Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)  (gelezen 7971 keer)

Offline aartje

  • Lid
Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Gepost op: 2015/10/14, 16:42:01 »
Ik krijg de afgelopen dagen weer regelmatig telefoontjes van iemand
met een indiaas accent. Er wordt verteld dat er iets bijzonders met mijn computer
aan de hand is etc. etc. Kortom ze proberen je zover te krijgen dat je een "virus"programma
op je computer installeert, waardoor ze de totoale controle over de computer kunnen krijgen
of iets dergelijks. Het is al lang bekend. Als ik tegenwoordig zo'n telefoontje krijg vraag ik
maar meteen of ze mijn creditcardnummer/geboortedatum/pincode willen hebben of
ik zeg meteen dat het criminele activiteiten zijn en verbreek de verbinding.
Maar de dag er op wordt ik weer gebeld.

Wat kan ik hier eigenlijk tegen doen ? Kan ik ze ergens aangeven, heeft dat zin ?
Ik wil ze het liefst zoveel mogelijk schaden, maar hoe ?

Sorry, dit heeft natuurlijk niets met Ubuntu te maken, maar ik ben niewsgierig hoe
anderen er mee omgaan en weet ook niet wat ik er mee moet.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #1 Gepost op: 2015/10/14, 16:45:09 »
Koop een blikken padvindersfluitje en leg dat naast de telefoon. Als je gebeld wordt, praat dan erg zachtjes. Blaas daarna keihard op het fluitje, vlakbij de telefoonhoorn. En verbreek dan de verbinding.   =D

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #2 Gepost op: 2015/10/14, 17:39:38 »
Goeie tip.

Ze worden echt steeds gestoorder, die figuren. De laatste die ik aan de lijn had, vorige week, bleef bij hoog en bij laag volhouden dat hij echt "van Windows" was, zelfs nadat ik hem onomwonden had verteld dat ik wist dat hij een oplichter was. Je vraagt je af of die gasten gek zijn, door te blijven drammen terwijl overduidelijk is dat je ze door hebt.

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #3 Gepost op: 2015/10/14, 20:04:07 »
Koop een blikken padvindersfluitje en leg dat naast de telefoon. Als je gebeld wordt, praat dan erg zachtjes. Blaas daarna keihard op het fluitje, vlakbij de telefoonhoorn. En verbreek dan de verbinding.   =D

Of gewoon zo'n toeter die ze bij voetbalwedstrijden en komedieseries op TV vaak gebruiken =D

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #4 Gepost op: 2015/10/14, 20:19:43 »
Als je zeker weet dat ze niet collect-call bellen ....
"i will get the boss to the phone" .... hoorn neerleggen en laat hun rekening buitenlandbellen maar oplopen.  :evil:
Na een minuut of 2 ... "he's on his way".
Weer 3 minuten later (als ze er dan nog zijn) .... "almost there".

Wedden dat ze je niet meer bellen.

Meer leuke tips nodig?
http://egbg.home.xs4all.nl/tegenscript.html
beetje verder naar onderen scrollen naar "tips van medegedupeerden".
« Laatst bewerkt op: 2015/10/14, 20:24:31 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #5 Gepost op: 2015/10/14, 20:51:22 »
Als je zeker weet dat ze niet collect-call bellen ....
"i will get the boss to the phone" .... hoorn neerleggen en laat hun rekening buitenlandbellen maar oplopen.  :evil:
Na een minuut of 2 ... "he's on his way".
Weer 3 minuten later (als ze er dan nog zijn) .... "almost there".

Wedden dat ze je niet meer bellen.


Een leuke aanvulling op deze is om ze even 'on hold´ te gaan zetten en de telefoon naast een speaker te leggen en ze gaat bestoken met de greatest hits van Frans Bauer :P  Op youtube is vast wel wat te vinden :P
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #6 Gepost op: 2015/10/14, 21:30:46 »
1. Alles ontkennen. ('Nee, u spreekt met abattoir "Avondrood". Nee, we hebben geen computer. We doen hier nog alles met de hand')
2. Lees met boze stem iets (het weerbericht?) op in het Kroatisch (tip: naast de telefoon leggen). Doet mijn zoon ook als hij naar de uni loopt en lastiggevallen wordt door 'zwervers' die iets van hem willen.
3. Bedreigen. Spreek Engels met accent, en herhaal regelmatig 'treason', typische strijdkreten, en 'we will find you'.

