Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vastloper opheffen. Hoe?  (gelezen 1834 keer)

Offline Shan

  • Lid
vastloper opheffen. Hoe?
« Gepost op: 2019/11/22, 19:04:38 »
Helpers,
ik heb een jpg bijlage uit een  email (Thunderbird) geopend met Gimp en opgeslagen in Afbeeldingen.
Van daaruit  dubbelklik  voor openen en de laptop liep vast.
Ctrl+Shift+Esc  om de taskmanager te openen werkt niet.  Bij Ubuntu 18.04 werkt het natuurlijk anders. Maar hoe.
Weet u dit?
gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 2019/11/23, 12:27:06 »
Het hangt ervan af hoe "hard" de vastloper is.

- Is het enkel het programma zelf dat vastloopt, druk dan op <Alt>+<F2>. Geef in het commandovenstertje dat verschijnt, het commando "xkill". Klik ermee op het vastgelopen venster en... foetsjie.

- Is je grafische desktop vastgelopen (geen toetsinvoer meer, muiscursor vast), dan probeer ik altijd of ik nog naar een textconsole kan: <Ctrl>+<Alt>+<F4> (of F5 tot F7). Op zo een tekstconsole kan je inloggen, en dan je computer vooralsnog zo netjes mogelijk laten afsluiten/herstarten met het commando "sudo shutdown -r now" (de -r is de optie om te herstarten, laat weg om af te sluiten.)

Lukt dit niet meer,  dan is er de beruchte "reisub" methode (onthou met: "Reboot Even If System Utterly Broken"). Ik zie zo geen toets meer op mijn huidige laptop, maar veel computers hebben een SysReq toetsencombinatie.  Die moet je dan indrukken, en dan met voldoende pauze tussen de toetsen r e i s u b in volgorde indrukken. Dat zijn de toetsen zoals ze benoemd zijn op een Querty toetsenbord, maar voor een Azerty toetsenbord zijn dit gelukkig dezelfde. Het wordt alleen moeilijker als je nog een ander toetsenbord hebt. Die toetensequentie De laatste "b" beveelt de kernel te herstarten: als alles goed gaat, dan zal het systeem bij het indrukken van "b" herstarten. Die wijze van herstarten zorgt ervoor dat alles veilig gebeurt, d.w.z., zonder beschadiging aan het bestandssysteem.

Voor de X-server (standaard in Ubuntu) was het vroeger gangbaar dat de <Ctrl>+<Alt>+<Backspace> combinatie actief was. Die toetsencombinatie herstartte de grafische gebruikersomgeving, en was dus ook een oplossing voor dergelijke vastlopers. Tegenwoordig staat die toetsencombinatie standaard af. Op de site van Pjotr moet ergens staan hoe je die kan aanzetten. Er moeten echter goede redenen zijn waarom die combinatie in vele distributies standaard niet meer geactiveerd wordt.

Offline Shan

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #2 Gepost op: 2019/11/23, 16:30:47 »
@vanadium. Wow, wat een  fijne beschrijving met uitgebreide toelichting. 
Hartelijke dank.  De toegestuurde afbeelding die ik ontving  in mijn email was afkomstig van een iOS  of Windows 10  systeem. Zou dat een evtle oorzaak kunnen hebben?
Gr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #3 Gepost op: 2019/11/23, 17:27:17 »
Het lijkt mij niet dat het bestand de oorzaak is van een algemene vastloper. Hoogstens zou dan het grafisch programma bevriezen, of zelfs niet zichtbaar opstarten, waarbij je dan een wachtcursor zou zien. Moeilijk te zeggen waarom je een vastloper had. Het zou in principe heel zelden mogen gebeuren.

Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #4 Gepost op: 2019/11/23, 18:06:30 »
Het lijkt mij niet dat het bestand de oorzaak is van een algemene vastloper.

