Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Help voor GRUB!  (gelezen 1726 keer)

Offline Hij

  • Lid
Help voor GRUB!
« Gepost op: 2006/09/20, 15:12:12 »
Ik kan mijn laptop wel door het raam gooien! Grrrr
Zo dat is van mij af!
Omdat xubuntu raar deed wilde ik een herinstallatie doen. Dit lukt dus niet meer, altijhd geeft die een kritieke fout midden onder de installatie. En dat is dan of bij "install the base system" of bij "Select and install software".
Dit ligt denk ik aan het feit dat mijn cd-rom speler kapot is. Hij heeft nu ongeveer een jaar gefunctioneerd, maar heel langzaam. Ik denk dat die nu kapot is.
Omdat ik mijn laptopje wel nog wil gebruiken wil ik windows opstarten die er nog opstaat. Grub deed het niet meer bij het opstarten. Grub opnieuw installeren lukt niet via de xubuntu cd, geeft die ook fout melding aan. Ook heb ik al via een dos-opstart diskette de bootflag op de windows partitie gezet, maar toch krijg ik nog grub te zien met foutmelding.
Omdat ik de cd-rom niet kan gebruiken en dus geen nieuw besturingssysteem erop kan zetten, wil ik weer dat die naar windows opstart. Zodat ik de laptop wel nog kan gebruiken zolang de cd-rom speler nog kapot is.

Extra info:
Foutmelding ziet er zo uit:
"An installation step failed. You can try to run the failing item again from the menu, or skip it and choose something else. The failing step is: Select and install software"

Gast

  • Gast
Help voor GRUB!
« Reactie #1 Gepost op: 2006/09/20, 15:37:59 »
Citaat van: Hij
Ik kan mijn laptop wel door het raam gooien! Grrrr
Zo dat is van mij af!
Omdat xubuntu raar deed wilde ik een herinstallatie doen. Dit lukt dus niet meer, altijhd geeft die een kritieke fout midden onder de installatie. En dat is dan of bij "install the base system" of bij "Select and install software".
Dit ligt denk ik aan het feit dat mijn cd-rom speler kapot is. Hij heeft nu ongeveer een jaar gefunctioneerd, maar heel langzaam. Ik denk dat die nu kapot is.
Omdat ik mijn laptopje wel nog wil gebruiken wil ik windows opstarten die er nog opstaat. Grub deed het niet meer bij het opstarten. Grub opnieuw installeren lukt niet via de xubuntu cd, geeft die ook fout melding aan. Ook heb ik al via een dos-opstart diskette de bootflag op de windows partitie gezet, maar toch krijg ik nog grub te zien met foutmelding.
Omdat ik de cd-rom niet kan gebruiken en dus geen nieuw besturingssysteem erop kan zetten, wil ik weer dat die naar windows opstart. Zodat ik de laptop wel nog kan gebruiken zolang de cd-rom speler nog kapot is.

Extra info:
Foutmelding ziet er zo uit:
"An installation step failed. You can try to run the failing item again from the menu, or skip it and choose something else. The failing step is: Select and install software"
gebruik een dos diskette en geef het commando FDISK/mbr
dit stelt de MBR terug.

Offline Hij

  • Lid
Help voor GRUB!
« Reactie #2 Gepost op: 2006/09/20, 15:46:47 »
Citaat van: patmes
gebruik een dos diskette en geef het commando FDISK/mbr
dit stelt de MBR terug.
Thanks, ben het nu nog een keer aan het proberen xubuntu te installeren. Zit duimend voor de laptop!
Als dit weer mislukt probeer ik jou tip met de opstart diskette.

Offline Hij

  • Lid
Help voor GRUB!
« Reactie #3 Gepost op: 2006/09/20, 16:29:40 »
Via de opstart dikestte lukt niet. Ik krijg dan te zien; "Boot Faillure from Previous Device.."
En dan zoekt die verder naar boot via de diskette en cd-rom.

Offline Hij

  • Lid
Help voor GRUB!
« Reactie #4 Gepost op: 2006/09/20, 16:35:12 »
Ik probeer nu de live cd om te kijken of ik mijn bestanden nog kan gaan back-uppen. Hopelijk werkt dat wel nog.
(Heel frustrerend, zit ik met mijn kapotte laptop bij mijn broertje met een heel mooi lopend ubuntu met compiz en xgl! Dat ziet er trouwens heel mooi uit!)

Offline Hij

  • Lid
Help voor GRUB!
« Reactie #5 Gepost op: 2006/09/20, 16:53:47 »
Oke de live cd werkt ook niet.

Mijn probleem is dat ik mijn bestanden wil veilig stellen en weer gebruik kan maken van de windows besturingsprogramma. Niet omdat ik ubuntu niet goed vind, maar omdat de cd-rom speler kapot is. De oplossing moet dus worden gezocht met een diskette.
GRUB staat volgens mij niet meer erbij.
Ik wil graag weten wat ik moet doen, zodat de compluter naar de goede partitie gaat en windows opstart.
Hopelijk weet iemand hoe je dit het beste kan maken.

Offline Hij

  • Lid
Help voor GRUB!
« Reactie #6 Gepost op: 2006/09/20, 17:05:41 »
Dit topic kan opslot. Ik heb via www.mrbooter.com een progje gedownload, dat heet mrbooter, is ongeveer zoiets als grub, alleen shareware tot 3 items.
Dat erop gezet en windows doet het weer. Zo nu gauw gaan backuppen! en gaan kijken voor een nieuwe cd-rom speler. (Dat zal wel duur worden voor een laptop)

Offline Darell

  • Lid
    • http://launchpad.net/~darell
Help voor GRUB!
« Reactie #7 Gepost op: 2006/09/23, 15:57:53 »
Citaat van: Hij
(Heel frustrerend, zit ik met mijn kapotte laptop bij mijn broertje met een heel mooi lopend ubuntu met compiz en xgl! Dat ziet er trouwens heel mooi uit!)
haha ik weet het :P maarja dat heb ik nu dus ook niet meer :(
wat ik je vergeten te zeggen was is dat je ook eens de DreamLinux cd had kunnen proberen en dan boot via first hard disk, dan gaat ie hier naar windows terwijl ie dat met de Ubuntu cd niet doet. Maarja ik zie dat het al opgelost is dus dan is dit een beetje laat :P
Open Source = Freedom = Power !!