Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?  (gelezen 21608 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?
« Gepost op: 2008/03/10, 20:22:34 »
Misschien vooral een vraag aan Siegi: bij onze uitstekende WRT54GL draadloze router, kun je ervoor kiezen bij WPA2 Personal, om de versleuteling te zetten op TKIP+AES (standaard) of alleen AES.

Wat is de beste keuze? Gevoelsmatig zou ik zeggen TKIP+AES, maar ik kan dat niet onderbouwen en de hulptekst biedt daarvoor te weinig informatie.

Overigens is er nieuwe firmware beschikbaar (ik heb 'm zojuist geïnstalleerd):
http://forum.ubuntu-nl.org/message/218869#p218869

Groet, Pjotr.

Offline siegi

  • Lid
Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/10, 23:34:25 »
AES
Ik dacht eerst ook dat het omgekeerd was, maar na lang uitzoeken ben ik tot deze vaststelling gekomen.

AES+TKIP zorgt er alleen voor dat je rugwaarts compatibel bent met het oudere tkip van de gewone wpa. Dit maakt je dus weer zwakker.
Alhoewel ze eigenlijk bijde fatsoenlijke bescherming geven naar mijn mening
http://en.wikipedia.org/wiki/WPA2

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/10, 23:52:59 »
Citaat van: siegi
AES
Ik dacht eerst ook dat het omgekeerd was, maar na lang uitzoeken ben ik tot deze vaststelling gekomen.

AES+TKIP zorgt er alleen voor dat je rugwaarts compatibel bent met het oudere tkip van de gewone wpa. Dit maakt je dus weer zwakker.
Alhoewel ze eigenlijk bijde fatsoenlijke bescherming geven naar mijn mening
http://en.wikipedia.org/wiki/WPA2
Mooi, weer een tandje veiligheid erbij: nu volledig en uitsluitend AES. Bedankt Siegi!  :-)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/13, 11:47:29 »
Inmiddels ben ik erachter gekomen dat Ubuntu geen probleem heeft met uitsluitend AES, de hoogste veiligheidsgraad dus. Maar Windows XP krijgt het dan niet meer gedaan om verbinding te maken. Zeker te veilig voor die brakke code. Zeer irritant.

Toch lastig, omdat ik m'n TomTom wil bijwerken, en dat gaat helaas alleen in W. Oplossing: wanneer ik de TT wil bijwerken, dan schakel ik de veiligheid van m'n draadloze router een tandje lager, namelijk naar TKIP+AES i.p.v. alleen AES. Tijdelijk natuurlijk.

Enfin, het is duidelijk dat Windows XP gewoon verouderd is en geen vergelijk meer met een hypermodern besturingssysteem als Ubuntu 7.10.

Offline siegi

  • Lid
Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/13, 16:30:13 »
Dit heb ik inderdaad ook ervaren.
Bij mij hielp het om intel zijn programmatje te gebruiken voor de verbinding op te bouwen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Versleuteling WRT54GL: TKIP+AES of alleen AES ?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/13, 18:36:48 »
Citaat van: siegi
Dit heb ik inderdaad ook ervaren.
Bij mij hielp het om intel zijn programmatje te gebruiken voor de verbinding op te bouwen.
Wederom bedankt, Siegi! Dat helpt.  :-)