Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(  (gelezen 1984 keer)

Offline krommenek

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Gepost op: 2008/07/12, 15:52:37 »
Hoi,

Heb laatst een nieuwe laptop gekocht en hier naast Vist Ubuntu geinstalleerd. Werkt naar volle te vredenheid.

Echter, dat vista doet niks anders dan updates binnenhalen proberen te installeren en dan melden dat het niet lukt. Dus ik wil Vista eraf gooien en XP pro installeren op de partitie waar nu Vista opstaat.

Laat de laptop nu booten van een XP installatie Cd en krijg dan de melding dat het systeem geen aangesloten harddisk heeft.
Maar die zit er natuurlijk wel in, want Ubuntu en Vista staan erop.

Vraag: Hoe krijg ik de partities te zien en kan ik zeggen dat hij de oude Vista partitie moet gebuiken en legen en dan XP op installeren?

Hoop op jullie reakties,

Groet,

Eric

XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/12, 16:14:59 »
Mijn ervaring is dat XP een SATA schijf niet herkend. Op het internet vind je wel het een en ander om de drivers te "streamen" in XP.
Zelf heb ik een ATA harddisk er in gezet en daarop XP gezet, hierna heb ik Grub opnieuw geïnstalleerd en ruimte gemaakt op de SATA schijf, in mijn geval FAT32, maar NTSF kan natuurlijk ook.
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline krommenek

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/12, 16:20:35 »
Citaat van: Gijsbert
Mijn ervaring is dat XP een SATA schijf niet herkend. Op het internet vind je wel het een en ander om de drivers te "streamen" in XP.
Gijs
Hee die Gijs,

leg eens uit, wat bedoel je met streamen? Is er geen andere mogelijkheid om XP op een SATA schijf te krijgen dat je weet?

Groet,
Eric

Offline krommenek

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/12, 17:08:02 »
Hoi,
Heb begrepen dat het moet kunnen met drivers laten tijdens het F6 drukken van de XP CD.

Maar als je geen floppydrive hebt, wat doe je dan?

Kan het ook geladen worden vanaf een USB stick?

groet,
Eric

XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/12, 18:16:23 »
Met "streamen" of "slipstreamen" bedoel ik dat je een zelf samengestelde XP versie maakt programma uitleg http://nl.wikipedia.org/wiki/NLite
Downloaden bijv. hier http://www.nliteos.com/  zijn er ongetwijfeld meer.
Ik weet niet of het met een USB stick gaat, gewoon proberen zou ik zeggen. En inderdaad op F6 drukken kan je kijken of het gaat met USB.
Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/12, 20:23:48 »
hier nochthans geen probleem met installeren van xp op een sata schijf
probeer eens met qparted vista te verwijderen
en partities aan te maken voor xp
en laat dan de xp cd er eens op los
mijn ervaring is als je partities met vista aanmaakt
je er geen xp kan opzetten
raar maar aan de lijve ondervonden

Offline krommenek

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/14, 20:56:58 »
Hoi,

Nou dat werkt niet hoor, nog geen installatie mogelijk na verwideren, laat staan dat de harddisk gevonden wordt :(

Weet iemand welke SATA driver ik moet gebruiken en waar ik deze kan downloaden.

Of weet iemand hoe ik deze van de asus driver cd kan krijgen? kan hem nl niet op deze CD vinden.

Groet,
Eric

XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/14, 21:23:07 »
Welk merk SATA schijf heb je? over het algemeen staat er wel een driver op de site van de fabrikant. De Asus driver cd is voor het moederbord en diverse componenten bedoeld, daar zal geen SATA disk driver op staan, wellicht de driver voor de SATA controller.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline krommenek

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/14, 21:23:56 »
Ben weer wat verder, heb de driver CD gevonden.

Maar welke moet ik nu naar een diskette kopieren en welke files precries, ik maar 1,44 MB op een floppy.

Er staat niks tussen met SATA of iets dergelijks.

WIe helpt!

gr,
Eric

d1ogenes

  • Gast
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/14, 23:08:57 »
Het is meer dan waarschijnlijk zoals Gijsbert zegt een probleem met de SATA-drivers die niet standaard op de XP-cd aanwezig zijn. De oplossing is ook de enig mogelijke: je originele cd middels NliteOS 'slipstreamen' met de SATA-drivers die de fabrikant van je moederbord ter beschikking stelt.

Offline koen_92

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/15, 01:03:20 »
Misschien kun je in de bios de sata-schijf op ide-emulatie zetten.
De bios zorgt er voor dat de sata-schijf zich gedraagt als een ide-schijf, die wel door Windows XP gevonden wordt.
En voor nlite:
http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Without-a-Floppy-F6-47807.shtml

XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/15, 15:36:53 »
Citaat van: krommenek
Ben weer wat verder, heb de driver CD gevonden.

Maar welke moet ik nu naar een diskette kopieren en welke files precries, ik maar 1,44 MB op een floppy.

Er staat niks tussen met SATA of iets dergelijks.

WIe helpt!

gr,
Eric
Kijk eens of er een mapje is met de naam Controllers of zoek op IDE het is best mogelijk dat het onder een andere naam staat bijv. I/O controller of iets dergelijks, meestal als je de CD er instopt krijg je meestal een menu/helpmenu te zien kan je ook nog inkijken, bijv. Firewire om maar wat mogelijkheden te noemen. En anders een driver van de site van de fabrikant van je SATA harddrive. Of post de directorie van de CD hier, kunnen wij ook meekijken.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline krommenek

  • Lid
XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/16, 08:47:32 »
Lang leven de goede PC winkels.

ben naar mijn leverancier gegaan en mocht de gesliptreamde XP Ppro lenen.
En jawel hoor, deze loopt meteen door :)

Nu alleen nog de juiste drivers vinden. Ben hier nu een avond mee aan het stoeien geweest, maar dat geeft toch wel wat problemen. Vooral voor het scherm.

MIjn Asus Z53e ( met F3e moetherboard) Laptop heeft Intel GM 965 chipset. Maar krijg de driver voor het display ( 1280 x 800) niet goed.

Heb de F3e drivers en de Z53e drivers van de Asus site gebruikt, maar werkt dus niet.

Heb wel EERST voor installatie van deze drivers Service pack 3 geïnstalleerd, zou dit problemen kunnen geven omtrent deze driver problemen.

Geld trouwens ook voor wla driver, deze wilook niet en stribbelt ook tegen.

Wie heeft er nog wat hints?

LANG LEVE EEN GOED PC LEVERANCIER :):):)

Groet,
Eric

XP PRo +SP3 installeren naast Ubuntu 804 wil niet !! :(
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/16, 11:51:32 »
Ik neem aan dat je het nu over drivers hebt voor XP? Dan kan je beter op een Windows forum kijken of even Googlen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.