Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super  (gelezen 2371 keer)

MartinD

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Gepost op: 2007/10/18, 23:17:37 »
Hallo allemaal!

Sedert enkele maanden met Ubuntu begonnen.
Notebook Sony Vaio VGN-C1S waar normaal XP-Proffesional was geinstalleerd...

Eerst de Live-CD van Ubuntu geprobeerd en geinstalleerd, en was verbaasd over het gemak waarmee ik Ubuntu kon installeren!
Alles verliep vlekkeloos!
Dit in tegenstelling tot XP, een verschrikking, bij een nieuwe install moest ik handmatig diverse drivers (o.a. van WLAN en  Netwerk, zucht..) van de website van SONY downloaden, daar xp deze niet herkende....

Effin, Ubuntu geinstalleerd en met een glimlach de Windows XP CD aan een bekende kado gegeven!

Na enkele maanden met Ubuntu 7.04 te hebben gewerkt moet ik zeggen dat ik onder de indruk was!

deze week eerst de beta-release van Gutsy Gibbon gedownload en vandaag een update doorgevoerd, en:

ALLES 100% !!

Dus, ik ben overtuigd en wil bij deze mijn complimenten geven aan deze community!

Wellicht dat ik in de toekomst als newbie linux-gebruiker toch mijn steentje kan bijdragen aan het succes van dit geweldige systeem!

Offline Rulus

  • Lid
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/18, 23:21:35 »
Fijn, welkom bij de club!

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/18, 23:32:52 »
ik wil ook een nieuwe gebruiker zijn.. maar helaas. Probleem is dat ik niet aan het "gebruiken" toekom. Mijn monitor (acer) zegt: ingang niet ondersteund. wie kan helpen? (overigens start xp wel op)

edit:  heb zowel de desktop- als de alternateCD gebruikt.

Redfish

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/19, 00:45:25 »
Ik ben verliefd. Het werkt gewoon super hiero. Wel weer het gezeur met de nvidia drivers aan de praat krijgen. Maar met Envy geen probleem, en dan draait het als een zonnetjes. Super!

utnubu welke videokaart heb je? Waarschijnlijk wordt een niet ondersteunde resolutie of refreshrate gekozen.

Offline wutnubu

  • Lid
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/19, 06:43:45 »
Geweldig deze geluiden.
Kom wel allemaal een handje schudden en praatje maken op 27 Oktober in Hilversum, nemen we er een bakkie bij...

Groet

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/19, 09:56:47 »
@Redfish

 k heb er niet zo veel verstand van, maar in het boekje van mn moederbord staat: onboard VGA.. en vervolgens Supports etc. Maar ik heb er niets in laten bouwen dus naar de "supports"-mogelijkheden moet ik vast niet kijken.
Overigens kom ik met de Desktop CD wel toe aan het begin scherm, maar als ik druk op Installatie geeft-ie de melding weer.

ik vond dit topic met hetzelfde probleem, maar zonder oplossing: http://forum.ubuntu-nl.org/message/107855

Redfish

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/19, 11:06:08 »
Kun je er toevallig even een ander scherm op aansluiten? Misschien kan dit de gekozen refreshrate wel weergeven. Ik kan in de xorg.conf file geen setting voor refreshrate van het scherm vinden. Als je dit handmatig zou kunnen veranderen in een andere file, dan zou het misschien wel kunnen werken. Gek genoeg staat mijn scherm op 50hz, terwijl ik in WXP altijd 60 hz heb gedraaid. Ook is er een vage optie voor 51Hz, en in Feisty had ik 50 en 54 Hz. Gelukkig werkten ze allemaal, zij het dat bij sommige het beeld niet geheel vullend was.

Kijk anders eens hier en probeer je X opnieuw te configureren:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/19, 11:36:42 »
Ik kan er helaas geen ander scherm op aansluiten.. verder vind ik dat handmatig veranderen iets te ingrijpend ('t is nl. de pc van t hele gezin.. k wil er geen gekke dingen mee uithalen)
Toch bedankt voor je hulp

DFreeze

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/19, 12:15:23 »
Utnubu: wat een vreemd probleem... Ik meende dat de grafische omgeving bij een probleem altijd een veilige modus moest tonen (bulletproof X). Heel misschien kan het onderstaande je helpen, maar als er forumleden zijn die denken dat dit niet gaat werken, dan graag even melden. Anders gaat Utnubu een heel verhaal doorwerken zonder resultaat.