In beginsel niet nee.
Maar soms wordt een executable verkapt als jpeg (naam.jpg.exe of naam.jpg.pdf). Als in dat geval iets wil executeren wat op een linux bak niet (zomaar) lukt, zou dat proces wel vast kunnen lopen.
En ook als er sprake is van een beschadigd bestand lijkt me.

Het is niet zo dat linux of daarop draaiende software nooit vast loopt. Zelf ook een enkele keer gehad bij fouten (proggie crash, beschadigd bestand, waardoor foutmelding OS).
« Laatst bewerkt op: 2019/11/23, 18:08:14 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Shan

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #5 Gepost op: 2019/11/23, 18:58:09 »
Hoe dan ook heren , ik heb het verhaal van vanadium  als grondstof voor mijn excersities met  Ubuntu gekopieerd en opgeslagen. Goed stuk lesmateriaal.
Andrés Manuel del Río , :)  wie kent hem niet, de ontdekker van de zeer bruikbare grondstof Vanadium,

Uhhh, ik dacht, met de alternatieven van vanadium moet het lukken. Dus ik wil de bewuste afbeelding openen en ja hoor, systeem liep weer vast. Geen cursor meer. op slot dus.
Tips toegepast....noppes. Geforceerd afgesloten met aan/uit knop.
opnieuw gestart, gekeken naar de eigenschappen van de afbeelding. Stond de checkbox
" afbeelding uitvoeren toestaan " niet aangevinkt. Gechecked,  et voila.
Opent zonder enig probleem. Probleem opgelost.
Evengoed bedankt voor de waardevolle tips, zoals gezegd.
hgr Shan

« Laatst bewerkt op: 2019/11/23, 19:44:15 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #6 Gepost op: 2019/11/24, 12:24:55 »
Andrés Manuel del Río , :)  wie kent hem niet, de ontdekker van de zeer bruikbare grondstof Vanadium,
=D

Citaat
Tips toegepast....noppes. Geforceerd afgesloten met aan/uit knop.
Afhankelijk van welk type crash, vastloper, etc. kan het inderdaad ook dat worden. Doe dat laatst, want het kan sporadisch tot zware storingen in het bestandssysteem leiden tot zelfs een niet meer opstartbaar systeem.

Citaat
opnieuw gestart, gekeken naar de eigenschappen van de afbeelding. Stond de checkbox
" afbeelding uitvoeren toestaan " niet aangevinkt. Gechecked,  et voila.
Opent zonder enig probleem. Probleem opgelost.
Dat is het meest onwaarschijnlijke verhaal dat ik ooit gehoord heb. Een afbeelding zou NOOIT uitvoerbaar mogen gesteld worden. Enkel programma's en scripts zijn bestanden die als uitvoerbaar moeten gemarkeerd worden.

Even verifiëren en terug naar je eerste post:
Citaat
ik heb een jpg bijlage uit een  email (Thunderbird) geopend met Gimp en opgeslagen in Afbeeldingen.
Van daaruit  dubbelklik  voor openen en de laptop liep vast.
Ctrl+Shift+Esc  om de taskmanager te openen werkt niet.  Bij Ubuntu 18.04 werkt het natuurlijk anders. Maar hoe.
Weet u dit?
Je hebt dus, vanuit Thunderbird , het bestand in de "Open" dialoog direct geopend met Gimp? Dus de afbeelding opende correct.
Daarna in Gimp opgeslagen in afbeeldingen? In welk formaat? Als je "Bewaart" in Gimp, dan bewaar je in het formaat van Gimp (xcf). Om terug als jpeg te bewaren, moet je immers "Exporteren".

Citaat
Van daaruit dubbelklik voor openen
Het bestand was al open in Gimp. Bedoel je dat je Gimp afsloot, dan met bestandsbeheer naar Afbeeldingen ging en daar op het bewaarde bestand dubbelklikte?

Ik vind dit verhaal zeer onwaarschijnlijk, vandaar dat ik eens wil proberen nagaan hoe precies het zo vreselijk fout ging bij jou.

Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #7 Gepost op: 2019/11/25, 17:28:13 »
- Is je grafische desktop vastgelopen (geen toetsinvoer meer, muiscursor vast), dan probeer ik altijd of ik nog naar een textconsole kan: <Ctrl>+<Alt>+<F4> (of F5 tot F7). Op zo een tekstconsole kan je inloggen, en dan je computer vooralsnog zo netjes mogelijk laten afsluiten/herstarten met het commando "sudo shutdown -r now" (de -r is de optie om te herstarten, laat weg om af te sluiten.)
Hier is nog een tussenstap te proberen. Zit je eenmaal in de terminal dat kun je
ps -axopgeven, waarna een lijst verschijnt met alle draaiende programma's. Onderaan staat dan vaak het programma dat problemen geeft. Dat is geregeld - maar niet altijd - te beëindigen met de opdracht
kill [PID-nummer]Scheelt je weer een herstart (dat doe ik trouwens gewoon via $ sudo reboot).

Offline Jenske

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #8 Gepost op: 2019/11/27, 15:54:03 »
De uitspraak van Vanadium is wat ondergesneeuwd, maar het executable maken van een afbeeldingbestand lijkt me zonder meer verdacht. Ik hoop dat Shan zich realiseert dat dit een potentiële deur opent naar ongewenste acties in je computer.
Als een gewone afbeelding vastlopers veroorzaakt is er écht een probleem met dat bestand, NIET met het al dan niet executable zijn.
Ik zou je ten zeerste afraden om zomaar afbeeldingbestanden executable te zetten.

In de marge: ben je zeker dat de bestandsnaam de juiste extensie heeft? Een jpg-bestand heeft de extensie jpeg of jpg. Maar -- en daar is Linux soms iets té soepel in -- je zou perfect een jpg-bestand de extensie .pdf kunnen geven. Als je zo'n bestand dan opent van binnen een programma, zou het kunnen leiden tot een crash. Sommige -- niet alle! -- programma's kunnen zelf bepalen van welk type een bestand is (ook al draagt het een andere extensie), maar andere, minder soepele programma's -- en dat zijn er veel -- zullen sowieso een jpg-extensie-dragend bestand beschouwen als een jpg, ook al zit er helemaal iets anders in dat bestand.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Shan

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #9 Gepost op: 2019/11/27, 18:44:58 »
Quote van vanadium :  " Dat is het meest onwaarschijnlijke verhaal dat ik ooit gehoord heb. Een afbeelding zou NOOIT uitvoerbaar mogen gesteld worden. Enkel programma's en scripts zijn bestanden die als uitvoerbaar moeten gemarkeerd worden. "

Ik kan het mij niet meer voor de geest halen hoe het precies gegaan is. Volgens mij heb ik  een jpg-afbeelding van mijn iPad via email naar mijn Ubuntu-laptop gestuurd. Het was geen afb die van buitenaf is gekomen. Onverdacht dus. Die email - bijlage heb ik opgeslagen in de map Afbeeldigen. Bij openen van die afb liep alles vast. Nergens enige beweging meer in te krijgen. Maar dan ook helemaal niets. Na die openstaande checkbox gevinkt te hebben kon de afb geopend worden. Probleem opgelost.
Nee nee, ik kijk wel uit met afbn van verdachte afkomst. En de laptop met Ubuntu werkt ook weer normaal.
Ik keek raar op toen ik bij de Eigenschappen van de afb die keuze " de afbeelding uitvoeren toestaan  " tegenkwam, maar dat bleek wel de oplossing. Kan het zijn dat de iPad er iets mee te maken heeft?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #10 Gepost op: 2019/11/27, 18:54:40 »
Dit zal een mysterie blijven tot het einde der dagen ...  :blank:

Offline Shan

  • Lid
Re: vastloper opheffen. Hoe?
« Reactie #11 Gepost op: 2019/11/28, 15:19:17 »
Dat denk ik ook. Het systeem werkt nog prima. Niks a/d hand . Over en sluiten maar.
Dank allen.
hgr Shan
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.