Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?  (gelezen 2227 keer)

Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Gepost op: 2014/12/25, 09:07:20 »
Een laptop waar ik ooit Linux mint Maya heb op gedeponeerd, werkt ontzettend traag of zelfs niet. Bij een schijfcontrole bleek dat "/" voor 100 % gebruikt wordt. "/" is 7,6 Gb groot en er zijn nog tientallen Gb vrij in de "/home". Is de harde schijf aan het crashen of kan k er de laatst Mint LT versie erop installeren? De laptop is momenteel nog niet in mijn bezit.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/25, 09:34:59 »
Dit is precies de reden waarom het niet handig is een aparte (en te kleine...)  '/home' partitie te maken.
Oplossing: MInt 17.1 installeren zonder aparte /home partitie.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/25, 10:08:40 »
Het is een gewone standaard installatie geweest. Ik heb alvast geen aparte home partitie aangemaakt. Tenzij dit uitdrukkelijk vermeld werd in Pjotr zijn handleiding , maar ik vermoed dat dit niet zo is. De persoon van de laptop is hier juist aanwezig. De laptop is dus nu in mijn bezit.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/25, 10:49:40 »
Ok, zoek dan eerst eens uit hoe het precies zit; dan kunnen we je beter helpen.

Met Schijfgereedschap, Gparted, fdisk of Processenbeheer kijken hoe je de partities hebt ingedeeld.
En post het overzicht van je partities hier.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/25, 11:36:10 »
Root is met 7,6 GB aan de kleine kant/te klein.  Er is ongeveer 20% vrije ruimte nodig om soepel te kunnen werken.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/25, 13:28:39 »
Het is een gewone standaard installatie geweest. Ik heb alvast geen aparte home partitie aangemaakt. Tenzij dit uitdrukkelijk vermeld werd in Pjotr zijn handleiding , maar ik vermoed dat dit niet zo is. De persoon van de laptop is hier juist aanwezig. De laptop is dus nu in mijn bezit.

Maar de installer van Ubuntu en Mint maakt geen aparte home-partitie aan. Dus hoe kom je dan aan een aparte / en /home?

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/25, 20:10:42 »
Er is geen aparte partitie tussen / en /home. De home map staat onder /.  Dit zegt het schijfgereedschap:

Nu weet ik ook waarover de gebruiker het had aan de telefoon.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/25, 23:07:04 »
Zojuist ben ik bezig geweest met die laptop. Hij heeft de volle vier minuten nodig om op te starten. Verder heb ik problemen om deze laptop online te brengen. Hij gebruikt altijd draadloos internet terwijl ik gebruik maak van een utp kabel. Ik kan dit wel aanpassen met het rootpaswoord maar blijkbaar weigert hij om dit te onthouden?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/28, 08:59:00 »
Met livecd zoeken naar files die je weg kunt gooien.
Met livecd kun je ook kijken of het echt vol is.

Met livecd ook kijken naar smart van je hd, want je hd kan ook defect zijn, met slechte sectoren start een pc ook langzaam.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/29, 17:08:28 »
Eindelijk heb ik weer tijd gevonden om met die laptop bezig te zijn. Ik heb te weinig tijd om mij nog bezig te houden met computers. *zucht*
Daar ik ziek ben, heb ik de temperatuur in mijn huis lekker opgedreven naar 25 ° C. De laptop start niet meer op. Windows XP geeft een missing file aan en Linux mint heeft last van een kernel panic. Ik heb hem dus opgestart via een linux mint disc. De harde schijf heeft een temperatuur van 56 °C? Ze blijkt ook nog eens een kleine 2. 000 bad sectors te bezitten? De documenten die op de harde schijf staan en waarvan ik weet dat deze belangrijk zijn voor de eigenaar, daar heb ik nu ook geen rechten op om te kopiëren of om deze te openen. We gaan vannacht alles eens lekker laten afkoelen en morgen op een koudere plaats opnieuw proberen op te starten. Hopelijk kan ik zijn belangrijke data nog redden .... Zijn mailadres van zijn provider heb ik toegevoegd aan zijn gmail-adres. Dit is wel een succes. De eigenaar zal nu zijn digitaal toegezonden facturen kunnen betalen via zijn tablet of smartphone.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/29, 20:17:53 »
Als zelfs Windows niet meer opstart en de harde schijf ook nog eens foute sectoren meldt, dan is er echt iets mis met de harde schijf van die laptop.

