Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mini CD  (gelezen 579 keer)

Mini CD
« Gepost op: 2010/11/08, 10:05:51 »
Wat is het voordeel van een mini cd?
Ben van plan om het volgende te maken en zag het daar tussen staan.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/multiboot-usb-stick/15/
Gr.
Benjamins
Informatie over linux: Alles over Linux


Offline axelv

  • Lid
Re: Mini CD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/08, 11:49:35 »
Volgens mij is één van de voordelen van de mini iso dat hij "mini" is, dus je hoeft maar een klein bestandje te downloaden en te branden.
Een ander voordeel is dat de minicd zo goed als alle bestanden van het internet haalt en dat je automatisch dus een uptodate versie van *buntu hebt. "Nadeel" is dat je een werkende internet verbinding moet hebben tijdens je installatie, wat nie altijd even makkelijk is (bij mij dan toch  :)). Ook zal er tijdens de installatie een grote hoeveelheid gedownload worden... Dit is dus het omgekeerde van een alternative installatie waar alles in het begin wordt gedownload en niets tijdens de installatie (tenzij je dit wilt).

Dit is zo wat direct in mijn hoofd te binnen schiet, er zullen vast nog wel meer voor - en nadelen zijn...

axel

Re: Mini CD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/08, 11:57:11 »
Een ander voordeel voor de Mini CD is dat je zelf je hele systeem in elkaar kan zetten. Wil je bijvoorbeeld geen Evolution maar Thunderbird, dan hoef je Evolution niet te downloaden en te installeren in je systeem. Hetzelfde geld voor Office toepassingen. Wil je geen OpenOffice, dan hoef je het niet te installeren. Je kan dan alternatieven hiervoor installeren, zoals Abiword, Gnummeric, Latex, Lotus Symphony, KOffice, Gnome Office, etc.

Daarnaast kan je vele webbrowsers kiezen, zoals behalve Firefox (dat dus niet perse geïnstalleerd moet worden) o.a. Seamonkey, Opera, Chromium, e.d.

Kortom, je kan je systeem echt heel persoonlijk maken, en zo licht/ zwaar als je zelf wilt.

Bovendien heb je van elk pakket gelijk de meest recente versie op je computer. Je initiële download (mini CD) is klein (12,5Mb) , maar daarna download je wat je maar wilt (kan oplopen tot 750 Gb als je letterlijk bijna alle pakketten wilt installeren). Je leert heel veel over Linux, en het gebruik van de command line (zeker het begin is CLI werk).
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu