Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreMenu of Alacarte gebruiken in Ubuntu 19.10?  (gelezen 404 keer)

Offline Jenske

  • Lid
LibreMenu of Alacarte gebruiken in Ubuntu 19.10?
« Gepost op: 2019/11/07, 23:07:24 »
Ik heb wat probleempjes met het installeren van Zotero en wil daarom manueel een menu-opdracht invoeren zodat ik niet steeds in een terminal .\zotero moet typen.
Ik weet nu niet: welke menu-editor gebruik ik best in Ubuntu 19.10?Alacarte, LibreMenu ... of iets anders?
(Soms is de keuzevrijheid in Linux toch wel een ietsiepietsie lastig: je kan gemiddeld met 42 programma's eenzelfde handeling verrichten  ;) )
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: LibreMenu of Alacarte gebruiken in Ubuntu 19.10?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/08, 08:13:40 »
In 18.04 gebruik Alacarte niet meer omdat ik daar problemen mee kreeg.

Ik ben zelf nu helemaal overgegaan naar Menu-Libre.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreMenu of Alacarte gebruiken in Ubuntu 19.10?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/08, 15:47:10 »
Maak zelf een .desktop bestandje aan onder .local/share/applications met volgende inhoud:
[Desktop Entry]
Name=Zotero
Exec=/opt/zotero/zotero
Icon=/opt/zotero/chrome/icons/default/default256.png
Type=Application
Terminal=false
Categories=Office;
MimeType=text/plain
Dit zal automatisch Zotero aan je menu toevoegen (vrijwel direct, maar indien niet zeker na uit/inloggen) onder de categorie "Office".

Dit onderstelt dat je de inhoud van de zotero installatiefolder onder /opt/zotero hebt geplaatst. Pas het pad aan als je zotero elders hebt geïnstalleerd.

Als je zotero ook vanaf de terminal wil kunnen opstarten, maak dan een symbolische link naar /opt/zotero/zotero aan in een "bin" folder in je home folder. Dan kan je ook zotero opstarten door eenvoudig "zotero" te typen in de terminal of in het commandolijn vakje dat je krijgt met de sneltoets Alt+F2.

Een bin folder in je home folder wordt automatisch opgenomen in je PATH. Elk script of programma dat daar aanwezig is, kan dan gestart worden door enkel de bestandsnaam van het script of programma te typen. Een symbolische link kan je maken met het commando
ln -s /opt/zotero/zotero ~/bin/zotero
Terug: pas het pad  /opt/zotero/zotero aan als jou zotero in een andere folder werd geinstalleerd.
« Laatst bewerkt op: 2019/11/08, 15:53:28 door vanadium »