Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update  (gelezen 5307 keer)

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #25 Gepost op: 2015/04/15, 19:28:16 »
...
Begrijp je niet helemaal met die laatste code
Heb eergisteren kernelupdate gehad en gisteren (naar mijn mening ) dezelfde kernelupdate nog eens.
Of was dat misschien toch een andere, dat weet ik dus niet.
Maar hoe dan ook:
Na beide updates deed ik steeds een re-install (of reconfigure) van die (#!!@NVIDIA&?!!#) driver en daarna een herstart en alles werkt goed.

Maar wat doet die code die jij hier geeft anders dan een gewone kernelupdate?
De kernel bestaat uit een paar pakketten.
Zover ik weet zorgt het "linux-generic" pakket er voor dat de afhankelijkheden van de pakketten voor die nieuwe kernel op orde zijn.
Het gegeven commando installeert simpelweg dit pakket en pakketten waar het van afhankelijk is. De kernel update zit er daarmee automatisch bij.

Die kernel updates leken idd erg op elkaar. Beide waren 3.13.0-49.xx. Het verschil zat hem in die xx maar dat deel van de versienummer wordt vaak niet weer gegeven. Omdat dit release updates zijn en geen nieuwe kernel versies.
Op Launchpad kreeg ik de opmerking dat het update probleem niet bij de release updates zouden plaats vinden, alleen bij de nieuwe kernel updates. Ik zal wel zien wat er dan gebeurd.

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #26 Gepost op: 2015/04/15, 21:51:45 »
Pjotr, Ik begrijp dat er slechts (zeer) beperkte risico´s kleven aan het vastzetten van een kernel, maar ik heb een tamelijk nieuwe PC en wil dus graag dat alle hardware goed wordt ondersteund. Vandaar dat ik er de voorkeur aan geef de kernel updates wel te laten doorgaan. Ben trouwens heel content met die nieuwe PC.
Het enige wat helaas maar blijft rammelen is die Nvidia kaart. Maar met een simpel terminal regeltje kan ik dat verhelpen.

Wel goed dat je de mogelijkheid van een kernel-freeze hier ook hebt aangegeven zodat anderen die ook zien.

Vind het jammer dat er duizenden mensen met Ubuntu inmiddels al zolang (vanaf januari 2014) last blijven houden van dit euvel.
Is voor mij de eerste keer in vele jaren dat dit zolang blijft opspelen. Maar ik blijf hopen...!
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #27 Gepost op: 2015/05/01, 01:45:58 »
Vandaag een nieuwe kernelupdate..51...HELAAS....probleem blijft nog steeds bestaan.
Die paar simpele regeltjes in de terminal dan maar weer om het tijdelijk ¨op te lossen¨.
Geduld is een goede zaak.
Vertrouwen dat er een echte oplossing komt blijft dalen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Allard

  • Lid
Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #28 Gepost op: 2015/05/01, 04:12:57 »
Vandaag een nieuwe kernelupdate..51...HELAAS....probleem blijft nog steeds bestaan.
Die paar simpele regeltjes in de terminal dan maar weer om het tijdelijk ¨op te lossen¨.
Geduld is een goede zaak.
Vertrouwen dat er een echte oplossing komt blijft dalen.
Hier gaat het ook nog steeds mis, vraag me af of het inderdaad ooit eens opgelost wordt. Ik denk dat ik aankomende weekend maar eens naar Debian ga kijken want zo zijn er wel meer problemen en bugs in Ubuntu die nog steeds niet opgelost zijn waar ik hinder van ondervind.

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #29 Gepost op: 2015/05/01, 18:38:23 »
Bij mij blijkt het helaas ook niet te zijn opgelost.
Hoewel ondanks de foutmelding de nieuwe kernel wel is geïnstalleerd en wordt gebruikt.

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #30 Gepost op: 2015/05/01, 18:58:50 »
Bij mij blijkt het helaas ook niet te zijn opgelost.
Hoewel ondanks de foutmelding de nieuwe kernel wel is geïnstalleerd en wordt gebruikt.
Dit werkt hier goed; liefst direct uitvoeren na de kernelupdate en dus voor de herstart:
sudo dpkg-reconfigure nvidia-331en daarna:
sudo dpkg-reconfigure nvidia-331-uvmLet wel even op of je misschien de optie ¨-updates¨ achter die regel moet zetten; dat hangt af van welke driver je hebt geïnstalleerd.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #31 Gepost op: 2015/06/12, 13:47:06 »
Meer dan vervelend dat in een LTS versie van Ubuntu waar de kinderziektes nu toch wel weggewerkt zouden moeten zijn, dit driverprobleem nog maar steeds blijft doorlopen in mijn inmiddels ruim driekwart jaar jonge PC...
Nu las ik op Launchpad dat ook de herstelregels in de terminal, die na elke kernelupdate nodig zijn, anders moeten.
Ik kreeg na de laatste kernelupdate inderdaad steeds een foutmelding dat 331-uvm niet was geinstalleerd:
Citaat
Update 2015-05-23:
As of the recent kernel update (3.13.0-53), the above two commands followed by a reboot may not fix it. Instead:

