Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Mint 9 KDE...  (gelezen 3654 keer)

Offline Pisces75

  • Lid
[Opgelost] Mint 9 KDE...
« Gepost op: 2011/02/16, 17:12:23 »
Hallo allemaal...

Zie zo... Linux Mint 9 staat op de laptop =D ( een dual boot installatie met Vista )
Nu wilde ik net met behulp van Software Manager Muon installeren.
Maar Muon word niet gevonden door de Software Manager.

Nu weet ik dat ik door middel van een sudo commando Muon kan installeren.
Maar wat ik niet (zeker) weet is hoe ik dat doe met een sudo commando.

Ik start de terminal dan typ ik sudo apt-get install muon ? Ja... om de terminal te gebruiken zie ik enorm tegen op!!!

Heb net Vista weer in orde en Mint 9 draait er nu naast ik wil de besturingssystemen niet weer in de war hebben... Wat vast gaat gebeuren met mijn gepruts LOL ;)


« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 16:31:15 door Pisces75 »
Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Re: Mint 9 KDE
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/16, 18:02:04 »
Je kan dat ook via het pakketbeheer. In Mint weet ik het niet (Ubuntu 10.10 is het Synaptic) daarvoor zit je in het verkeerde forumonderdeel; maar soit.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/16, 18:07:47 »
Bij Mint hoef je niet per se Muon te installeren, die heeft nl. standaard synaptic en een software manager. Daar kan je alles prima mee doen.
Bij Kubuntu is dat een ander verhaal  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/16, 19:08:37 »
Ik zal er aan denken als ik mijn systeem weer op orde heb
De tranen lopen me nu echt over de wangen...

Het zal toch niet weer compleet formateren worden van de HD... Inclusief Windows... dat ik net weer uptodate heb.

Ik kom mijn eigen systeem niet meer in. Kan mijn accountnaam in Pruts veranderd worden...  =D :evil: hahahaha

Nadat er updates zijn geinstalleerd moest ik me opeens aanmelden terwijl ik bij het installeren van Mint toch duidelijk heb aan gegeven dat ik AUTOMATISCH aan gemeld wilde worden.
Dus ik lekker aan het donderjagen in het systeem... nu heb ik waarschijnlijk het slotje in het geavanceerde gedeelte niet weer weg gehaald.
Ik denk dat ik mijn systeem op slot heb gezet.

Ik probeer er nu in te komen via recovery modes, resume, normale opstartprocedure hervatten.
Nu krijg ik te zien Linux Mint 9 Isadora *Satellite.. tty1Satellite.. login:               ( *Satellite.. is computernaam maar niet de volledige naam...)
Dan typ ik in: mijn gebruikersnaam gevolgd door enter
wachtwoord:   gevolgd door enter

Login timed out after 60 seconds

en weer: Nu krijg ik te zien Linux Mint 9 Isadora *Satellite.. tty1Satellite.. login:

Nou... pffff even bijkomen van deze (on)gein... en straks maar weer lekker formatteren... en herinstalleren.

Groeten van een Digibeet en een ongeloooofelijke prutser. ( Geef het zelf maar toe voordat ik het van een ander hoor en ik weer heetgebakerd achter de pc zit...)




Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/16, 19:34:10 »
HO! STOP! WACHT!!!!! ALS LAATSTE HOOP: http://www.thc1.nl/ubuntu/wachtwoord-vergeten.html

Re: Mint 9 KDE
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/16, 20:41:01 »
En daarbij, als je op mijn site had gelezen over Muon, had je kunnen lezen dat 10.04 (waar Mint 9 KDE op gebaseerd is) Muon niet in de pakketbronnen heeft. 10.10 en Mint 10 ook niet overigens, maar daar zijn wel pakketten voor beschikbaar.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/16, 20:45:33 »
En daarbij, als je op mijn site had gelezen over Muon, had je kunnen lezen dat 10.04 (waar Mint 9 KDE op gebaseerd is) Muon niet in de pakketbronnen heeft. 10.10 en Mint 10 ook niet overigens, maar daar zijn wel pakketten voor beschikbaar.

Dat van Muon kan aan een eerdere onduideljkheid mijnerzijds naar de TS toe liggen, dat ligt niet per sé aan het lezen van jouw site  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Mint 9 KDE
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/16, 21:12:14 »
Ow oke, nou zelfs dan zou het geen ramp zijn, maar het was meer een hint van: "lees nog eens goed wat er staat" ;)
Maar hoe dan ook, het is oke ;)

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/16, 22:33:23 »
@ tiempjuuh, Dat is het nou net ik heb mijn account op slot gezet! Ik kan er niet meer in. ( Commentaar van mijn broer: Das knap  =D )
Dus geen wachtwoord vergeten... die staat netjes opgeschreven.

Maar...

Ik kreeg een helder moment... heb ergens gelezen dat ik, de gebruiker, beperkte rechten heb in het account.
Dat de Root (de administrator) alle rechten heeft. ( Linux starter??? waarbij ik voor het eerst kennis maakte met dit besturingssysteem??? )

Heb nu in het aanmeldscherm ingevuld: root enter, geen respons.
2e poging: root en toen wachtwoord. gevolgd door een enter...
Yes!!! ik zat weer in mijn systeem.
Ik heb in systeeminstellingen, geavanceerd, gebruikersbeheer, mijn "gewone account" weer ingeschakeld.

Opnieuw opgestart en Yes!!! ik zit weer in mijn eigen account. En dat zonder Google of andere informatie bronnen

Nu uitvissen hoe ik dat wachtwoord vragen uitschakel bij het aan zetten van de computer... dat ie weer gewoon automatisch aanmeld.

==============================================================================

Okee... weer ontopic dus over Muon...