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #11 Gepost op: 2014/12/30, 09:04:40 »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #12 Gepost op: 2014/12/30, 11:29:00 »
Die Intel 320 SSD is een oud beestje (en had wat problemen die zijn opgelost met nieuwe firmware -> goed om te checken).  Die oude SSD's houden er niet van om meer dan 80% gevuld te zijn; dan gaan de prestaties nog verder omlaag. Dan houd je niet veel over, bovendien werkt het niet fijn; ff een paar distro iso's downloaden wordt dan al problematisch.
En een externe HDD is leuk (heb ik zelf ook), maar dan heb je er wel twee nodig ('voor je belangrijke zaken').... ;) 'Mocht er dan wat gebeuren....'

Voor €39 heb je een moderne 64GB SSD of voor €50 een 128GB; zoek de 'sweet spot'  =D 

Maar zoals je al zei:
Citaat
'Ligt eraan hoe oud deze laptop is. Als het echt al een oudje is, zou ik er zelf geen geld meer insteken.'
Een HDD van 30GB doet vermoeden dat dit stuk HW geschiedenis is.  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2014/12/30, 11:34:58 door VuurVosje »

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #13 Gepost op: 2014/12/30, 21:29:05 »
Hartelijk dank voor alle aangeboden hulp. Graag zou ik daar nog eens gebruik van maken. De eigenaar van de laptop wil gaan voor de oplossing "Ubuntu televisie". *zucht*
Wat bedoelt hij daar mee? Een groot computerscherm, waar de computer eigenlijk in ingebouwd zit. Graag een bureaublad die doet denken aan XP en die ook ongeveer hetzelfde werkt. Hij vond Linux mint 13 dus een goede vervanging van zijn XP. Hij wil dus geen televisie maar de combinatie van de computer en televisie. Het scherm hoeft geen coax ingang te hebben zoals een televisie. Het mag waarschijnlijk ook geen televisiescherm zijn, gezien hij er toch met zijn neus dicht zal opzitten. (Is een televisiescherm niet meer helder dan een computerscherm?) Er moet wel wifi opzitten en het zou moeten werken met een draadloze muis en toetsenbord. Het scherm moet dus ook nog eens ingebouwde boxen hebben, zodoende dat hij toch geluid heeft? Een kaartlezer voor het sd-kaartje van zijn fototoestel, maar een dvd-station vindt hij overbodig. Persoonlijk denk ik meer aan een minicase waarop men een kwalitatief beeldscherm op aan sluit. Graag zou ik dus tips, voorbeelden, linken en ideeën van jullie ontvangen, hoe jullie dit zien. En ja, we gaan voor Ubuntu, maar met een uiterlijk dat doet denken aan XP. Indien de omschrijving van de wensen van de klant onvoldoende duidelijk zijn, u mag vragen stellen. Ik zal deze zo goed mogelijk beantwoorden. Thanks!

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #14 Gepost op: 2014/12/30, 23:35:47 »
I rest my case.  ;)

Re: Linux mint Maya systeemschijf vol of corrupt?
« Reactie #15 Gepost op: 2014/12/31, 00:07:16 »
@Pattattezak: Daar zijn oplossingen voor ja. Mijn ouders hebben precies wat jou vriend wil: een all-in-one PC, om precies te zijn een Sony Vaio Tap 20. Maar die is volgens mij niet meer in productie. Maar Lenovo heeft ook hele goeie in dat segment. Lenovo is daarnaast ook nog eens topkwaliteit én hun hardware ondersteunt Linux vaak heel goed omdat ze ook Linux-certificeren.

Deze bijv.: http://shop.lenovo.com/be/nl/desktops/lenovo/a-series/a740/?menu-id=a-serie_%E2%80%93_alles-in-%C3%A9%C3%A9n_computers
Of deze serie: http://shop.lenovo.com/be/nl/desktops/lenovo/b-series/?menu-id=b-serie_%E2%80%93_alles-in-%C3%A9%C3%A9n_pcs:
Of deze serie: http://shop.lenovo.com/be/nl/desktops/thinkcentre/m-series-all-in-ones/?menu-id=m-serie_%E2%80%93_alles-in-%C3%A9%C3%A9n_pcs:

Ik weet niet of je een Media Markt in de buurt hebt (geen idee waar in België je precies woont) maar bij de Media Markt hier hebben ze een paar van die Lenovo all-in-ones staan.

Edit: bij de Belgische Media Markt vind je hier nog een Medion (http://www.mediamarkt.be/mcs/product/MEDION-MEDION-E5015-%28J1900%29,98952,501352,1787213.html?langId=-17) en HP (http://www.mediamarkt.be/mcs/product/HP-Pavilion-23-Intel-Core-i5-4590T-%2823-P019NB%29,98952,501352,1557359.html?langId=-17), beide all-in-one.
« Laatst bewerkt op: 2014/12/31, 00:10:46 door Vistaus »