Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10  (gelezen 1989 keer)

FrSu

  • Gast
Ik heb een dualboot met Win 7 op mijn HP Touch. In de komende tijd zal Win 7 automatisch een upgrade krijgen naar Win 10.

Is het te verwachten dat de dualboot dan geheel verdwenen is? Of moet slechts de grub hersteld worden?

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #1 Gepost op: 2015/07/19, 14:59:06 »
In de komende tijd zal Win 7 automatisch een upgrade krijgen naar Win 10.

Nee, er komt een knopje op de taakbalk te staan, dat is geen automatsche update.
Je moet zelf - actief - de opdracht tot upgrade geven.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #2 Gepost op: 2015/07/19, 15:43:48 »
Ok, dan kies ik er dus zelf voor. ;)

Maar is dan de dualboot weg, of alleen de grub?

Ik meende dat bij de overgang van 8 naar 8.1 dit ook het geval was.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #3 Gepost op: 2015/07/19, 15:48:00 »
Als dat al zo zou zijn: met boot-repair is grub zo hersteld. just easy, het loopt allemaal zo'n vaart niet.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #4 Gepost op: 2015/07/19, 15:56:01 »
Hier nuttige info over boot-repair https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #5 Gepost op: 2015/07/19, 16:04:07 »
Dank voor de link, RikRik, heb ik al eens gebruikt. Kun je in de Live USB sessie installeren en dan de reparatie doen.

Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #6 Gepost op: 2015/07/19, 16:18:06 »
Offtopic:
Waarom wil je over naar Win 10?

1. Win 10 heeft features die Win 7 niet heeft en ik nu erg vaak mis.
2. Huh? ???   Tien is toch meer beter dan 7...?
3. Tis gratis hè...  8-)   (hmmmm....waarom eigenlijk....  :| )
 

;)

« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 16:20:27 door VuurVosje »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #7 Gepost op: 2015/07/19, 16:30:45 »
Offtopic:
Waarom wil je over naar Win 10?

1. Win 10 heeft features die Win 7 niet heeft en ik nu erg vaak mis.
2. Huh? ???   Tien is toch meer beter dan 7...?
3. Tis gratis hè...  8-)   (hmmmm....waarom eigenlijk....  :| )
 

;)
Optie 4: omdat het nieuw is en je bent nieuwsgierig :-) 

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #8 Gepost op: 2015/07/19, 16:33:42 »
5. omdat je bij de helpdesk van een heel groot bedrijf werk  :rolleyes:

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #9 Gepost op: 2015/07/19, 16:37:58 »
Ik wil naar 10 omdat de gemiddelde win gebruiker allemaal moeilijke vragen gaat stellen en de computerhelpdesk ze (helaas) toch niet allemaal naar Linux krijgt.

« Laatst bewerkt op: 2015/07/19, 16:40:42 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #10 Gepost op: 2015/07/19, 16:46:11 »
Optie 4. Als het wat is hou ik het om bij te blijven en om zo nu en dan met een progje te kunnen werken die onder Linux niet kan werken of waarvoor ik geen vervanger kan vinden.

Zal er echter altijd een dualboot van maken, omdat ik privé eigenlijk alleen maar met Linux werk. Op mijn werk zit ik sowieso vast aan Win.

Offline Beekhof

  • Lid
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #11 Gepost op: 2015/07/20, 15:48:30 »
Volgende keuze vragen: Laat je W7 intakt en zet W10 als extra dual boot naast Ubuntu (wat toch wel "DE machine" blijft)?
Of toch MS plezieren en W7 weggooien?

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #12 Gepost op: 2015/07/20, 18:27:28 »
Mijn keuze: Ik wil Win 7 laten upgraden naar Win 10 en gelijk mijn dualboot behouden.

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/01, 08:33:21 »
Weet iemand wat er na de upgrade naar Win 10 met de Win 7 recovery partitie gebeurd? Is die dan ook aangepast naar Win 10?

Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/01, 10:04:10 »
Ik heb geen idee hoe de upgrade van W7 of 8.1 naar W10 zal gaan.
Ik verwacht dat de recovery partitie in orde zal blijven. Aangezien je een herinstallatie moet kunnen maken.

Echter de dualboot is een ander verhaal.
Het kan zijn dat je alleen grub moet herstellen.
Echter hoewel ik het niet verwacht kan het ook zijn dat er wat met de partitie indeling gebeurd. Dan is de kans groot dat de Linux partitie beschadigd kunnen raken.

Of er mensen meer duidelijke antwoorden kunnen geven weet ik niet. Ik verwacht dat niet veel andere het al uitgebreid hebben geprobeerd.
Zorg dus voor een goede back-up, probeer en deel de kennis.  :)

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #15 Gepost op: 2015/08/01, 10:09:10 »
Dualboot schijnt geen probleem te zijn volgens info in andere topics op ons forum over Win 10 en de upgrade. Maar ben wel benieuwd wat er nu met de recovery gebeurd. Heb al even wat gezocht maar nog niet gevonden.

Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #16 Gepost op: 2015/08/01, 10:22:13 »
Ik heb geen idee hoe de upgrade van W7 of 8.1 naar W10 zal gaan.
Ik verwacht dat de recovery partitie in orde zal blijven. Aangezien je een herinstallatie moet kunnen maken.

Echter de dualboot is een ander verhaal.
Het kan zijn dat je alleen grub moet herstellen.
Echter hoewel ik het niet verwacht kan het ook zijn dat er wat met de partitie indeling gebeurd. Dan is de kans groot dat de Linux partitie beschadigd kunnen raken.

Of er mensen meer duidelijke antwoorden kunnen geven weet ik niet. Ik verwacht dat niet veel andere het al uitgebreid hebben geprobeerd.
Zorg dus voor een goede back-up, probeer en deel de kennis.  :)
Ik heb gister geupgrade van W7 naar W10 en er gebeurde bij mij helemaal niets met grub m.a.w. alle ubuntu versies starten gewoon op.
Alleen staat er in grub nog W7 i.p.v. W10 :-)
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #17 Gepost op: 2015/08/01, 10:29:19 »
Ik heb geen idee hoe de upgrade van W7 of 8.1 naar W10 zal gaan.
Ik verwacht dat de recovery partitie in orde zal blijven. Aangezien je een herinstallatie moet kunnen maken.

Echter de dualboot is een ander verhaal.
Het kan zijn dat je alleen grub moet herstellen.
Echter hoewel ik het niet verwacht kan het ook zijn dat er wat met de partitie indeling gebeurd. Dan is de kans groot dat de Linux partitie beschadigd kunnen raken.

Of er mensen meer duidelijke antwoorden kunnen geven weet ik niet. Ik verwacht dat niet veel andere het al uitgebreid hebben geprobeerd.
Zorg dus voor een goede back-up, probeer en deel de kennis.  :)
Ik heb gister geupgrade van W7 naar W10 en er gebeurde bij mij helemaal niets met grub m.a.w. alle ubuntu versies starten gewoon op.
Alleen staat er in grub nog W7 i.p.v. W10 :-)

Heb je de upgrade via een download gedaan en deze op een USB gezet?

Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #18 Gepost op: 2015/08/01, 10:34:06 »
Ik heb niets op usb, cd of dvd gezet.

Wel heb ik de iso gedownload zodat ik later nog een keer schoon kan installeren.

Menu gevolgd en upgraden.

Op de lokale schijf wordt een map Windows.old bewaard.