Een leuke aanvulling op deze is om ze even 'on hold´ te gaan zetten en de telefoon naast een speaker te leggen en ze gaat bestoken met de greatest hits van Frans Bauer :P  Op youtube is vast wel wat te vinden :P

Wat ben je mild. Ik kan deze aanbevelen: https://www.youtube.com/watch?v=XIMSbKU2oZM
(klikwaarschuwing: het is echt erg... )
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #7 Gepost op: 2015/10/15, 00:17:02 »
en ze gaat bestoken met de greatest hits van Frans Bauer :P  Op youtube is vast wel wat te vinden :P

Kan nog leuk worden als je het verkeerde nummer van Fransje afspeelt.
https://www.youtube.com/watch?v=sSbVjvo_UOE
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #8 Gepost op: 2015/10/15, 08:35:45 »
ik vind t zo jammer dat ik nog niet gebeld ben  =D =D

er is een soort ongeschreven regel binnen de "computer-expert-community" dat als een indische scammer je belt dat je hem zo lang mogelijk aan het lijntje houd.
zolang hij met jouw bezig is kan hij namelijk anderen niet lastig vallen.  =D =D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #9 Gepost op: 2015/10/15, 09:20:47 »
er is een soort ongeschreven regel binnen de "computer-expert-community" dat als een indische scammer je belt dat je hem zo lang mogelijk aan het lijntje houd.
zolang hij met jouw bezig is kan hij namelijk anderen niet lastig vallen.  =D =D
Dat is wat ik gedaan heb. Boos dat ze worden als ze aan je vragen om naar de startknop te gaan (die je niet hebt) en er na 10 min.  achterkomen dat je Linux draait. Priceless.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #10 Gepost op: 2015/10/15, 10:23:11 »
Ik heb een stel Fox 40 scheidsrechtersfluitjes. Die krengen halen 130 dB. Dat is wel een idee. Maar zelf speel ik altijd de onschuldige hals met allemaal Linux PC's en laat ze lekker tobben. Héérlijk. Ze bellen alleen niet vaak meer :(
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline h2o

  • Lid
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #11 Gepost op: 2015/10/15, 10:47:55 »
Als je hun nummer hebt (meestal wel), dan kun je een callblocker installeren. Dan krijgen de bellers automatisch een 'in gesprek' toon, terwijl je da natuurlijk niet bent.
Zelf draai ik met https://play.google.com/store/apps/details?id=us.wahooka.advanced.call.blocker en heb hier goede ervaringen mee.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

DarkEra

  • Gast
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #12 Gepost op: 2015/10/15, 12:08:45 »
Wat kan ik hier eigenlijk tegen doen ? Kan ik ze ergens aangeven, heeft dat zin ?
Ik wil ze het liefst zoveel mogelijk schaden, maar hoe ?

Contact opnemen met je provider, die kunnen meestal het nummer achterhalen. Aangifte doen bij de politie en eventueel de ombudsdienst. Zij willen jou schaden, sta daarbij stil, dus je moet niet bang zijn om hun schade toe te brengen doormiddel van een aangifte. Ik zou dat zo doen zonder pardon.

Hier in BE wordt deze info gegeven: http://www.lokalepolitie.be/5415/preventie/133-veilig-omgaan-met-geld-en-bankkaarten/1284-phishing.html

Offline Ramana

  • Lid
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #13 Gepost op: 2015/10/15, 13:39:40 »
Geniet ervan. Zo lang mogelijk aan de lijn houden en doen (alsof) wat ze vragen. Dan, uiteindelijk vragen hoe dat zit met b.v. je huidige Linux-kernel.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #14 Gepost op: 2015/10/15, 13:41:50 »
Geniet ervan. Zo lang mogelijk aan de lijn houden en doen (alsof) wat ze vragen. Dan, uiteindelijk vragen hoe dat zit met b.v. je huidige Linux-kernel.
=D =D =D =D

Offline JohnP

  • Lid
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #15 Gepost op: 2015/10/15, 15:08:55 »
Een video-opname van een indiaanse beller. @Niekn: het zijn vaak trouwens indiaanse bellers geen indische  ;)
Enjoy: https://www.youtube.com/watch?v=hSFRtPus3DQ  =D
« Laatst bewerkt op: 2015/10/15, 15:13:18 door JohnP »

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #16 Gepost op: 2015/10/15, 19:58:30 »
Als je hun nummer hebt (meestal wel), dan kun je een callblocker installeren. Dan krijgen de bellers automatisch een 'in gesprek' toon, terwijl je da natuurlijk niet bent.
Zelf draai ik met https://play.google.com/store/apps/details?id=us.wahooka.advanced.call.blocker en heb hier goede ervaringen mee.

