Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DejaDup backup vraagje..  (gelezen 405 keer)

Offline JAM

  • Lid
DejaDup backup vraagje..
« Gepost op: 2016/09/15, 16:05:08 »
Heb middels DejaDup een gehele backup gemaakt op een externe hdd.
Nu stelt de pc voor om iedere dag een backup te maken, hetgeen ingesteld is bij instellingen.
Nu mijn vraag: wordt er nu telkens een gehele backup gemaakt of alleen hetgene wat er veranderd is??
Er is nu een paar keer zo een backup gemaakt en de pc is er vrij snel klaar mee, dus...?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/15, 18:55:20 »
Meestal alleen wat er veranderd is.
En af en toe een volledige backup, hoe vaak dat gebeurt hangt af van wat je ingesteld hebt bij hoe lang je de backups wil bewaren.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/15, 19:44:31 »
En af en toe een volledige backup, hoe vaak dat gebeurt hangt af van wat je ingesteld hebt bij hoe lang je de backups wil bewaren.
Mijn idee was idd dat het zo werkte, dat je het kunt instellen. Echter, toen ik ging kijken om dat te verifiëren, zie ik geen enkele instelling daarvoor. Dus is het mi zo dat Deja Dup alleen de eerste keer een volledige backup maakt en daarna (altijd) incrementeel (= alleen wat je veranderd hebt).

Als gebruiker heb je hier geen last van: of het nu een volledige backup is en/of incrementeel, DejaDup regelt het allemaal achter de schermen.

Offline JAM

  • Lid
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/15, 19:50:35 »
Wat een geruststellend gevoel!
Vriendelijk dank voor de hulp Johan en Markba.
Kan ik die backups overigens ook draadloos naar mijn nas sturen?
Nu gaat dat via een usb kabel naar mijn externe hdd.
Dubbele backup zou wel fijn zijn..en..veiliger.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/15, 19:55:56 »
Kan ik die backups overigens ook draadloos naar mijn nas sturen?
Ja dat kan. Verander gewoon je backup-locatie in je instellingen. Je kunt als je dat wilt zelfs een server gebruiken die je via internet benadert, bv ftp of webdav of zo. Dan staat de backup tevens meteen buitenshuis.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/15, 20:10:09 »
Mijn idee was idd dat het zo werkte, dat je het kunt instellen. Echter, toen ik ging kijken om dat te verifiëren, zie ik geen enkele instelling daarvoor. Dus is het mi zo dat Deja Dup alleen de eerste keer een volledige backup maakt en daarna (altijd) incrementeel (= alleen wat je veranderd hebt).

Als gebruiker heb je hier geen last van: of het nu een volledige backup is en/of incrementeel, DejaDup regelt het allemaal achter de schermen.
Ik zie in mijn  backuplocatie een full backup in begin april en  begin juli, de rest is incrementeel. Ik bewaar de backups minimaal 6 maanden.
In oktober verwacht ik een nieuwe volledige backup.

Offline HWE64

  • Lid
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/15, 20:32:44 »
@ Allen, Ik heb Xubuntu 16.04 LTS op twee pc's. Kan ik dan ook Deja Dup gebruiken op 1 externe HDD?
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/15, 20:36:24 »
Mijn idee was idd dat het zo werkte, dat je het kunt instellen. Echter, toen ik ging kijken om dat te verifiëren, zie ik geen enkele instelling daarvoor. Dus is het mi zo dat Deja Dup alleen de eerste keer een volledige backup maakt en daarna (altijd) incrementeel (= alleen wat je veranderd hebt).

Als gebruiker heb je hier geen last van: of het nu een volledige backup is en/of incrementeel, DejaDup regelt het allemaal achter de schermen.
Ik bewaar de backups minimaal 6 maanden.
Dan lijkt me daar de instelling "verstopt" zitten: blijkbaar betekent dit dan ook dat je om die tijd een volledige backup krijgt
(dacht dat het voorheen een separate instelling was)
@ Allen, Ik heb Xubuntu 16.04 LTS op twee pc's. Kan ik dan ook Deja Dup gebruiken op 1 externe HDD?
Henk
Ja natuurlijk. Mits je je naar verschillende locaties op je HD laat verwijzen uiteraard.  :)

Offline JAM

  • Lid
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/15, 20:49:09 »
Beste Johan,

Kun je ook een printscreen maken van hetgeen je bedoelt. Ik krijg deze optie niet te zien...

Offline JAM

  • Lid
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/15, 20:53:42 »
Markba,

Heb je wellicht even tijd om een simpel stappenplan op te stellen om de backup naar een nas te sturen s.v.p?
Ik heb een QNAP, maar zie geen mogelijkheid hiertoe..

Offline JAM

  • Lid
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/16, 14:03:03 »
Markba,

Was iets te voorbarig met mijn vraag.
Middels FTP heb ik toch beweging gekregen in het maken van een backup op de nas, althans zo ziet het er naar uit.
Het gaat lang duren denk ik, laat wel iets weten of het gelukt is..

Offline HWE64

  • Lid
Re: DejaDup backup vraagje..
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/16, 14:22:29 »
@ markba, bedankt voor de info.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)