$ sudo apt-get install --reinstall nvidia-331 nvidia-331-uvm

followed by a reboot.
Hopelijk scheelt dit voor een aantal mensen nu weer wat zoekwerk.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #32 Gepost op: 2015/08/05, 10:00:33 »
Vanaf vandaag moet het probleem EINDELIJK zijn opgelost met de nieuwe drivers die in de updates zaten.
Duurt soms ¨even¨ maar dan heb je ook wat.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #33 Gepost op: 2015/08/05, 21:28:07 »
Ik had op Luanchpad al gezien dat ze er mee bezig waren.
Het zal mij benieuwen.

Zal je straks nou net zien dat ik voor mijn nieuwe kaart een nieuwere driver nodig ga hebben.   :rolleyes:

Offline MBS

  • Lid
Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #34 Gepost op: 2015/08/16, 22:28:59 »
Bij de laatste kernelupdate is de boel hier op zwart gegaan, zodra lightdm gestart wordt gaat het licht uit.
Voorheen ook constant eerder genoemde foutmeldingen maar weet niet of dat hiermee samen hangt?
Ga ik terug naar 3.13.0-58 dan werkt het weer wel.
Ik gebruik meestal gewoon de intel driver/grafische `kaart'.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #35 Gepost op: 2015/08/16, 22:38:11 »
De nvidia-331 lijkt niet zo'n goeie te zijn. Installeer een nieuwere versie van het Nvidia-stuurprogramma m.b.v. de mamarley-PPA:
https://sites.google.com/site/computertip/lenovo#TOC-Installatie-via-de-PPA-mamarley-nvidia
(punt 1, linkerkolom)

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #36 Gepost op: 2015/08/16, 22:54:08 »
Goede tip Pjotr.
Ik kreeg hier na de update en herstart alweer drie meldingen op mijn scherm die indirect aan de nieuwe 331.113 Nvidia driver waren gerelateerd.
Ga nu dus ook maar eens een nieuwere versie proberen.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #37 Gepost op: 2015/08/17, 21:48:20 »
Sinds de update naar Ubuntu 14.04.3 is bij mij is ook de Nvidia driver 340.x vanzelf via de updates beschikbaar gekomen zonder een ppa specifiek voor Nvidia.
Misschien handig om alle updates te draaien en daarna te kijken bij de "Extra stuurprogramma's".

P.S.: Ook driver 346.xx is bij mij beschikbaar gekomen. (Wat mij weer scheelde met het inbouwen van mijn nieuwe grafische kaart.  ^-^)

Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #38 Gepost op: 2015/08/24, 10:21:19 »
Inderdaad, hier heb ik nu de 340.76 in gebruik en die geeft geen problemen meer.

Ook de 346.82 is beschikbaar zag ik maar omdat het EINDELIJK....(!) goed werkt blijf ik er maar af.
Topic laat ik voor de zekerheid nog even open....na zo lange tijd maakt dat ook weinig uit.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline MBS

  • Lid
Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #39 Gepost op: 2015/08/24, 23:29:24 »
Hier probleem ook opgelost met 355.06 en omschakeling tussen videokaarten met Nvidia settings, werkt perfect.
Nou de volgende kernel update nog afwachten.... :|

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nvidia driverproblemen met 331.113 bij elke kernel-update
« Reactie #40 Gepost op: 2015/08/25, 11:55:44 »
Hier probleem ook opgelost met 355.06 en omschakeling tussen videokaarten met Nvidia settings, werkt perfect.
Nou de volgende kernel update nog afwachten.... :|
Ik zou in jouw plaats de huidige kernelversie gewoon vastzetten:
https://sites.google.com/site/computertip/tips3#TOC-Ubuntu-vastzetten-op-een-bepaalde-kernelversie
(punt 14, rechterkolom)

Deze ingreep is weinig risicovol. De (veiligheids)updates die voor een gewone bureaucomputergebruiker echt van belang zijn, zijn namelijk niet die voor de kernel maar die voor andere programmatuur (zoals de toepassingen).
« Laatst bewerkt op: 2015/08/25, 12:04:57 door Pjotr »