Wat je nog zou kunnen doen (ik doe het uit het hoofd, dus als ik 't niet helemaal goed zeg graag correcties) is dit. Ik neem aan dat je een LCD monitor hebt. Kennelijk wil Ubuntu iets te veel pixels naar je monitor toesturen (de resolutie staat te hoog) en daar heeft jouw monitor geen zin in. Dus Ubuntu draait wel, maar je ziet 't niet.

Typ eens in: CTRL-ALT-F1 (functietoets 1). Uiteraard wel nadat je het idee hebt dat Ubuntu uitgeladen is. Dit is een toetscombinatie om naar een tekstscherm te gaan. Als je inderdaad een tekstprompt krijgt kun je intypen:

"sudo nano /etc/X11/xorg.conf" (zonder de quotes en let op de hoofdletters)

Hiermee open je een teksteditor (nano) die jouw grafische instellingen (xorg.conf) toont. Je kunt naar beneden scrollen tot er iets staat over je videokaart instellingen (Section "Screen" en even daaronder Subsection "Display"). Dat ziet er ongeveer zo uit:

  SubSection "Display"
    Depth   24
    Modes   "1440x900" "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"
  EndSubSection



Als het goed is zou daar als hoogste resolutie moeten staan 1280 x 1024 (ik neem even voor het gemak aan dat dat de resolutie is die jouw beeldscherm aan kan, maar check voor de zekerheid nog even de handleiding). Staat er een hoger getal dan in jouw handleiding, dan is dat de oorzaak van het probleem.

Sla de xorg.conf file even op (in het menuutje aan de onderkant staan de toetcombinaties waarmee je dat kunt doen) met een nieuwe naam (b.v. xorg.conf.OLD) en verwijder dan de resolutie die niet goed is (bij alle Depth waardes). Als jouw resolutie helemaal niet in de lijst staat, voeg 'm dan toe aan de voorkant, zodat er iets staat van:

    Modes   "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480"

Sla dan nu deze wijzigingen op in de filenaam xorg.conf, en typ in:

CTRL+ALT+F7 (functietoets 7, hiermee kom je weer in de grafische modus en word je scherm weer zwart).

Toets dan in:

CTRL+ALT+Backspace

om je grafische omgeving te herstarten. Hiermee zou je beeld moeten kunnen hebben.

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/19, 15:01:18 »
voordat ik hieraan begin:
worden deze wijzigingen ongedaan gemaakt na t formatteren van de schijf? ben nogal bang om permanente veranderingen aan te brengen (die niet goed zijn)

DFreeze

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/19, 19:38:49 »
He utnubu, zolang je met de live CD speelt, is alles wat je doet niet blijvend. Wanneer je de hardeschijf formatteert, zal de xorg.conf die je gewijzigd hebt gebruikt worden. Misschien is het een idee om de xorg.conf.OLD die je aanmaakt ook op een USB stick op te slaan. Maar wanneer je de hardeschijf formatteert, laat je dan Windows XP niet gewoon staan (dual boot)? Dan kun je als er iets niet goed gaat, gewoon je computer blijven gebruiken en het nog eens proberen...

En ook wanneer je alleen Ubuntu installeert, en het gaat mis, dan kun je altijd een nieuwe poging doen met andere instellingen / opties die je hier wellicht nog op doet. Je kunt eigenlijk geen blijvende schade aanrichten (corrigeer me als ik het niet goed zeg, mensen!).

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/19, 21:18:15 »
Heey TOP HIJ DOET HET... ik wilde net beginnen met het afwerken van je lijstje..
stap 1: ctrl-alt-f1
en moet je raden wat er toen gebeurde... hij deed t. dus zonder de rest af te gaan. Ik ga er nu een beetje mee experimenteren. Ben enkel windows en Mac osx gewend..
hartstikke bedankt.

