAAG: Kan ik dat vermijden, of moet ik iets anders kiezen?

Mijn probleem is dus in zoverre opgelost - waarvoor dank aan de hulptroepen - dat ik nu een player heb gevonden die de test heeft doorstaan, namelijk VLC. Opvallend is trouwens dat met VLC de DVD's echt aan het begin beginnen en de DVD-menu's goed zijn te benaderen. Met Totem is beide niet het geval, is mijn ervaring nu.