Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Los pakket installeren  (gelezen 1254 keer)

Offline ajjp

  • Lid
Los pakket installeren
« Gepost op: 2020/06/01, 08:59:54 »
Door een domme actie heb ik in Xubuntu 18.04 mijn network-manager verwijderd. Mijn laptop kan daardoor niet meer communiceren met de buitenwereld. Is het mogelijk om vanaf een installatie-medium (USB-stick) losse bestanden te installeren? En zo ja, hoe doe ik dat? (zo nee, 20.04 installeren!)

Re: Los pakket installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/01, 09:35:00 »
https://help.ubuntu.com/community/NetworkManager

compleet met download- en installatie instruktie!

Re: Los pakket installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/01, 09:41:31 »
als er echt geen internet meer werkt kun je met een rescuedisk en chroot nog wel het e.e.a. doen maar niets simpels.

Re: Los pakket installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/01, 09:47:25 »
https://packages.ubuntu.com/bionic/amd64/network-manager/download

Ook om te proberen, dit .deb bestand downloaden, op een usb-stick zetten en installeren. Deze .deb installatiebestanden worden volgens mij altijd automatisch geopend met het juiste installatie programma.
Anders Terminal openen in de map waar het bestand staat en: dpkg -i naamvanhetbestand en klik op enter.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Los pakket installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/01, 22:16:09 »
Citaat
https://packages.ubuntu.com/bionic/amd64/network-manager/download

Ook om te proberen, dit .deb bestand downloaden, op een usb-stick zetten en installeren. Deze .deb installatiebestanden worden volgens mij altijd automatisch geopend met het juiste installatie programma.
Anders Terminal openen in de map waar het bestand staat en: dpkg -i naamvanhetbestand en klik op enter.
Bedankt voor de tip.
Pakket gedownload, en vervolgens gekozen voor openen met Software en geklikt op installeren. Dan gebeurt er niets meer, met de mededeling: "afwachten van installatie". Maar minuten later is er nog niets gebeurd.
Dan in terminal: als root dpkg -i network-managerlevert: dpkg: fout: krijg geen toegang tot archief 'network-manager': bestand of map bestaat niet.
Kennelijk niet de juiste instructie. Maar wat wel?


Offline DeBaas

  • Lid
Re: Los pakket installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/01, 23:47:10 »
Terminal:
cd /Waar/Het/Bestand/Staat/
sudo dpkg -i ./network-manager.deb
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Bloom

  • Lid
Re: Los pakket installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2020/06/02, 08:42:59 »
De bestandsnaam zal normaal network-manager_1.10.6-2ubuntu1.1_amd64.deb zijn voor Bionic.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Los pakket installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2020/06/02, 09:04:04 »
@ audiolover, DeBaas en Bloom: allen bedankt, het was weer leerzaam.
Het is gelukt! Ik typ dit weer vanaf mijn "gewone" laptop.
En inderdaad, als je niet de gehele naam van het pakket opgeeft inclusief versie-aanduiding, dan krijg je een foutmelding.

Re: Los pakket installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2020/06/02, 10:09:06 »
@ audiolover, DeBaas en Bloom: allen bedankt, het was weer leerzaam.
Het is gelukt! Ik typ dit weer vanaf mijn "gewone" laptop.
En inderdaad, als je niet de gehele naam van het pakket opgeeft inclusief versie-aanduiding, dan krijg je een foutmelding.

Geweldig, goed om te horen dat het weer werkt! Succes ermee.