Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Kubuntu 6.06  (gelezen 1714 keer)

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Gepost op: 2007/03/02, 19:46:00 »
Ik zou willen Kubuntu 6.06 installeren op een PIII. Ik maakte kennis via een live CD en het beviel me wel.
Ik kreeg een PIII van iemand zonder HD. Van mijn schoonbroer krijg ik een 10GB HD.
Zondag ll wilde ik via de live CD Kubuntu vast op de HD installeren. Zonder succes. de PC bleef hangen bij 'mounting root file system'.
teleurgesteld installeerde ik XP, dit werkte wel.
Deze week heb ik (aangeraden door iemand het engelstalige forum) de 'alternate' versie van 6.10 gedwonload. Ook met deze versie lukte het niet (en afgaande op de leds van CD-rom en HD precies op dezelfde plaats).
Tijdens de installatie van XP leerde ik dat er een klein (100KB, 100MB) gedeelte vd HD slechts is. De HD is sinds zondag  en na de eerste poging tot installatie met de kubuntu 6.06 live CD in NTFS ingedeeld.
De PCdus is een HP VL met moederbord KZM6120.

Kan iemand me helpen? Alvast bedankt, gr,
Tom.

Offline eendje

  • Lid
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/02, 23:53:06 »
Als er een klein stukje van de HD slecht is kan dat wel eens het einde van de HD inluiden...


Het kan ook zijn dat je de CD op een te hoge snelheid gebrand hebt. Altijd een lage snelheid gebruiken (4x, 8x).
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/03, 18:56:15 »
Als ik alles wel beschouw dan lijkt de beste oplossing 5.10 downloaden als live CD. Deze versie stelt minder eisen aan het systeem. 6.10 lijkt me hoog gegrepen met een PIII met maar 256MB RAM.
Ik zal hem branden op 4x!

gr,
Tom.

Offline Kev

  • Lid
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/03, 19:26:02 »
Neem een andere HD want als er een paar blokken slecht zijn gaat die HD niet lang meer trekken geloof mijn woord er maar op.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/03, 19:39:15 »
Wel die PIII is eigenlijk maar tijdelijk, er komen geen belangrijke bestanden op. Die PIII lijkt me gewoon prima om eens één en ander uit te proberen. Ik denk binnenkort een tweedehands PIV te kopen.


bedankt,
Tom.

Offline Kev

  • Lid
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/03, 19:40:45 »
Ja maar brand hem gewoon wat trager of bestel een cd'tje dan weet je zeker dat ie goed is.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

pieterjan

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/03, 20:47:30 »
Ik had dat probleem ook, van dat 'mounting root file system'... Je moet eigenlijk gewoon een (heel) tijdje wachten. Het zou zelfs kunnen dat je eerst foutmeldingen krijgt, zoals bij mij. Daarna start hij normaal gezien op. (bij mij toch...)

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/05, 21:14:34 »
En ik heb dus 5.10 gedownload en aan 4x gebrand op CD.
En, yeehah, het werkt.
Ik zie bij 5.10 geen install op de desktop en vind dit ook niet onmiddelijk terug in het menu.
Dus...hoe installleer ik dit op de HD.


bedankt,
Tom.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/05, 21:20:29 »
5.10 stelt even hoge systeemeisen als 6.10. Enige verschil is (en dat is jou waarschijnlijk nog niet geheel duidelijk), dat 5.10 een aparte installatie-CD en een aparte LiveCD heeft, waardoor hij dus geen LiveCD-sessie in z'n RAM hoeft te houden gedurende de installatie.

Je kunt echter 6.10 ook installeren zonder LiveCD-sessie, namelijk met de zogenaamde Alternate CD. Zo heb je dezelfde systeemeisen als 5.10, maar wel de modernste Ubuntu. Ik raad het aan! 5.10 wordt namelijk nog maar een maand onderhouden met updates. 6.10 zal gegarandeerd gaan als een speer op jouw PIII met 256 MB RAM!

De Alternate CD van 6.10 haal je hier:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/edgy/ubuntu-6.10-alternate-i386.iso

Groet, Pjotr.

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/05, 21:28:03 »
Ik heb al één en ander geprobeerd om 6.06 en 6.10 'up and running' te krijgen op mijn historisch machien!
Ik heb dus ook al de alternate van 6.10 gedownload en die proberen te installeren. Je raad het: zonder success.

Zeg me nu niet dat ik de live CD van 5.10 niet kan installeren?!


gr,
TOm.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/05, 21:32:28 »
Tja, Tom....

Probeer dan toch echt eens deze Alternate, namelijk die van Xubuntu 6.10, die heeft de Xfce gebruikersschil die zeer licht is. De lichtste van het hele stel.
Brand hem ook op lage snelheid, dus hoogstens 4 x.
Hier haal je hem:
http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimage-xubuntu/releases/6.10/release/xubuntu-6.10-alternate-i386.iso

Systeemeisen:
Minimum system requirements

To run the Desktop CD (LiveCD + Install CD), you need 128 MB RAM to run or 192 MB RAM to install. The Alternate Install CD only required you to have 64 MB RAM.

To install Xubuntu, you need 1.5 GB of free space on your hard disk.

Once installed, Xubuntu can run with 64 MB RAM, but it is strongly recommended to use at least 128 MB RAM.

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/05, 21:38:37 »
ik zag de bui al hangen.

zou dat nu echt de reden zijn van het niet functioneren van de alternate? Te hoge brandsnelheid?

Ik heb hem gedownload via Firefox en gebrand met roxio. Zou ik hem nog ergens (hidden) op mijn HD staan hebben?


gr,
Tom

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/05, 21:44:21 »
Een foutje is snel gebrand..... Is mij ook wel eens gebeurd. Ik ken Roxio overigens niet; in mijn Windhoosdagen (onzaliger nagedachtenis) gebruikte ik altijd een gekraakte Nero om CD's te bakken.

alstmrgnwinis

  • Gast
installatie Kubuntu 6.06
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/05, 21:47:33 »
ben op dit eigenste moment nog eens de alternate aan het proberen. De mens is heel opportunistisch...

Ik slaap er weekje over en werk ondertussen (verplicht) met Windows verder.


bedankt,
Tom.