Hmm, hoe kan ik die callblocker installeren op een huistelefoon? Die mensen bellen namelijk veelal naar mensen hun huistelefoons.

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #17 Gepost op: 2015/10/15, 21:20:31 »
Ik neem meestal mijn stick met de recentste Kubuntu erop, als ze vragen om op te starten start ik de live-sessie van Kubuntu KDE op.

Dan is het leuk: ik vertel over de menuopties die ik zie, en dan wordt het meestal enorm stil aan de andere kant.
Ik reageer dan: ik zal wel malware op mijn systeem hebben, en dan wacht ik af wat ze aanbieden.

Het hele leuke is dat Kubuntu zoveel termen en opties heeft dat je er echt blauw van uitslaat als die andere denkt dat je een Windows opstart.

Leuk spelletje hoor !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #18 Gepost op: 2015/10/16, 08:42:34 »
Je kan van https://dev.modern.ie/ gratis een versie van Windows binnenhengelen die je als virtuele machine kan draaien.
Laat ze zich daar maar even op uitleven , dat kan toch geen kwaad.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #19 Gepost op: 2015/10/16, 09:59:37 »
Goh, wat een werk allemaal. Zie het niet zo snel gebeuren hoor, ff een virtuele sessies downloaden en opstarten of een live-sessie vanaf usb opstarten op het moment dat je gebeld worden door iemand die je van een probleem wil afhelpen  =D. Maar het kan aan mij liggen hoor, ben niet de snelste (zal de leeftijd zijn denk ik).

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #20 Gepost op: 2015/10/16, 10:29:38 »
Ik denk eerder dat die ander dan denkt:verhip is die windows nou al gestart?? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

DarkEra

  • Gast
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #21 Gepost op: 2015/10/16, 11:24:07 »
Ik moet zeggen dat Windows 8.1 en 10 stukken sneller opstarten dan een Linux distributie tegenwoordig. Maar aan de andere kant duurt het afsluiten wat langer. :D

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #22 Gepost op: 2015/10/16, 12:22:45 »
Ik moet zeggen dat Windows 8.1 en 10 stukken sneller opstarten dan een Linux distributie tegenwoordig. Maar aan de andere kant duurt het afsluiten wat langer. :D

Nee, ik ben het niet met je eens. Windows opstarten duurt bij mij nog steeds significant langer dan Linux. De enige die relatief traag opstart is Linux Mint, maar dat gaat nog steeds stukken sneller dan de machines waar Windows 7 en 8.1 op staan. Vooral Windows 7 is traag! Je desktop staat dan wel binnen 3 minuten (!) in beeld, maar daarna is je computer nog bijna 20 minuten bezig met het laden van het systeem.

En dan nog iets: de reden van de schijnbaar snellere opstart van Windows is dat het systeem niet helemaal uitgeschakeld wordt, maar feitelijk in een diepe slaapstand gedrukt wordt bij het afsluiten. Als je de PC weer "aan" zet (hij staat nooit uit bij default sinds Win8) lijkt het alsof je het snel opstart. Maar feitelijk zijn een hoop systeembestanden vanuit die slaapstand nog geladen.

Schakel die functie maar eens uit, en vergelijk die opstarttijden dan nog maar eens een keer. Dan merk je ineens dat het allemaal niet meer zo vlot was als eerst. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #23 Gepost op: 2015/10/16, 12:26:34 »
Ontopic: wat te doen bij ongewenste telefoontjes? Ik pak er altijd mijn scheidsrechtersfluitje bij. Wel zelf even je oren dicht doen, want zelf gehoorschade oplopen vanwege zo'n potlood die je lastigvalt is het ook niet waard.

Maar een Linuxje opstarten in live-mode en ze toegang geven via Teamviewer is uiteraard ook lachen... :D
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline aartje

  • Lid
Re: Wat te doen bij ongewenste telefoontjes (fishing?)
« Reactie #24 Gepost op: 2015/10/19, 08:38:00 »
Allen bedankt voor de tips. Ik heb gemerkt dat het nummer nog wel eens varieert, bv van
een heel kort nummer, 4 cijfers of zo, tot een lang nummer 0123456789. Dus duidelijk
een nummer die niet teruggebeld kan worden en niet bestaat. Ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Aangifte heb ik al eens proberen te doen op het politiebureau toen we verschillende keren per
dag gebeld werden. Ze sturen je gewoon weer weg.Uitschelden, de hoorn naast de haak leggen etc.
lijkt niet te helpen. Ze bellen je gewoon weer op. We zijn nu een dag of 4 niet gebeld dus we zijn
er hopelijk weer voor een tijdje vanaf......