Daarna kan je bij instellingen binnen een maand terug naar W7 en anders wordt de map verwijderd.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #19 Gepost op: 2015/08/01, 10:42:53 »
Op Tweakers.net wordt deze procedure geadviseerd:

Clean install procedure Windows 10 Upgrade is als volgt:

1. Je moet eenmalig een upgrade uitvoeren uit je huidige OS met de daarbij behorende geldige key.
2. Je maakt een ISO of USB met de media creation tool.
3. Je boot vanaf deze ISO en maakt een clean install. Tot tweemaal toe krijg je de vraag je productkey in te voeren van Windows 10. Hier kan je kiezen voor overslaan. Zorg dat je PC met internet verbonden is.
4. Windows 10 is na afronden van de installatie compleet geinstalleerd en geactiveerd. Zoals meerdere melden kijkt Windows niet echt meer na een productkey maar naar de systeem configuratie en wordt daarmee geactiveerd.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #20 Gepost op: 2015/08/01, 11:00:32 »
Ik heb niets op usb, cd of dvd gezet.

Wel heb ik de iso gedownload zodat ik later nog een keer schoon kan installeren.

Menu gevolgd en upgraden.

Op de lokale schijf wordt een map Windows.old bewaard.

Daarna kan je bij instellingen binnen een maand terug naar W7 en anders wordt de map verwijderd.

Sorry, maar dan begrijp ik niet hoe je de upgrade gedaan hebt. Bij mij zie ik nog geen melding, behalve dat het gereserveerd is.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #21 Gepost op: 2015/08/01, 11:01:55 »
@maasnet: het kan zelfs nog eenvoudiger. Ik heb W10 "schoon" geïnstalleerd op een flaptop waar al enige tijd helemaal geen enkele Windows meer op stond (was ooit W8). W10 leest dan *na de installatie* automatisch de productsleutel vanuit het UEFI, want daar zit-ie in. Klaar.

Bij W7 zit de productsleutel niet in het BIOS, dus daarbij moet je de productsleutel van tevoren bij de hand houden, om in te kloppen tijdens de installatie. Ook dan kun je "schoon" installeren, dus met formatteren en al. Klaar.

Het van tevoren bijwerken van een bestaande W7 of W8.x met de nieuwste updates is dus niet nodig, als je W10 schoon wil installeren.  :)
« Laatst bewerkt op: 2015/08/01, 11:06:12 door Pjotr »

« Laatst bewerkt op: 2015/08/01, 11:07:51 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

FrSu

  • Gast
Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #23 Gepost op: 2015/08/01, 11:16:42 »
@maasnet: het kan zelfs nog eenvoudiger. Ik heb W10 "schoon" geïnstalleerd op een flaptop waar al enige tijd helemaal geen enkele Windows meer op stond (was ooit W8). W10 leest dan *na de installatie* automatisch de productsleutel vanuit het UEFI, want daar zit-ie in. Klaar.

Bij W7 zit de productsleutel niet in het BIOS, dus daarbij moet je de productsleutel van tevoren bij de hand houden, om in te kloppen tijdens de installatie. Ook dan kun je "schoon" installeren, dus met formatteren en al. Klaar.

Het van tevoren bijwerken van een bestaande W7 of W8.x met de nieuwste updates is dus niet nodig, als je W10 schoon wil installeren.  :)

Pjotr, betekend dit dat als ik op mijn Asus Vivobook waar eens 8.1 op stond en ik niet weer in dualboot kon krijgen (en vervolgens alles van Win maar verwijderd heb) ik alsnog weer Win 10 kan plaatsen met behoud van mijn dualboot Mint/Elementary? Maakt Win dan weer een nieuwe partitie aan?

Re: Dualboot met Win 7 gevolgen hiervoor indien upgrade naar Win 10
« Reactie #24 Gepost op: 2015/08/01, 11:17:35 »
Voor de goede orde ik ben uiteraard helemaal geen fan van Windows maar ik constateer wel dat na het upgraden op mijn Asus 1005PE het opstarten (1 minuut!) en werken binnen W10 gaat als een speer.
Dezelfde geluiden hoor ik ook van mensen met oudere hardware.

@Pjotr Maar wel opwaarderen dacht ik als je nog een "oude bios" hebt zoals in mijn geval met  een 1005PE.


OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"