DFreeze

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/19, 22:39:13 »
Haha, graag gedaan. 't Is net zoals ik soms apparaten repareer: kast open maken, beduust naar binnen staren, kast maar weer dicht doen ... apparaat werkt. Blij dat je niet het hele verhaal hoefde door te werken, dat scheelt heel wat gepruts. Geniet van je ontdekkingstocht in Ubuntu. Ik hoop dat je het zelfde gevoel van enthousiasme krijgt als ik enkele jaren geleden kreeg: ik voelde me uitgelaten in het besturingssysteem wat me leek uit te nodigen om meer met m'n computer te doen i.p.v. me te beperken. Ik heb meer van computers geleerd dan in al de jaren dat ik met Windows werkte (en ik heb een technische opleiding gehad), niet (altijd) omdat het nodig was om iets werkend te krijgen, maar gewoon omdat Linux me nieuwsgierig maakte.

josama

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/20, 12:31:11 »
Ook ik wil me even voorstellen als nieuwe gebruiker van Ubuntu.
Heb door de jaren heen al wel eens met Linux gewerkt (Suse) en heb thuis een servertje staan voor hosting en testdoeleinden voor mń werk.
De reden om over te stappen was eenerzijds een collegza die er zeer tevreden over is en anderzijds de flyer voor de 27ste die hier in het winkelcentrum hangt.

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/20, 14:18:46 »
ik zit met een vraagje... hoe installeer ik nu mijn moederbord (en andere software van MS)
hij pakt de cd namelijk niet

Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/20, 14:24:47 »
Citaat van: utnubu
ik zit met een vraagje... hoe installeer ik nu mijn moederbord (en andere software van MS)
hij pakt de cd namelijk niet
Maak je even een nieuw draadje voor deze vraag? Graag wel op de juiste plek. Dan is de kans groter dat je antwoord krijgt.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/20, 14:31:24 »
oke chef ;)

DFreeze

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/20, 14:35:21 »
He utnubu, als het goed is hoef je dat ook niet te doen. Eén van de heerlijke dingen aan Linux is dat de drivers eigenlijk allemaal in de kernel (het centraal zenuwstelsel van het besturingssysteem) zitten. Mogelijk heeft Linux alle hardware die op je moederbord zit al gezien en geactiveerd (kijk maar eens onder het menu Systeem >> Voorkeuren >> Hardware Informatie wat Linux allemaal in je computer heeft herkend). Probeer maar eens of je netwerk 't doet, je geluid, eventueel je modem... Als er dingen zijn die niet werken, meld 't hier, en dan proberen we ze aan de praat te krijgen.
Er kleeft ook een nadeel aan: als de drivers voor hardware die je hebt niet in de kernel gebakken zitten, moet je misschien wat kunstgrepen uithalen, maar ook daarvoor zijn deze forums. Vraag maar raak, en je leert vanzelf hoe de dingen werken.

Over het niet pakken van de CD: bestanden die voor Windows zijn gemaakt werken niet zomaar op Linux. Dat is ook niet zo vreemd, omdat heel het besturingssysteem zo anders in elkaar zit. Om toch programma's die voor Windows zijn gemaakt te draaien heb je verschillende mogelijkheden. Google maar eens op de volgende termen (of zoek ze op in dit forum of op ubuntuforums.org):
- wine (en eventueel cedega of crossover office) (een soort windows-emulator, die maakt dat de programma's op jouw CD denken dat ze op windows zitten)
- vmware (daarmee kun je windows ín linux draaien (een besturingssysteem in een besturingssysteem))

Voor een echt goede opsomming van de verschillen tussen Windows en Linux zou dit verhaal eens kunnen lezen (leuke lectuur voor op een rustige zondagmiddag). Dan begrijp je ook meer over waarom software niet zomaar op beide besturingssytemen werkt, en wat de andere verschillen zijn.

utnubu

  • Gast
Nieuwe gebruiker en overtuigd !! Super
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/20, 17:58:42 »
heey DFreeze bedankt voor je hulp.. ik zie dat alles nog werkt (maar volgens mij komt t ook omdat ik een simpel moederbord heb zonder fratsen). Ik dacht wel ff dat ik geen lightscribe DVDtjes kon label'en, maar google levert gelukkig wel alternatieven op (ipv Nero -wat ik vroeger gebruikte)