@ Vistaus... Nee dit kwam niet door je site ;) Muon was ook niet de oorzaak...

@ Asphyxia... Heb Synaptic inmiddels gevonden... ga hem eens proberen





« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 00:41:23 door Pisces75 »
Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/17, 00:40:46 »

Nu uitvissen hoe ik dat wachtwoord vragen uitschakel bij het aan zetten van de computer... dat ie weer gewoon automatisch aanmeld.


Ook dit is opgelost...

Nu nog een kleinigheid hoop ik.

Als ik op de uitknop druk sluit het systeem af... In Ubuntu daar in tegen krijg ik een afmeld menu te zien, met o.a uitschakelen en herstarten.
Waar stel ik in dat ik ook in Mint dit afmeld menu te zien krijg?

 ???

Edit: Ook gelukt  :) Om het afmeldmenu te krijgen in Linux Mint... even wat andere instellingen gepakt en weer terug gezet op de oude instelling: Afmelddialoog openen. Hierna werkte deze optie ineens wel...
Ondanks dat deze instelling er al stond...

Volgens mij heb ik deze dingen toch goed zelf opgelost...
Ook het grote probleem... Niet meer kunnen inloggen door dat mijn gebruikersaccount op slot stond.

Reacties en tips blijven welkom... maar wat mij betreft is dit opgelost
« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 01:01:13 door Pisces75 »
Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Mint 9 KDE
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/17, 01:27:43 »
Reacties en tips blijven welkom...

Nou, ik heb wel een reactie......... =D 
Jij zet normaal gesproken de pc/laptop zó uit.........?

Citaat
Als ik op de uitknop druk sluit het systeem af...


Zo ja, dan ook nog een tip =D =D , en wel om dat voortaan te doen via klikken op dat icoon op het (bovenste) paneel en daarin 'Afsluiten' te kiezen. Is beter voor de hardware. ;)

Offline Pisces75

  • Lid
Re: Mint 9 KDE... wat mij betreft is dit opgelost
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/17, 01:47:30 »
@ Mikkel...

Normaal gesproken zet ik mijn systeem niet zo uit...
Meestal klik ik toch op het Kickoff menu, dan verlaten, afsluiten. ( De Windows methode om het maar even zo te noemen...)

Maar omdat je in Ubuntu door op de uitknop te drukken een mooi menu te zien krijgt... en zodoende wat muisklikken en bewegingen minder gemaakt worden...  ;) Heb ik dat ook in Mint geprobeerd.

Maar bij de eerste pogingen kreeg ik dat menu niet te zien.

Nu is het dus gelukt dat ik ook in Mint het afmeldmenu krijg als ik op de uitknop druk.
Kan ik op de middelste optie klikken om af te sluiten... ( In Ubuntu is het inderdaad de bovenste knop...)

Dus om kort te zijn ik gebruik eigenlijk niet gauw de uitknop om de boel uit te zetten...

Waarschijnlijk reageer ik nu veel te serieus op je berichtje... maar das beter dan geen reactie terug geven:)

Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Mint 9 KDE... wat mij betreft is dit opgelost
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/17, 07:22:05 »
Oke, als dit opgelost is: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/. En voor het auto aanmelden: Beheer(of voorkeuren)_Aanmeldscherm

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Mint 9 KDE... wat mij betreft is dit opgelost
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/17, 19:33:58 »
Waarschijnlijk reageer ik nu veel te serieus op je berichtje...

Nou, mijn reactie was toch ook echt wel een serieuze, hoor. ;)  Er zijn mensen die een externe harde schijf of usb-stick verwijderen door simpelweg de usb-stekker uit de pc/laptop te trekken, dus als ik dan lees dat jij op de uit-knop drukt om het systeem uit te zetten, neem ik aan dat je dat élke keer doet. En tja, je vroeg zelf of iemand nog een reactie/tip had, duzzzzzzzz.................  =D

Offline Pisces75

  • Lid
Re: [Opgelost] Mint 9 KDE...
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/18, 02:02:10 »
@ Mikkel,

Ik waardeer je tip ook :)
Maar in dit geval was het dus echt zoeken naar het afmeld menu.
Ik denk dat ik dat misschien een beetje vaag omschreven heb...

Tja... eens gaat dat mis en ben je de gegevens kwijt... Hardware veilig verwijderen en dan op het station klikken...
Tenminste zo is het in windows... ( Ben net aan de Linux... en wat ik nu mee gemaakt heb deze dagen...
Ondanks de "problemen" waar ik tegen aan loop is het leuk!!!
Zit regelmatig te grijnzen achter de pc =D Wel veel uit zoeken en proberen omdat het toch verschilt van Windows maar aan de andere kant veel vriendelijker is dan Windows.

En heel eerlijk? Ik had door moeten gaan toen ik kennis maakte met Ubuntu 8.10. Maar ik was er blijkbaar nog niet klaar voor.
Laptop is inmiddels helemaal Linux. En ik zit nu het meeste achter de laptop waar Linux ( Ubuntu 10.10 ) op draait.
 Het is nu tenminste leuk om achter de pc/laptop te gaan zitten. En dat was eerlijk gezegd vanaf het eerste moment zo toen ik Ubuntu op de laptop had staan. Ik was weg van dit besturingssysteem. Ik heb Ubuntu 10.10, Kubuntu 10.10 gekregen... Xubuntu, Linux Mint 8 KDE en Gnome, Mint 9 KDE en Gnome, Mint 10 Gnome allemaal op cd/dvd liggen inmiddels:-)...
Mijn favorieten; de twee versies die nu draaien: Mint 9 kde en Ubuntu 10.10.
Groet, Pisces75

Op naar de volgende uitdaging...;-)